• katja74

**Den stora feta LCHF-tråden**

Chokladbollar på LCHF-vis

Recept på LCHF-chokladbollarOm man vill ha något gott till kaffet kan LCHF-vänliga chokladbollar vara ett alternativ. Chokladbollarna är enkla att göra och innehåller lite kolhydrater per styck.

100 gram smör 100 gram kokos + ev. garnering 1-2 matskedar sötningsmedel, t.ex. sukrin 2-3 matskedar kakao 2 matskedar kallt kaffe 1 tesked vaniljpulver

Gör så här:

Låt smöret stå framme i rumstemperatur så att det blir mjukt. Blanda allt till en smet. Sötningsmedel tillsätts efter smak, och man kan använda valfritt sötningsmedel som t.ex. sukrin, stevia eller vad man har hemma. Tänk på att stevia är mycket sött varför det måste doseras annorlunda - tag mycket mindre än i receptet och smaka av.

Vaniljpulver är ett kolhydratfritt alternativ till vaniljsocker som man kan hitta bland bakartiklarna i affären.

Forma till ca 20 bollar och rulla i kokosflingor. Chokladbollarna kan varieras genom att rulla dem i hackad mandel eller hackade jordnötter istället.

• katja74
    Linda1976 skrev 2011-03-04 17:56:55 följande:
    Briljant! TACK!
    Ingen orsak!

Jag avlägger rapport hur de smakade sen. Jag hade inget vaniljpulver så det skippade jag. Min son som är sockergalning tyckte i alla fall att de var jättegoda. Jag använde Ica-cocos som inte var så mkt kolhydrater i.
  • katja74
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-04 18:15:17 följande:

Stackars mig. Nu ska vi äta baconlindade hjort- och fläskfärssbiffar med kokt zucchini och champinjonsås. LCHF är så trist och enahanda. Tacka vet jag ... ehm.. eller vänta nu!

*styrkekram*
  • katja74
    helene306 skrev 2011-03-04 18:42:02 följande:
    Jag gjorde chokladbollarna för inet så längesen. Jag vill ha stooooora bollar och fick 13 st. Någon annan hade fått 48! Förvånad De måste varit yttepyttesmå. Den storlek jag gjorde tyckte jag kändes precis lagom. I alla fall, de smakade väldigt gott och jag har gjort dom flera gånger till kalas. På söndag lurar jag på att göra dom igen
    Haha, 48! De måste ha varit i ärtstorlek. Jag rullade 16. Ganska små blev de. Nu har du ökat förväntningarna må jag säga. Jag ääälskar chokladbollar!
  • katja74

Men alltså allvarligt talat. Är det kladdkakan IGEN?!

Chokladbollarna var i alla fall jättegoda! Och rättikegratängen smakade nästan som potatis.

• katja74
    Prinsessanz skrev 2011-03-04 21:56:13 följande:
    så du har provat mitt chokladkaerecept och provat att bjuda på??
    Men snälla. Tar du det personligt att folk inte väljer att bjuda på ditt recept? Jag förstår inte.
  • katja74
    Prinsessanz skrev 2011-03-04 22:01:04 följande:
    nej jag tror det personligt när folk säger att det inte går att bjuda på, utan att ha testat at bjuda på det!
    Men herregud, varför? Du ÄR väl inte ditt recept? Alla får väl bjuda på det som de tror funkar bäst för de gäster som kommer.  Det måste väl ändå vara huvudsaken?  Vad är problemet?
  • katja74
    MrsMurphy skrev 2011-03-04 22:03:39 följande:
    Faktum är att jag får mindre och mindre lust att ens  testa för varje sekund som går. 

Men jag kan konstatera att genom alla tider som jag bakat så har inte bakverk med med choklad med större % gått hem hos barnen, så varför ens försöka.

Det jag framförallt inte förstår är varför jorden går under om man väljer att baka med vanliga produkter en gång om året. Vi lever, vi andas, vi finns, vi är inte döda , vi har överlevt detta.  Det är inte jordens undergång. 
    Hehe. Förlåt.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**