-
Läs högre upp på sidan eller sök bakåt.Kasihi skrev 2013-01-11 09:54:11 följande:Vad är mbt?
-
Jag håller med dig både om att man måste hålla sig på spåret och vara konsekvent och att man inte får tappa sugen om man hamnar på en platå. Det tar tid och det måste få göra det! Mitt tips när det händer är att se till att man kan finna motivation och pepp från annat än bara kilon på vågen. Att tänka på alla andra fördelar man ser med sin omläggning till LCHF (lugnare i magen? huden? orken? inget mer sockersug?) och motivera sig med att köpa hem en ny kokbok och få inspiration i matlagningen eller testa ett nytt träningspass.Ninis skrev 2013-01-12 11:34:00 följande:Dotson,
Man måste vara konsekvent. Det är det som är grejen. Och vara medveten om att man faktiskt hamnar på viktplatåer som kan hålla i sig några veckor. Och det funkar inte att dricka det där vinglaset på lördagarna och käka lchf-desserter varje helg.
Jag drack ingen alkohol alls mellan januari till maj 2011. Hade då gått ner 8 kg. -
Ninis skrev 2013-01-14 13:27:40 följande:Ja, exakt. Vi diskuterar ju allt här i tråden som rör lchf. Det kan vara vikt, recept, träning osv. Det har vi ju alltid gjort.
Ja det håller jag med om. Men hör man till dem som väger sig varje dag så kan det bli lite tjatigt om man ska skriva det här hela tiden. Nu är det kanske ingen som gör det, jag är inte inne riktigt varje dag heller. Men då kanske de som väldigt gärna vill jämföra intag och utfall på vågen på daglig basis kan skapa en separat tråd? -
LillfisenE skrev 2013-01-14 14:34:52 följande:Äter ni D-vitamin?
Jag äter D-vitamin, Omega3, probiotika, multivitamin & zinc. Härlig kombination -
LillfisenE skrev 2013-01-15 10:15:05 följande:Kanon, då ska det inhandlas nästa gång jag är i affären! Saknar Paj så grymt mkt!
Pizza har vi käkat emellanåt, med en botten gjort på riven ost, keso och ägg och krydda.
Om du saknar paj så blir det jättegott att baka pajdeg på mandelmjöl och krossat linfrö! Har inte testat pajdeg på pofiber, däremot hade jag en period då jag bakade pones ofta. -
LillfisenE skrev 2013-01-15 14:42:02 följande:Är allergisk mot mandel tyvärr
Typiskt, mandelmjöl är himla bra att baka med. Kokosnötsmjöl då, funkar det? -
Hej,marmelad skrev 2013-01-17 09:31:02 följande:Hej! Jag är ny här i tråden och började med lchf i måndags.
De tre första dagarna gick väldigt lätt och jag har inget direkt sockersug, märkligt nog
Men idag, fjärde dagen, känner jag mig lite skakig, yr och har huvudvärk. Jag antar att det är så det ska vara?
Jag har ca 20 kilo att gå ner, efter tre täta graviditeter.
Det låter helt normalt, det blir ju som en avgiftning nästan när man kapar kolhydrater och socker. Men det går över!! -
Det är klart att du kan göra det. Det blir ju din egen variant och om du testar ett tag och märker att du mår bra av det så är det väl kanon!Dagfördag skrev 2013-01-17 10:20:41 följande:
Hej hej!
Har inte skrivit här inne tidigare, men jag hittade tråden och har en fråga!
Går det att äta "lchf-aktigt" om jag säger så? Om man tidigare har ätit tex potatis och ris och pasta till kött och fisk osv, kan man bara byta ut det mot lchf-godkända tillbehör ist, men ändå äta typ gröt till frukost, ta en öl, eller godis en gång i veckan, utan att i stället gå upp i vikt? Jag är väl hyfs nöjd med vikten, fast lite tappat gör ju inget. Det är mest för att komma ifårn det den "svullna" känlsan, och få bättre, eller stabilare mage, eller hur jag ska uttrycka. Tänker att det kan ju inte bli sämre iaf, fast jag vet att det inte är rent lchf....Har också tidigare alltid använt smör och grädde osv i maten, vilket är godkänt lchf så det blir ju ingen förändring där. Det enda är att jag vill prova ta bort potatis, pasta bröd....Tänka på att äta mindre socker också, men kanske unna sig lite en gång i veckan....?
Det enda man ska tänka på om man väljer att öka på energiprocenten från fett samtidigt som man äter kolhydrater är att man gå upp i vikt, men det lär du märka och då får du antingen dra ner på fettet eller kolhydraterna tills du hamnar på en bra balans. -
Dagfördag skrev 2013-01-17 10:37:20 följande:
OK! Fast det är lite lurigt då man inte ser skillnad direkt, utan det måste ju gå ett tag! Men eftersom jag redan använder smör och grödde och ost osv borde det ju inte bli direkt någon ökning....bara borttagning av det andra....
Funderar på gröten också, hör det till saker man absolut inte bör äta?? Trodde det var ok med fiberhavregryn? Vad kan man äta ist isåfall?
Ja det kommer säkert bli lite lurigt inledningsvis men över tid ska du säkert kunna hitta en modell som passar dig. Vill du gärna äta havregrynsgröt till frukost så skulle jag råda dig att knacka ner ett ägg eller två i gröten. Fortsätter man bara röra samtidigt så blir det inte trådigt eller så alls utan gröten smakar som vanligt. Då ökar du på både protein-och fetthalten litegrann. Och inte servera med sylt utan med bär. Andra LCHF-vänliga frukostar är Rysk yoghurt med bär och nötter, äggröra, kokta ägg m majonäs, omelett, LCHF-bröd med massa pålägg och kaffe/the. -
Bamsegrattis!!!Pilah skrev 2013-01-17 13:39:56 följande:Hade som mål att den 20 januari hamna på 60 kg prick. Idag visade vågen 60,8. Mina tyngsta 11 kilon är borta, och jag är så lycklig!