• Glass

**Den stora feta LCHF-tråden**

Såphia skrev 2012-09-22 20:08:50 följande:
    Oj vad hände? Ett delmål uppnått som var under 76 kg och som uppnåddes idag, 75,9 kg. Firar med Avatar på tv och chokladmousse med hallon.
    GRATTIS!

• Glass

Någon här inne tipsade om ett gott chokladbollsrecept. Ett som inte innehöll massor av kokos, utan bara det man ska rulla i. Någon som känner igen sig?

Stjerna, vill du länka till eller skriva upp receptet på äppelpajen? 
    Grattis till en fuskfri dag!

Jag har insett att om jag ska fixa att hålla den här livsstilen så får jag försöka hitta alternativ till det jag är sugen på. Som det är nu så äter jag det jag vill, ibland ändå, men det är bara en tidsfråga innan sockerberoendet slåt till med full kraft igen...

• Glass
    MissNora skrev 2012-09-23 06:34:39 följande:
    Någon mer än jag som är nötallergisk och kör LCHF och har lite tips och råd?

Fick en allergisk reaktion senast igår och inser att det går inte med frön, kokosfett och så vidare vilket det har gjort innan. Har blivit så känslig, men det försvårar ju en hel del tycker jag.

Funkar det inte att du tillagar dem heller?

Jag är fröallergisk, men kan äta om jag micrar fröna i 30 sekunder innan 
  • Glass
    stjierna skrev 2012-09-23 08:15:50 följande:
    Glass: jag lagar sällan mat efter recept (men brukar skriva upp när jag gör något nytt). Äppelpajen svängde jag ihop på en höft, men ungefär såhär:

Matildas Messy Äpplepaj
    4 personer

Du behöver:
    2 STORA äpplen (eller 1/ppp om dom är små) av fast sort
    100 gr smör
    1-2 tsk kanel

1 påse (sån liten, Dr Oetker) hackad sötmandel
    100 gr riven kokos
    Ca 0,75 dl Finax strömald Fibrex
    3 msk erithyol o 1/2 krm Stevia
    150 gr smält smör

Gör såhär:
    Sätt ugnen på 225 gr.
    Skala o kärna ur äpplena. Dela på längden och skiva TUNNA skivor. Smält smör i en kastrull tillsammans med kanelen, vänd ner äppelskivorna så alla blir täckta av smöret. Tanken är också att "förbaka" lite. Stjälp över i en form.
    Smält resterande smör (i samma kastrull, du behöver inte skölja den) tillsammans med sockerersättningen. Blanda de övriga torra ingredienserna i en bunke och slå över smöret. Fördela över äpplena, klicka över lite extra smör (valfritt) och grädda i ugnen i ca 10-15 minuter. Ta ut och ta en sked och gör den "messy", låt den stå o svalna något, typ 15-20 minuter o servera med vispad vaniljkräm (som jag faltiskt skrivit ett exakt recept på, om du vill ha ;))!
    tack!
  • Glass
    stjierna skrev 2012-09-23 09:03:20 följande:
    Jag undrar om det är ett rimligt mål att vara under 90 kg (vägde 93.8 i morse) tills min födelsedag den 8e oktober... Eller är det för abitiöst?
    Jag känner inte att mitt stora mål (typ, jaja om ett år är jag väl normalviktig) funkar, för jag skjuter liksom upp starten lite för mycket ;) så kanske under 90 till 8e okt, och iaf -10 kg (84) till julafton...
    nej det är inte ett rimligt mål. Det är bara 2 veckor dit och  att gå ner 4 kilo på den tiden är jäkligt tight!
  • Glass

Har alla ni delmål eller mål? 

Jag har inga alls, känns det som.
    Jag äter som jag gör och väger mig varje dag och blir glad om jag går ner och lite sur om jag står stilla för länge.

Jag har inget slutmål alls, men en liten dröm/tanke om att det vore jävligt häftigt om jag vägde under 50 kilo (är 153), men jag tror verkligen inte att jag kommer att hamna där och det är nog inte ens så viktigt för mig, mer en tanke.

Annars har jag inte haft några mål eller delmål alls, jo, normalviktig var en skoj passage, men inte mer än så...

• Glass
    EnsamMammaTillTvå skrev 2012-09-23 12:02:11 följande:
    Fast omjag blir av med vatten/fett och inte går upp i muskler, borde inte vågen peka nedåt då?
    Du har ju just fött barn!
     Huden drar ihop sig, musklerna går ihop, revbenen går ihop osv.  
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**