• Boost

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ellaria: Det är nog lockande för många att ta den snabba vägen, men det är inte alltid den bästa. I extrema fall må operationer kanske vara det bästa för just dem, men att på riktigt tro att det är bättre än genom riktig mat/motion är bara skrämmande.

Sen ger det en himla härlig känsla att faktiskt fixa en nedgång helt själv utan snabba genvägar. För det så skippar jag hellre chips på helgen och bröd på semestern :)  

• Boost
    EEE skrev 2012-06-30 20:57:15 följande:
    Får se hur detta kommer sluta för mig. Jag har ju nått mitt mål men önskar gå ner lite till samt forma kroppen. Det största problemet ligger vid träningen. Jag kommer aldrig till skott med den biten, jag vill men vet inte vad mer jag kan göra än promenader när jag är ensam med mina barn hela veckorna.  

Började också balla ur lite när jag nådde mitt mål, unnade mig lite väl mycket. Vikten påverkades inte men sötsuget satte igång.

Satte sedan igång med strikt LCHF igen för att få bort det.
    Nu åter igen börjar jag experimentera lite och föra in lite mer kolhydrater.
    Detta för att jag vill äta vissa kolhydrater igen och detta utan att magen flippar ur eller sötsuget drar igång.   
  • Boost

jenniekk: Såg nyligen på någon blogg detta med skillnaden mellan hungrig och sugen. Testa det nästa gång :)

"Fråga dig själv om du vill ha ett kokt ägg. Om du vill ha det, då är du hungrig.
    Om du inte vill ha det, då är du troligtvis sugen." 

• Boost
    banantelefon skrev 2012-07-01 07:26:19 följande:
    Jo, det gör jag :)
    Igår var dock en vilodag. 

Då är det ju fullt normalt att äta en del mer också, så känn inte att du svullar i jämförelse med andras matintag :)
  • Boost
    skånetös78 skrev 2012-07-01 20:26:46 följande:
    Spana: Är det ens möjligt att göra auberginechips? Jag försökte göra av squash en gång men de blev bara mjuka, typ som ungsstekta grönsaker. Men lyckas du göra det så måste du berätta hur du gjorde!
    Jag har lyckats med squash. Tunna skivor, salt över, in i ugnen över en timme. Blev jättebra!
  • Boost
    skånetös78 skrev 2012-07-02 09:21:26 följande:
    Boost: jag undrar också hur du gjorde dina squash chips?

Skiva tunna skivor.
    Lägg på en plåt och strö över salt och olivolja.
    In i ugnen. Tror jag hade ca 175 grader och de var inne runt en timme.
    Men är olika beroende på ugn, så kika till dem hela tiden och ta ut när de är krispiga.  
  • Boost
    Mollly skrev 2012-07-02 14:06:27 följande:
    Jag hade inte räknat med att rasa mängder med kg, men mer än ett. Om det ens var ett. Lchf fungerar inte för alla heller. Vissa går ner mkt i vikt, vissa går inte ner.

Helt korrekt. Dock går det inte att avgöra på enbart 1.5 vecka om det fungerar på dig eller inte. Mår du bra med kosten så tycker jag att du ska ge det några veckor till och se vad som händer.
  • Boost
    yena89 skrev 2012-07-03 07:55:02 följande:
    Mollly, om du bara fortsätter med LCHF, lägger till mer grönsaker och kanske liiiiite lite frukt, rotfrukter och potatis så kommer du nog orka träna ska du se.
    Låt annars kroppen ställa om sig först, låt den fokusera på maten i 1-3 månader och sen kan du lägga till träning.
    Att rekommendera uppehåll med träning 1-3 månader är inte direkt det mest vettiga.
    Träning tillsammans med en bra kost är ju bättre än en ren LCHF kost med noll träning.

Sen förstår jag inte varför du blir upprörd och ledsen bara för att Mollly känner att LCHF inte är något för henne. Gulligt att du tycker om LCHF så mycket, men låt det inte gå till överdrift bara.   
  • Boost

Jag blir bara hungrig när jag läser denna tråd, så mycket matprat :)

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**