• Glass

**Den stora feta LCHF-tråden**

jenniekk skrev 2012-08-15 16:04:15 följande:
    Har nu ätit och i ca 7 veckor och min mens har börjat krångla. Förra månaden va den en vecka sen och verkar bli sen nu med! Har tidigare haft en regelbunden cykel och vill inte att den ska försvinna. Äter ju Lchf för att minska i vikt och öka mina graviditeyschanser ( efter måånga år av ofrivillig barnlöshet)

Har Lchf påverkat er menscykel? Hur?
    Min har blivit mer regelbunden. Jag har PCO och det verkar bli bättre av den här kosten
  • Glass
    Linda5 skrev 2012-08-17 23:09:41 följande:
    -15kg på 7månader o mitt första riktigt stora snedste. En halv burk ben o Jerry glass. Redan ångest o jag har knapptsvalt sista skeden. Gillar ju inte ens glass. Blir så besviken på mig själv.
    kanonbra!!!
    Ett litet snedsteg är ingening, men nu vet du att det inte var värt det för dig :) 
  • Glass
    ollebulle86 skrev 2012-08-18 08:28:34 följande:
    Nu är jag nere i vikten jag hade när jag och sambon möttes (blivande ex sambo), det var första målet 89,1 kg, det känns bra men en bra bit kvar.
    Går det såhär fort med fakir hela tiden tänker jag inte sluta haha. Nä, blir nog lite enformigt, men jag lär absolut köra en vecka i månaden. Eller nått sånt. Det är ju billigt om inget annat
    Hur fort har det gått med fakiren? 

Är liiiite sugen på att prova, men jag tror att jag helt enkelt skulle strunta i att äta helt då, för det verkar lite krångligt...  
  • Glass

Min nödproviant är främst nöt och frön-blandningar. 
    Eftersom jag inte tål frön råa, så måste jag micra dem en stund, så det blir ett litet projekt.
    Därför gör jag mycket på en gång. Blandar en massa olika fröer och nötter och gojibär. Lägger i små zippåsar och små burkar och in med det i skafferier. Sedan har jag alltid med mig några påsar när jag är i väg, har några på jobbet och när jag är hemma och inser att jag inte orkar/hinner fixa någon mat så käkar jag en burk såna.

Det funkar kanon och dessutom så går jag ner i vikt bättre sedan jag började med det.  

• Glass
    Jag1977 skrev 2012-08-19 09:38:23 följande:
    för första gången på 1,5 år har jag gått under 70kilo!!!

mina mål är nu följande;
    till min födelsedag 7okt: å ska jag gåt ned till 65
    till nyår;
    då ska jag ha nått 60 kilo (helt underbart!!!!)

till nästa sommar ska jag vara ned på min bästa må-bra vikt som är 57kilo. Är 160cm lång.

jag började på 77kg i Maj.
    härligt, bra och rimliga mål!
  • Glass
    LinneaEleonora skrev 2012-08-19 21:08:24 följande:
    Brödet ni pratar om är det från carb zone va? Om man läser denna länk så kan man se vad kostdoktorn skriver om net carbs. Provade det brödet jag med förut men köper det inte längre då jag förstår att det förmodligen är skit och bara nåt företag som vill tjäna pengar på LCHF-vågen. Kör istället med microbröd eller finncrisp om jag villha bröd.

Angående sötningsmedel som sukrin och stevia tror jag man ska akta sig för dem med. Vi vet så lite om hur olika kroppar reagerar på sötma i allmänhet så om man vill gå ner i vikt skulle jag undvika allt sött.

Det är mycket "viktfokusering" här i tråden. Någon som inte äter LCHF för viktens skull? Jag känner att fördelarna med LCHF är mycket större rent hälsomässigt än viktmässigt.  Jag tror att om man hittar en bra balans i vardagen och undviker för mycket kolhydrater, alkohol och tillsatser så mår man bra. Vill man sedan gå ner i vikt ska man nog sluta fokusera på vad för sötsaker man kan äta som ändå är godkända och satsa på att laga två näringsrika och hälsosamma mål mat per dag samt röra sig mycket. Man kan inte stressa fram en smalare midja.

Tror att de menar detta brödet http://www.carbzone.se/low_carb_brod_nystart.html
  • Glass
    NollÅtta skrev 2012-08-20 00:14:33 följande:
    Som sagt tål man gluten är det inga problem att äta low carb-bröd. Och man är inte mer eller mindre "äkta" lchf:are beroende på om man äter det eller ej. Man väljer den väg som passar en själv helt enkelt
  • Glass

Jag vet faktiskt inte om jag äter efter huvudet eller magen eller klockan...
    Jag äter nog när jag känner för det, om jag råkar vara hemma och ledig. Om jag jobbar så äter jag ca 12, 15 och kanske lite te eller frön på kvällen.  

Blir mycket sällan hungrig och mitt huvud är precis som stjernas ganska stört när det gäller ätande...

Äter jag för lite så går jag inte ner i vikt alls, och jag har rätt lätt för att bara skita i att äta (för då känner jag  mig lite extra duktig) så jag försöker att äta när det verkar vettigt....

• Glass
    ollebulle86 skrev 2012-08-21 08:20:35 följande:
    89 stannade vågen på idag så har gått upp 0,4 kg sen igår. Men, 3 kg ner på en veckas fakirande och det där jag gått upp är nog mensen som är på g
    fasen vad bra!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**