• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

WendyW skrev 2013-01-03 02:06:34 följande:
    Drack en Celsius under fastan och kände mig helt darrig efter det, dricker inte kaffe så jag misstänker att var koffeinet i... Vaknade mitt i natten också och kunde inte somna om. Ni andra som kör Celsius, dricker ni kaffe annars eller är det någon som känt samma?
    Jag dricker aldrig kaffe annars och upplever stark effekt av Celsius. Tar den aldrig om jag tränar på kvällen, då skulle jag nog inte kunna sova sen.
  • Gladskit
    Trötter skrev 2013-01-03 15:56:49 följande:
    Men jag förstår snart inte det här med "ovanjordiska" grönsaker... är alla baljväxter nono? linser, bönor, ärtor mm?
    Jag är jättedålig på baljväxter och bönor och näringsinnehållet på dem. Det vi har oftast hemma är haricots verts och det är ok. Men kolla på Livsmedelsverkets hemsida eller på förpackningarna.

När jag började var jag väldigt strikt med max 5g kolhydrat per 100g men sen beror det ju på mängden också. Hoummus (stavning??) är väldans gott och säg att man tar ett par matskedar av det till sin måltid. Då är det ingen fara om det är lite mer kolisar i det. Men i stort bör man hålla nere kolhydratmängden. Och alla kan och vill inte vara lika liberala som jag så det är väldigt olika hur man väljer att göra. 
  • Gladskit
    stjierna skrev 2013-01-04 08:25:35 följande:
    Jag brukar köpa BioFoods kokosfett - 58:- för 400 gr :)
    Det är samma som jag brukar beställa; http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/kokosfett-400-g?a=b&gclid=CJCn8OudzrQCFW3KtAodvFcAWQ&tduid=05a515d2664489972875e0d6fe81f606

Och jo, det tillkommer frakt på Bodystore men jag slänger på nån påse proteinpulver, lite mandelmjöl och sånt och sen är man uppe i 500:- och då blir det fraktfritt!  
  • Gladskit

2013 innebär för mig mer fokus på styrketräning än på kondition. Grundkondis har jag nu, den tänker jag bara underhålla. Så jag hoppas också på ett tightare 2013
    Viktmässigt är jag nöjd! 

• Gladskit

Jag opererades precis efter att jag nådde min målvikt 2011 och ändrade inget särskilt i matväg kring den tiden.

• Gladskit
    häjhäj skrev 2013-01-07 16:19:04 följande:
    Tack för era svar ang operation. Jag ska diskutera lite till med min läkare så får vi se om jag kanske ökar på med lite snälla kolhydrater i form av rotfrukter tex.. Han trodde att jag kanske borde öka zink och järn intaget, brukar det vara en brist hos lchfare? Hur yttrar det sig isf och hur ökar man på det intaget lättast?

För järn brukar Blutsaft funka bäst för de flesta, inte lika stor risk för trög mage som om man tar järntabletter. Zinc finns som kosttillskott. Min man äter det för att bättra på sitt immunförsvar, fick tips från en bekant som är läkare. Han tar dessa: http://www.vitapost.se/sv/artiklar/great-earth-super-zinc-60-mg-100-tabletter.html
  • Gladskit
    Knoza skrev 2013-01-07 22:33:45 följande:
    Inge mer soya alltså! Hur ska jag variera min proteinkälla?

Du har massor av välja på; fisk (lax, torsk, tonfisk), skaldjur, fläsk, nöt, kyckling och ägg exempelvis. Sen finns ju även hyfsat proteinrika mejerier som kvarg/kesella och vegetariska alternativ som quorn.
  • Gladskit

Jag käkar också tomater, jättegott ju! Då finns andra grönsaker som är värre ur kolhydratsynpunkt som tex majs (dryga 20g kolhydrat per 100g) och röd paprika.

• Gladskit
    Hanniz skrev 2013-01-10 14:05:17 följande:
    MBt imorse. Varit ute med barnen sen 9.30 - inget i magen men fortfarande mätt!

Bör jag äta ngt ändå?
    Skulle jag absolut gjort. Gör jag så och missar att äta eller inte är hungrig just då, så slår det ofta tillbaka senare eller nästa dag att jag blir jättehungrig, sugen och vill överäta. Ta en till MBT eller ett ägg eller så.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**