• Glass

**Den stora feta LCHF-tråden**

Men herregud, här jobbar man en dag, och så har man massor att läsa ikapp! Varför är det inte sånt drag när jag bara sitter hemma och surfar?

Jag har redan glömt vad jag skulle kommentera av det ni skrivit, men det verkar som att det har börjat släppa för en del nu med vikten! Skoj!

Tjocka barn... Ja, tyvärr har jag en unge som i stort sett vägrar äta... Hon lever på välling (2 gånger per dygn) Vi hade i ett rått ägg ett tag, men hon fick ont i magen av det...
    Iallfall, välling, pasta, mamma scans köttbullar (alla andra ratar hon) och macka med leverpastej.
    Hon kan utan några problem låta bli att äta, så vi vinner aldrig någon matdiskussion. Dock gillar hon godis, kakos, glass och bullar, så  om man vill få henne att äta upp maten så kan man muta henne med efterrätt, vilket farmor och pappan gör. Jag vetesjutton vad jag tycker. Godis och glass ska ju inte vara en belöning, men samtidigt är det bra om hon äter mat...

Hon har anlag för att bli tjock, och är redan nu liiite rund.  hon är 3,5 år
    Några kloka tankar? Eller okloka

• Glass
    stjierna skrev 2012-08-03 23:00:36 följande:
    Tiiitti: nja, det var ju upp 2 kg förra veckan, och dom har jag iaf gått ner. Men jag står still på 94 som var min startvikt i mars :)
    så jäkla surt, men du har ju gått ner nu, så du kanske fortsätter ner av bara farten! 
    Jag läste i en massa bloggar nu om någon som hade fått en biokemisk reparation. Hon gick inte ner i vikt och det berodde på att hon hade en massa vitaminbrister och andra brister... Det kanske du har?
    http://www.kostradgivarna.se/2012/07/ar-du-ocksa-en-san-dar-jobbig-karring-over-45/#comment-3539 
  • Glass
    isabellaC skrev 2012-08-06 23:02:19 följande:
    asså jag orkar fan inte mer :( har varit förstoppad i ca 5 dagar nu och har ont och är öm där nere.... vad vetyder det ?? hemorojder ?!?! vad ska krävas för att man ska få det ? är de vanligt att känna så vid förstoppning ? tog linfrön imorse men inget har ändrats. tänkte ringa vårdguiden imorgon men vad kan jag göra? känns ju som att det är fibrer som saknas och ja vill inte äta frukt osv o stoppa viktminskningen. vill bara att det ska va normalt där nere :( har gått ner 4 kg på 2,5 vecka kan de ha nåt med de o göra ? snälla hjälp :(
    Ät magnesium. Ta mycket, vid olika tillfällen under dagen och i några dagar. Dels så fyller du på ditt lager om du har brist och det du inte tar upp är laxerande. 
    Magnesiumbrist har som symtom, förstoppning, kramper, darrningar, trötthet osv.
    Man kan inte få i sig för mycket, för då går det rakt genom tarmen och blir laxerande 
  • Glass

chicky, jag tror säkert att du kommer att klara det. Låt din kropp bli trygg med vad som händer, du har ju ändå gått ner ganska mycket och 0.5 kilo i veckan är en ganska lagom takt att gå ner i även med LCHF. Då blir det ju 9 kilo på 4 månader och så går det säkert lite fortare om du förändrar något om ett tag

• Glass

Jag är normalviktig, jag är normalviktig, jag är normalviktig!!!!!

Så jävla underbart det är att ha kommit ner till ett bmi som anses vara okej!  Jag vet att BMI är rätt missvisande och att jag har på tok för mycket fett, MEN det skiter jag i, för jag är normalviktig!!!!!
    Är så trött på att vara lite extraviktig, som jag varit i sååå många år!

ÄR inte ni lite trötta på alla recept på bakverk som man provar och så blir det inte så gott som man tror eller som folk sagt att det ska bli?
    Man borde ordna en sida med recept och så får folk rösta eller ge omdömen om hur gott det är.  

• Glass
    huldaskarin skrev 2012-08-10 10:04:10 följande:
    Grattis Glass!!

De gånger jag bakar så blir det lchf-bröd i olika varianter, bakverk har jag övergett. De blir inte särskilt goda och de är inget jag behöver heller. Då är det godare med lite hallon och grädde eller lite yoghurtglass nån gång.
    Nej, jag håller med,d et blir inte så gott. Helst vill man ju att det ska bli gott nog så att även icke lchf-are gillar det..
    Tack!
    Martina 76 skrev 2012-08-10 10:19:20 följande:
    Underbart!!!

Har du provat Mariann Anderssons bakbok? 
    Nej det tror jag inte, men jag har en del andra böcker, som jag aldrig har bakat något ur eller lagat något ur... Jag tror på något sätt att det räcker med att äga böckerna, så kommer det att laga/baka sig själv
    spökplumpen skrev 2012-08-10 10:38:52 följande:

Wohooooo!! Grattis tunnis! och jo jag blir galen på folk som säger att grejerna är goda när det smakar skit rent ut sagt. Fast å andra sidan blir det bra i slutändan iaf, för då bakar man bara den saken en gång och tappar sen suget efter just såna grejer. Jag har Mariannes bok, har bara gjort 2 saker och nope, aldrig mer.
    hehe, tunnis ja... eftersom allt fett sitter på magen och jag inte har några muskler så är tunnis inte direkt det som jag förknippar med mig :-S
    Duefigli skrev 2012-08-10 10:42:49 följande:
    Kanske ger mig in på djupt vatten nu när alla verkar skippa att baka kakor... MEN...jag har faktiskt hittat en kaka som varit rätt smarrig. Ni kanske redan testat den, men om det är nån som inte gjort det så är mitt tips detta:

56kilo.alltforforaldrar.se/lc-lchf-kladdkaka/

En kladdkaka som blir tryffellik. Den är mastig men har uppskattats av både lchf-are och sockerätare.  
    jag får se om jag orkar ge mig på den... jag tycker att det är rätt trist att baka tyvärr...

• Glass
    Loreena skrev 2012-08-10 11:33:35 följande:
    Jag är inte heller så förtjust i LCHF-bakverk. Ska jag ha nåt gott till fika så äter jag bär med grädde, en bit mörk choklad eller hemgjord chokladmousse. Nu har jag fått en glassmaskin i födelsedagspresent av min sambo så jag ska göra riktig glass på grädde, äggulor och vaniljpulver. :)

Nu är min bebis här.. I morgon blir han 4 veckor. Jag vägde 56 när jag blev gravid och väger nu 64. Jag vägde väl en 77 kg när jag åkte in på förlossningen tror jag. Det har blivit MKT fusk den sista tiden med allt fika som man bjuder på och alla födelsedagar som är i augusti men jag tänkte ta tag i LCHF lite seriösare nu.

Jag fick dock lov att käka Losec i slutet på graviditeten, men behöver inte göra det längre. Tyvärr så känns det som om magsyran har blivit lite avstängd av Losecen så jag har svårare att äta fett och ägg utan att känna att det står mig upp i halsen. Jag tänkte börja dricka äppelcidervinäger en halvtimme innan måltid för det sägs iaf. att det ska hjälpa till att få fart på magsyran igen.

Så jag kan faktisk förstå de som säger att LCHF inte är för alla, för har man dåligt med magsyra som kan bryta ner fettet i maten så blir det faktiskt lite knepigt att äta LCHF.
    Men magsyran bryter bara ner proteinet, det är gallan som bryter ner fettet i tolvfingertarmen sen.
    Eller har jag blandat ihop något nu?  
  • Glass
    Postis skrev 2012-08-10 12:05:21 följande:
    Nej, du har rätt. Fettet bryts ner av gallan.
    Som jag hade starkt för mig, men så blev jag hastigt lite förvirrad, sådär som man blir ibland
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**