• Glass

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag behöver er hjälp. 
    Jag tycker att det är supertrist att laga mat och rätt trist att äta.
    Skulle jag kunna undvika att äta så vore det kanonbra, men jag antar att det inte är så bra

Jag äter typ keso 1dl och grädde 0.3dl till frukost , eller bara te och kokosfett 1-2tsk, det beror på hur mycket tid jag har och hur hungrig jag är...
    Äter kött och sås till middag ca 150g kött och 2-3 msk sås, om maken lagar mat, annars kan jag äta två rätt små pannkakor och så är jag skitmätt.
    Äter kanske 50-100 gram frön och nötter per dag, mest för att det är hyfsat bra med mineraler i det och att det är väldigt enkelt.
    Så,  det här är ju supertrist mat och säkert inte speciellt bra... 

Kan ni inte ge mig tips på väldigt lättlagad mat, som nästan lagar sig själv och som går bra att frysa in eller åtminstone värma upp igen... 

Är det någon som har någon som helst uppfattning vad det där kan bli i energi, det jag äter? 

• Glass
    Martina 76 skrev 2012-08-23 22:20:17 följande:
    Man måste faktiskt inte äta stup i kvarten. Ät när du är hungrig - inte när klockan är "lunch". Jag äter i stort ett bara en gång om dagen och mår jättebra av det!
    Fast jag äter rätt lite och går absolut inte ner i vikt om jag äter för lite. 
    Dessutom är det rätt enformig mat, jag tror att man borde variera sig lite mer.
    Jag blir hungrig, och då äter jag lite, så att jag bara inte är hungrig, sedan tröttnar jag 
  • Glass
    EnsamMammaTillTvå skrev 2012-08-23 22:53:18 följande:
    En laxbit/kycklingfile/kycklingben är ju lätt att krydda och ställa i ugnen en stund o sen är det klart. Bara att sätta ngt alarm så du kommer ihåg att ta ut den. (Om du e lika tankspridd som jag dvs..).

Har gjort lchfpaj som jag fryst in i portionsbitar. Även köttfärsbiffar med olika kryddning/grönsaksbitar i. Också lätt att bara plocka fram efteråt.
    Tack!
    Lax ska jag köpa hem massor av, vi är urusla på att äta fick, tyvärr 
  • Glass
    Mamman76 skrev 2012-08-24 11:22:15 följande:
    Tränar ni som kör med lchf eller går ni ner ändå? Jag har kört 5 veckor nu och vågen står still efter att ha gått ner 4kg de första 3 veckorna. Går barnvagns promenader men hinner inget mer.
    Tränar ingenting, men rör mig rätt mycket i jobbet. 
  • Glass
    PikkuMyy skrev 2012-08-24 11:16:43 följande:
    För mig funkar lchf som en diet...inget jag kommer köra "for life"...är jag den enda som känner så? Fast när jag är "klar" kommer jag aldrig att återgå till att äta som förut, men nog kommer jag äta potatis och till och med nån kanelbulle då och då Skäms Men om jag inte faller tillbaka till gamla ovanor så blir det mycket mindre kh än förr o mer fett.... (=lchf liberal...?)
    Jag vet inte hur jag kommer att leva sedan. Jag kommer förmodligen vara mer liberal, OM jag klarar av det. Om jag märker att jag inte kan hantera kolhydraterna så blir det lchf.

Jag ska dock inte köra lchf i december. Jag är alldeles för förtjust i allt som man kan äta i den månaden för att vilja göra det  
  • Glass
    Martina 76 skrev 2012-08-24 17:53:22 följande:
    Men december är ju den mest LCHF-iga månaden på hela året!!!
    haha, åhnej, inte för mig. Jag gillar pepparkakor, julmust, choklad och ännumera pepparkakor!
  • Glass
    Folk skrev 2012-08-24 18:22:42 följande:
    Alltså...måste bara dela med mig av min lilla "sommarupplevelse". Jag började med lchf i slutet av februari. Gick raskt ner från 64 kg till 60 kg. Tog kanske 3 veckor. Nöjd och glad. Men sen....hände ingenting!!! Och jag fuskade verkligen inte. Blev beskviken men höll ändå på till mitten av juni. Inget hände. Fortfarande 60 kg. Så beslöt jag mig för att strunta i lchf under min semester (5 v. ) Gick upp till 61 kg. Tyckte det var rätt okej eftersom jag ändå ätit glass och druckit lite vin samt ätit några kakor (min stora passion) även lite ris, pasta och potatis (dock lite). Men rätt så mycket ätit som alla andra.... När semestern var över märkte jag att jag höll på och "små-åt" hela tiden och bestämde mig för att återgå till lchf. Jag vägde då alltså 61 kg. Efter 2 veckor på lchf väger jag 58!!!! Jag har passerat min magiska gräns och kommit förbi plattån! Kändes som att kroppen behövde en "omstart". Rätt nöjd är jag. Drömvikten är 55 kg men det vet jag inte om jag kommer nå. Nöjd med 58 om jag kan hålla det.... Tja...så kan det gå!
    härligt!
    Martina 76 skrev 2012-08-24 19:53:45 följande:
    Är med i ett diskussionsforum på fb och fick följande info från "expertisen":

Mellan 0.5 och 3.0 är optimalt att ligga. Över 3.0 finns tydligen ingen fördel att vara, snarare att det finns risk att hamna i "svält" ketos. Under 0.5 får inte hjärnan tillräckligt med ketonbränsle, och eftersom du har alldeles för lite kolhydrater(annars skulle du inte hamna där).. så blir man slö, trött, sugen och det är bara jobbit (min egen erfarenhet) . Nånstans vid 0.5 så blir man lugn, harmonisk och suget (inte hungern) försvinner.

Får tillägga att den mest optimala zonen är mellan 1.5-3.0. Över 0.5 "börjar" fördelarna.... skulle tro (overifierad teori) att när svältketos uppstår så börjar kroppen spara på energin (fett) och suget börjar komma tillbaka... alltså vill man inte dit. Så ät du en chokladbit eller glas vin till ;)

Jag har 4.7 i värde och har ett jäkla sug på kvällen. Och min kropp drar inte nytta av färre kolisar utan jag borde öka på dosen istället. Jag har ställt frågan vad jag ska göra för att tappa i fettvikt. Väntar otåligt på svaret!!!  

var diskuerar ni det? Jag blir intresserad

• Glass
    Die Mutter skrev 2012-08-25 09:04:40 följande:
    Det bästa är ju att det sällan ens känns som jag kämpar!! 8 kg kvar till nästa delmål. Ser fram emot denna höst!!
    Visst är det så? 
    "Alla" säger att man är så duktig, men man gör ju inget speciellt, egentligen... Om man nu inte tränar en massa och kämpar på det sättet.

Härligt för dig att det går så bra! 
  • Glass
    Martina 76 skrev 2012-08-25 10:09:03 följande:
    Snarare för lite kolisar. Du ska ligga mellan 1.5 och 3 för optimal ketos.
    Är det urinvärdet elelr blodvärdet du pratar om när du pratar ketos, martina? 

• Glass

Angående ketoner i urinen så påverkas det av mer än bara hur mycket ketos kroppen är i. Har man druckit mycket så är urinen mer utspädd, är man uttorkad så är den mer koncentrerad. 

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**