• Glass

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag måste bara dela med mig av ett tips. 
    Sedan jag började med att äta ca en handfull blandade nötter och fröer, varje dag, så behöver jag inte äta magnesium längre, jag är inte sugen på något på kvällen (då äter jag oftast blandningen) och jag rasar i vikt! Okej, det sista var en grym överdrift, men jag har iallfall gått ner typ 1.5 kilo på två veckor, vilket är mycket för att vara mig.

Det känns som att jag får i mig det mesta som jag behöver på den där blandningen! 

Det som jag äter är, valnöt, paranöt... och där försvann min nötkunskap, men det är två sorter till... och solrosfrön, sesamfrön, pumpafrön och så kanske något mer som jag glömt. 

Jag saltar lite på dem med mineralsalt, för jag är lite dålig på att få i mig salt annars. 

• Glass
    plantan skrev 2012-08-10 23:23:18 följande:
    Tack för svaret Martina 76. Kanske inte ska ta död på sig direkt då ;). Såg att glass skrev att hon inte behövde äta magnesium längre då hon åt nötter. Är det extra tillskott man ska ta sv. Ngt slag?
    Magnesium kan många behöva äta, speciellt om man äter mejerier. 
    Jag har tidigare behövt äta ganska mycket, dels för att jag äter LCHF och mycket mejerier och så har jag ett stessigt jobb.

Bristsymtom kommer när man redan har en ganska stor brist och det är kramper i muskler, ryckningar i småmuskler, domningar i kroppsdelar, förstoppning, nedstämdhet, oro i kroppen och lite sånt där. 

Jag äter fortfarande en liten dos ibland, på jobbet när det är väldigt stressigt, mest för att jag inte vill få brist igen.

Man kan inte överdosera magnesium, man tar bara upp det som behövs och det andra kommer ut där bak, så man kan även ha det som laxermedel 
  • Glass
    Jag1977 skrev 2012-08-11 11:34:56 följande:
    Jag är helt förundrad, brukar ha mensvärk som är så svår att jag inland får sjukskriva mig. Igår kom min mens och jag har INGET ont. För FÖRSTA gången i mitt liv så upplever jag en mens utan värk!!! Jag är nästan helt rörd. Det måste bero på att jag kör strikt nu, har inte ens tagit en Alvedon!!! Fantastiskt!!!!!
    härligt!

• Glass
    Tezz80 skrev 2012-08-11 22:30:29 följande:
    Maken är inställd på att börja med LCHF, känns som om det vore vettig även för mig att haka på men känner mig tveksam då det nog inte är helt rätt för mig. Jag gillar enbart kokt ägg, inte äggröra eller stekt ägg, bacon o stekt fläsk o sånt tycker jag inte heller om. Jag gillar kött, men är det hållbart, eller ens ärt ett försök då jag inte är så förtjust i ost, smör, feta produkter osv eller är det en vanesak. Tips på vad man kan äta till frukost. Jag är en pastatjej egentligen o älskar socker, men är sötsuget jag vill bli av med!
    Du kanske helt enkelt ska tvinga dig att äta fetare produkter? 
    När jag började med detta år tyckte jag inte om grädde, keso, smör, ägg, majo, bregott, feta ostar, nötter, frön och diverse annat. 
    Jag började helt enkelt med att äta det mesta av det ändå. Jag äter keso och grädde varje morgon och i början fick jag ha i en clementine för att över huvudtaget tycka att det var nästan ok, sedan minskade det till bär och nu kan jag äta det rent om jag måste. Det ÄR fortfarande inte gott, men det är inte alltid som det jag äter måste vara gott, ibland är det helt enkelt näring.

Bregott var äckligt, tog liiite, liiiite till att börja med och ökade det efter hand.

Jag ville också bli av med mitt socker och brödberoende och var beredd att äta lite halväckligt för att bli det. Dessutom vänjer man sig vid de flesta smaker om man bara försöker många gånger.  
  • Glass
    Tessa606 skrev 2012-08-13 10:24:47 följande:
    Så var den värsta måndagen på hela året här för min del, ni vet, första dagen efter semestern, den dagen man väger och säger att NU ska jag börja mitt nya liv, nästa sommar ska jag minsann vara snygg

För min del visade vågen att jag gått NER under semestern Har nu totalt gått ner 23 kg, är "snyggare" än någonsin, precis fyllda 40 (väger mindre än vid 30), nyförlovad, och framförallt så mår jag bättre än någonsin!! Jag älskar verkligen LCHF!!! 
    Härligt!!!
  • Glass
    piece of me skrev 2012-08-13 18:21:34 följande:
    Är "tyvärr" lite kalorihjärntvättad och kan inte se hur man inte behöver ha koll på kalorierna.. Jag har läst lite om det och hur kalorier från olika näringsämnen påverkar kroppen olika, men det är ju fortfarande energi ut vs in som gäller när man ska ner i vikt.. Obestämd
    Men ta den här chansen och släpp kalorierna. Ge dig själv ett par veckor då du inte räknar dem alls och så ser du hur det blir. Tänk vad skönt du skulle ha det om du, liksom många av oss, bara behövde ha lite lagom koll på ungefär hur mycket kolhydrater, eller kanske till och med bara koll på att det inte blir för många kolhydrater. 
    Det är väldigt, väldigt enkelt för en del av oss. Vi räknar ingenting och vi går ner i vikt, varför inte testa om du kan få det så enkelt? 
  • Glass
    piece of me skrev 2012-08-13 18:31:28 följande:
    Har hållt på i tre veckor och har inte räknat kalorier förrän nu.. kan inte riktigt släppa det av någon anledning! Det är inte så enkelt att logga maten (för att ha koll på kolhydraterna) och se att man skenar upp mot en kalorimängd som man tidigare har gått upp i vikt på. Vare sig man faktiskt går upp eller inte under LCHF så är det en påfrestning mentalt! 

Känns som jag skulle behöva någonting konkret att gå på, typ att man får högre förbränning genom att äta lågkolhydrat kost och att man därför kan ta lite mer kalorier än förut. Den enda artikel jag har hittat om detta visar att man högst ökar med 100kcal per dag i förbränning.

Vet att jag bara borde släppa men det är enklare sagt än gjort! Skulle lätt äta upp emot 2-2500 kalorier per dag men det skrämmer mig fortfarande.  
    måste du logga maten för att ha koll på kolhydraterna då? 
    Om du tex bara äter de som innehåller under 5g/100 eller om du har en liten mental koll på hur mycket saker ligger på och vad du ätit?  Det bygger visserligen på att du har lite sån kunskap.

• Glass

Skit också!

Idag var jag svintrött på jobbet, trött, stressad och hade massor att göra.  
    Vi fick några chokladkakor av vår leverantör och jag bara började äta. Efter 5-6 bitar insåg jag vad jag höll på med, men jag kunde liksom inte sluta ändå och var tvungen att ta några till.

Hela min gard var nere för att jag var så trött och stressad och godis har ju alltid varit en belöning/tröst...
    Hoppas att jag inte föll ur ketos eller mår kasst i morgon, jag behöver verkligen få vara ledig och må bra en dag nu. Det har varit lite för mycket av allt ett tag.

Det som är bra med att det varit skitmycket på jobbet, ja det är att jag gått ner 1.2 kilo på typ en vecka, helt utan att ens försöka. Mycket jobb innebär mer spring, mer rörelse och mycket mindre mat

• Glass
    Jag1977 skrev 2012-08-15 22:22:43 följande:

Buhu Ja vi hoppas på det. Skit oxå.
    Sånt händer, men du, det är bara ett enda litet "misstag", hoppas att du njöt av ölen annars var den ju helt meningslös
  • Glass
    TomMon skrev 2012-08-15 20:26:31 följande:
    Första löpturen i spåret sedan innan barnens ankomst! Det gick bra men jag fick ta det långsamt, jag hade håll i bägge sidorna, asdrygt! Men ack så skönt det var med lite egentid! *glad*
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**