Inlägg från: Teskedsmamman |Visa alla inlägg
  • Teskedsmamman

**Den stora feta LCHF-tråden**

jessica.ivarsson skrev 2012-01-09 16:14:19 följande:
    ok va bra... e sååå sugen nu och värst e det på kvällen.. tänker redan att ja skulle vilja ha chokald eller bullar eller annat ... men ska försöka stå emot.. vantrivs me att vara så här tjock..
    Kolsyrat vatten (vår sodastrem gick varm) var bra att ha när jag hade värsta abstinensen,...
    4-barnmorsan ☆ www.teskedsmamma.se
  • Teskedsmamman
    kokos skrev 2012-01-09 17:06:14 följande:
    Kanske är en konstig fråga... men ... När ungefär har ni era måltider? Alltså hur kan ett dags-schema på maten se ut?
    Nu efter snart 1 år och fortfarande på mammaledighet så äter jag frukost vid 9-tiden och sedan middag vid 16-17-tiden, kanske en ägglatte på kvällen, mer äter inte jag.
  • Teskedsmamman
    kokos skrev 2012-01-09 14:29:21 följande:
    Vad ska man ha för majonäs?? Många frågor här men jag försöker förbereda mig inför nästa vecka då jag ska börja med LCHF
    Jag äter findus äkta majonnäs, inte citron eller light, vill man ha citronsmak så kan man lika gärna köpa en sådan där plastcitron och droppa ett par droppar på.

Man kan enkelt göra egen majonnäs, men så långt har inte den här latmasken kommit.
  • Teskedsmamman
    mamman i skogen skrev 2012-01-10 08:02:17 följande:
    Här är det hellmans majo som gäller den är gjord på rapsolja (bra fördelning omega 3/6 ) och på ekologiska frigående ägg eller ja äggen går inte fritt men hönorna har det bra säger de vise..

Fixar inte smaken på den svenska majon och dessutom står det ofta vegetabilisk olja då har man ingen aning om vilken olja som använts utan då använder tillverkaren kanske den billigaste på marknaden för tillfället och är det då tex solrosolja så har man en oerhört hög allergikvot fördelningen på omega3/6 i solrosolja är 1:115 har jag för mig medans rapsoljan ligger på 1:3 eller 4.   
    Tro mig, jag har letat, har hört att den ska finnas i Halmstad men har inte hittat...
  • Teskedsmamman
    mamman i skogen skrev 2012-01-10 07:53:08 följande:
    Klok som en bok...

Apropå sockersug så går det för mig att dämpa med lite salt..Fläsksvålar är strålande noll kolhydrater man orkar inte många och de flesta välsorterade affärer har dem...  
    Nu tänker jag bli så där dryg och tråkigt igen....  håll koll på proteinerna när/om ni käkar fläsksvålar... för mycket proteiner skapar kolhydratliknande uppgång i vikt (om man står i viktminskningsfasen) 
  • Teskedsmamman
    Hanniz skrev 2012-01-10 10:40:54 följande:
    Oj, vad många frågor jsg har idag känner jag! Hoppas att någon kan hjälpa mig med följande;

Jag har förstått att om man kör strikt LCHF så ska man hålla sig under 20 gram kolhydrater/dag.

Finns det någon sådan gräns för protein och fett?

Jag har en app i telefonen (såg jag nu) där jag kan hålla lite koll på maten.

Hittills idag ligger jag på;

Protein 34 g
    Kolhydrater 6 g
    Fett 60 g

( äggröra, bacon, te med kokosfett)

Ser det ok ut?
    Jag skrev det här efter att blivit tillfrågad av kompis http://www.teskedsmamma.se/2011/11/hands-on-lchf.html
    Där finns hur du räknar ut hur mycket av allt du ska äta.
  • Teskedsmamman
    mamman i skogen skrev 2012-01-11 03:19:18 följande:
    Ja det är mycket protein i i förhållande till fett men som ett snacks är det helt ok..klart du får vara dryg och tråkig;-D Få tänker på att protein ger en blodsockerhöjning när man överäter man får vara så där lagom svensk och tråkig och äta lagom.

Det ÄR ju så gott!!! Jag upptäckte det där "gå upp" när jag tryckt i mig en påse (160 gr) och gått upp dagen efter
  • Teskedsmamman
    76an skrev 2012-01-11 10:49:04 följande:
    Jag kan inte förstå en sak. Jag har nu ätit LCHF sedan förra tisdagen och har fortfarande inte kommit till den där magiska mättnadskänslan som alla verka få. Vissa äter ju typ bara frukost och lunch och sen inget mer för de är inte hungrig. Min sambo som oxå käkar LCHF har fått en enorm mättnadskänsla nu och kan knappt äta en ostbit med kaffe förräns han känner sig proppmätt. Jag vill oxå ha den känslan, men jag känner mig lite småhungrig hela tiden. Känns som jag inte kan öka på mitt fettintag mer för jag äter bra tycer jag, nu vet ju inte jag om det är bra men det antar jag då jag följer det som står överallt.

Vad göra?
    Håll ut! Du har bara gått en vecka, jag fick ingen mättnadskänsla förrän efter nästan 1 månad....
  • Teskedsmamman
    Hoppet 3 skrev 2012-01-11 18:45:49 följande:
    Måste fråga en sak om bacon.....de är ju rätt så salt så jag undrar om de är så bra med så mycket salt till kroppen?
    Tycker de är nästan lite för salt i min smak.

Vilken sort använder ni er av ? 
    Tulip tycker jag är godast....
    Loreena skrev 2012-01-11 19:42:31 följande:
    Nitritet i bacon är inte bra. Det är det som är satt i samband med studierna om att rött kött leder till tarmcancer. Det är alltså inte köttet man kan få cancer av utan nitritet som är farligt. Nitrit finns i bacon, korv, rökt skinka, julskinka etc. Det är det som gör att köttet inte ser grått ut utan istället rosa. När jag äter bacon brukar jag ta 1/4 paket i min omelett, så lite som möjligt alltså. Ett helt klart sundare alternativ är att tex. göra en räkomelett. Om man får i sig för mycket koksalt så brukar kroppen reglera det själv med ökad törst. Teorierna om att salt ska orsaka högt blodtryck har blivit ifrågasatta nyligen.

www.dn.se/nyheter/vetenskap/karin-bojs-ta-rad...
    Vilken tur att jag bara äter bacon 1-2 ggr i månaden nästan enbart som godis Orkar nämligen inte tina skiten 
    Loreena skrev 2012-01-11 19:48:31 följande:
    "

Men nyare forskning har nyanserat bilden. I maj kom en belgisk studie, publicerad i tidskriften JAMA, där forskare på universitetet i Leuven följde 3681 personer under åtta år och mätte halten av salt som de utsöndrade i urinen – ett mått på hur mycket salt de hade ätit. Resultaten visade att människor som äter mindre salt snarare verkar ha en något högre risk att dö i hjärt- och kärlsjukdom.

Nu i veckan kom en sammanställning från den ansedda organisationen Cochrane, som arbetar för att utvärdera forskning. Sammanställningen bekräftar att människor som minskar sin konsumtion av salt sänker sitt blodtryck en aning: i genomsnitt en procent för personer med normalt blodtryck och tre procent för personer med högt blodtryck.

Men - samtidigt ökar halten av andra riskfaktorer. Mindre salt i maten ledde till mera stresshormon och mer dåliga blodfetter."

Så klart, jag tycker inte om salt i maten och saltar sällan... fast jag har börjat ta lite granna för att få igång smaken.
    Linda5 skrev 2012-01-11 16:30:44 följande:
    Hej!
    Hur funkar friterad camembert om jag panerar i fiberhusk?
    Hm, jag skulle säga; Panera i pofiber istället...
    Hanniz skrev 2012-01-11 17:11:11 följande:
    Är det någon som vet hur länge smör håller efter bäst-före-datum? (i oöppnad förpackning)
    Jag gör Ghee av mitt smör och då håller det i upp till 6 mån (har jag för mig, kan vara längre) på diskbänken
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**