• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ninis skrev 2012-11-28 20:17:43 följande:
    Fast det är ju inte bara benstomme som spelar in. Det är ju hela kroppssammansättningen och fettfördelning, muskler, långa/korta ben/armar, breda/smala höfter osv. Man är ju olika bygd så samma vikt på två lika långa personer kan ju se helt olika ut!
    Jag håller med! Jag har alltid kunnat vara "tung", jag gissar att jag är byggd så att mina kilon fördelas på ett väldigt generöst sätt. För när jag sagt till folk vad jag vägde för ett par år sedan så tror de att jag skämtar och säger att "men du var ju inte tjock".

Vi gjorde något slags hälsogenomgång via jobbet för några år sedan. De nöp i skinnet vid handlederna, mätte höfter och axlar och tog mått och värden som registrerades i något datorprogram. Enligt det så skulle min kropp väga drygt 50kg om man bara räknade skelett, inre organ och sånt. Exklusive muskler alltså. Det tycker jag säger rätt mycket, för jag har varit nere på 58kg i vuxen ålder och det var verkligen inte sunt och jag mådde inte särskilt bra heller.
  • Gladskit
    Pilah skrev 2012-12-02 19:40:54 följande:

Äsch, köttbullarna innehöll både potatis och potatismjöl. Äsch... Får rulla egna hädanefter.
    Ja det är mycket värt att försöka äta så mycket hemlagat som möjligt. Ställer man sig och rullar köttbullar en söndag så har man ju ett tag sen, så det behöver inte bli särskilt jobbigt heller.
    Jag tycker du verkar äta varierat annars, fisk nån dag i veckan kanske vore något? Torskfiléer kan kosta kring 25-30kr paketet och det går att göra massor med.

• Gladskit
    Pilah skrev 2012-12-02 20:06:23 följande:

Priset är inte så noga, men det är klart det blir dyrt i längden att välja det absolut dyraste köttet. Gravad lax och makrill är två favoriter. Kanske lutfisk inför julen kan vara något. Jag har levt på ensidig kost i hela mitt liv (uppvuxen på tre olika rätter vilket gjorde att jag som barn var närmast undernärd ) så jag har en hel värld där ute att upptäcka!

Vad roligt! Jag tycker det är kul med mat och upplever att vi äter mer varierat idag än vi gjorde innan. Kanske för att jag ville se till att få massor av inspiration så att man inte skulle lägga av efter några veckor. Nu testar vi ofta nya recept hemma.
  • Gladskit
    Ninis skrev 2012-12-07 13:04:18 följande:
    Pepparkaksbollsdegen står i frysen och snart ska jag rulla bollar. Världens enklaste och snabbaste godis att göra! Är ju nästan samma sak som att göra chokladbollar, fast enklare eftersom man slipper gegga ner händerna när man vispar allt med elvispen

Låter jättegott!!
  • Gladskit
    Paulas mamma skrev 2012-12-07 13:52:20 följande:
    Visste inte att max börjat med såna burgare.
    Den har dom haft länge, den är kalas! Vanlig hamburgare fast i stort blad sallad istället! Ibland lyxar jag till det med såna där chili cheese också när vi är där.Egentligen är det för mycket kolisar i  dem men det är kanske 2ggr per år vi äter där så då tycker jag det är ok!
  • Gladskit
    Hanniz82 skrev 2012-12-12 10:23:36 följande:
    Hur som helst, jag ville bara säga att vi är fan grymma och vi ska ha en stor klapp på axeln!! Kämpa på allihop, det går jävligt trögt ibland, jag har knappt gått ner nåt de senaste månaderna, men idag när vägen visar 67 kg så är jag sjukt glad att jag fortsatt ändå för förr eller senare släpper det..

Tack för inspirationen och peppen man får här. Bra jobbat alla!!
    Jag tycker DU är grym, 53kg är ju en hel människa. Verkligen bra jobbat!!
  • Gladskit
    millifjor skrev 2012-12-12 15:54:17 följande:
    En fråga, vad skiljer liberal lchf från typ GI strikta metoden egentligen? Är det nån stor skillnad eller kan man kalla båda för lågkolhydratskost? O vilket fack ska man placera sig i om man äter så rena produkter som möjligt så som i lchf men ibland vill äta nåt med mer kolhydrater i som i GI...är förvirrad vart jag ska placera mig :-S

Måste man placera sig i något särskilt fack då?
    Jag tycker att du kan kalla det lågkolhydratkost bara. Det gör jag och det funkar mycket bättre än att säga att man äter enligt LCHF. Då får folk spelet.....
    Annars är väl GI rivstart och LCHF nästan samma förutom att GI fokuserar på lite kolhydrater medan LCHF har fokus på både lite kolhydrater och mycket fett. 

Sedan jag nådde min målvikt har jag fört tillbaka en del kolisar i kosten, främst potatis och frukt. Men jag äter ändå med ett LCHF-tänk      
  • Gladskit
    Pilah skrev 2012-12-12 22:56:06 följande:
    Suck, vad det tipsas om frukt i tråden "Mina barn är mulliga men ser inget fel i kosten..." Äter ni frukt? Jag är skeptisk inför allt fruktsocker och är oerhört tacksam över att slopa denna del i min kost. Är för övrigt inte så förtjust i frukt och har heller aldrig varit. Min mamma däremot är en riktig fruktoman, så hemma tjatades det om frukt för jämnan. Dock är det kanske skillnad på frukt och frukt. Vad säger ni inbitna LCHF:are?
    Frukt är en av de saker som jag valt att återinföra sedan jag var klar med min viktnedgång. Men det är absolut inga jättemängder. Till mellis kan jag hacka ett äpple och äta med kesella och kanel ibland. Och det händer att jag äter ett par clementiner eller en kiwi ibland. Typ så. Banan har jag inte ätit på säkert tre år.

Gällande frukt till barn är jag inte lika restriktiv, de behöver kolhydrater. Vi har alltid frukt hemma och sonen har med sig till skolan varje dag. Är vi hemma på eftermiddagarna och det är dags för mellis så brukar han dock få komplettera med lite keso (äpple med keso gillar han), nötter, oststavar eller något mer mättande, för man står sig inte särskilt länge på en frukt. Och för tänderna är frukt värre än godis. Sockret från godis går att borsta bort, sockret från många frukter löser upp emaljen och då ska man absolut inte borsta direkt för då förstör man tänderna. 
  • Gladskit
    Linda5 skrev 2012-12-13 16:39:35 följande:
    Blir så besviken (vet att det är barnsligt). Träffade svärmor igår för första gången på länge, förr träffades vi ganska ofta o då kommenterade hon ofta att jag o sambon behövde banta. När hon fick reda på att vi skulle gå på LCHF fick hon spelet och nu när vi gått ner 15-20kg var så nämner hon inte det med ett enda ord. Känns så tråkigt att när man gjort det hon tjatat om i 10år så kan hon inte ens säga att det är bra.
    Usch vad trist, jättebra jobbat att ha gått ner så mycket i vikt ju!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**