• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

majsanb skrev 2011-05-03 10:37:27 följande:
    Hejsan! Har lite funderingar! Varit på apoteket och köpt omega 3 kapslar och vitaminer / mineraler som jag tänkte börja äta för att få i mig allt kroppen behöver. Visst är det ok?
    Sen metallsmaken man har i munnen, är det någonting som försvinner?  
    Metallsmaken i munnen försvinner. Du är i ketos. Jag äter bara D-vitamin men Omega 3 är ju bra att få i sig också.

Teskedsmamman: Grattis till din viktnedgång!!!

En fundering: Kan "ätande" dvs kaffe med äggmjölk eller kokosfett mellan mål gör att man inte går ner? Jag äter frukost vid 7, tar en kaffe men äm runt 9, äter lunch vid 12, tar en kaffe med äm runt 15 och middag vid 18. Stör kaffet, jag äter för ofta? Jag vill inte ta kaffet till frukost, det är för tidigt men vid 9 och vid 15 kan jag verkligen vara sugen på en kopp kaffe.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    sasod skrev 2011-05-03 12:40:54 följande:
    Hur gör ni förresten på restaurang? Tycker det är så svårt. I mitt umgänge går vi ofta ut och äter och mina kompisar tycker jag är trist med min LCHF.. Jag bor i Göteborg och här finns inga bra restauranger för LCHF vad jag vet? Mn kan ju ibland ta bort potatis/pasta/ris men då blir man sällan mätt samt känns oekonomiskt.

Klart man kan be om grönsaker istället men tycker det är lite omständigt.

Dessutom är ju snabbmat omöjligt! Ibland behöver man köpa något litet att äta vad köper ni då?

Frukt/nötter och annat smidigt är ju inte godkänt vad jag förstår.
    Jag ber alltid om fetaostsallad istället för pasta/ris/pommes/potatis och ber om extra sås. Jag har aldrig haft problem med att äta ute. Omständigt är det inte heller, de ställen jag ätit på har ingen ifrågasatt att jag valt sallad. På caféer tar jag en bit mörk choklad om jag vill ha något att tugga på och ber om vispgrädde i kaffet.

Äter jag snabbmat väljer jag hamburgare och äter bara hamburgaren men skippar brödet. Till det tar jag minimorötter och Ramlösa/Loka.

Visst är det fettsnålt men på många restauranger får man kaffe på maten. Kokosfett kan man enkelt förpacka i liten burk eller plastfolie och det är bara att pula ner i kaffet, eller som jag skrev ovan, be om vispgrädde (obs: inte spraygrädde, den är späckad med massa konstigheter!) 
  • helene306
    Faile skrev 2011-05-03 13:06:22 följande:
    Välkommen och lycka till

Är det någon som vet var man kan köpa kokosmjöl ( förutom i lchf-butiken på nätet som inte levererar hit Demon )?
    Tyckte detta brödet såg gott ut,

www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=1054
    Har du mixer? Kör vanlig riven kokos och du har kokosmjöl.
  • helene306
    yena89 skrev 2011-05-03 14:03:43 följande:
    Ne så kan man inte göra har jag läst. Kokosmjöl måste köpas. För kokoset är för fett, så det blir inge bra om man bara mixar det. eller har du testat?
    Åh fanken. Inte bakat på. Jag har bara mixat kokos för att ha som "florsocker" ovanpå när jag bakade pones och testade som semla.
  • helene306
    sasod skrev 2011-05-03 14:16:49 följande:
    Ber du att få utan bröd eller tar du bort det själv? Känns bara som om det blir rätt kladdigt? iallafall om man ska äta på stående fot och inte har några bestick..  Kaffe dricker jag inte så är rätt sällan på café. Är bara så trött på att alltid behöva välja tråkig sallad men nu har jag blivit peppad här så ska börja be om utbyten istället.
    Jag har aldrig frågat om det går att få utan bröd och så ofta äter jag inte från snabbmatskedjan. Jag tar bort locket och skrapar av såsen, sen låter jag bottenbrödet vara kvar så hamburgaren ligger på den. Petar ut hamburgaren en bit och sen käkar jag på. Ibland har jag tagit bort hela hamburgaren och ätit (om jag ätit hemma) men som du skriver så kan det bli kladdigt så jag låter underbrödet vara kvar. När mer än halva hamburgaren är uppäten slänger jag bottenbrödet.

Jag tyckte det var tråkigt i början att få be om "kaninmat" men nu saknar jag ingenting. Jag är jättenöjd med fetaostsalladen. Finns det andra alternativ som ratatouille tar jag det osv men aldrig något vitt till (förutom fetaost ). Man kan nog be att få det mesta typ räkor osv om man så vill det?
  • helene306
    yena89 skrev 2011-05-03 14:09:42 följande:
    Mm för det går inte att bara mixa dom :) Måste tyvärr köpas :P

Från butiken:
    "Detta kokosmjöl är INTE detsamma som malda kokosflingor! Mjöler som görs av enbart malda kokosflinger innehåller mycket fett och kan därför inte suga upp vätska så bra, resultatet kan då bli misslyckat och det man trodde skulle bli en kaka blir i stället något omelettliknande."
    Tur jag inte testbakat på detta då
  • helene306
    sasod skrev 2011-05-03 14:32:29 följande:
    Tack för tipset! Hade nog slängt underdelen och klantat till det ;)  Äter inte heller så ofta på snabbmatskedjor men ibland måste man ha något snabbt på stan och då har jag haft problem och ibland gått hungrig istället eller tagit något som inte är ok.

Tack alla för bra tips och råd. Här känner man sig verkligen välkommen! :)

Of topic hur får man in smiley gubbarna egentligen? Har inte lyckats ha ha
    Du gör en smiley så här : - )   ; - ) men inga mellanslag som jag har haft Här har jag tagit kolon minusstreck/bindestreck och stort D
  • helene306
    helene306 skrev 2011-05-03 10:47:58 följande:
    En fundering: Kan "ätande" dvs kaffe med äggmjölk eller kokosfett mellan mål gör att man inte går ner? Jag äter frukost vid 7, tar en kaffe men äm runt 9, äter lunch vid 12, tar en kaffe med äm runt 15 och middag vid 18. Stör kaffet, jag äter för ofta? Jag vill inte ta kaffet till frukost, det är för tidigt men vid 9 och vid 15 kan jag verkligen vara sugen på en kopp kaffe.
    Ingen som har någon synpunkt om detta?
  • helene306
    Bordeaux skrev 2011-05-03 15:08:06 följande:
    Jag har ingen aning faktiskt. Men med mitt tänk så borde det påverka då jag anser/tycker att det här med kalori in kalori ut bör stämma till viss del iaf.
    Lägg upp allt i matdagboken eller vilken liknande sida du nu använder och se vilken skillnad det blir med mellanmålen respektive utan.

Du kan ju dricka kaffe med en liten slurk grädde i eller lite fett i om du ska vakta kalorierna lite.
    Kaffet med äggmjölk jag tar på fm och em innebär 1 kolhydrat vardera så så jättestor skillnad blir det inte. Fast det blir ju dessto mer kalorier förvisso ... Jag vill undvika att behöva jaga kalorier. Idag hittills har jag med frukost, lunch och 2 kaffe med äggmjölk fått i mig 11 g kolhydrat och 1164 kcal. Nu åt jag lunch ute så jag har dragit till med vissa saker då jag t.ex inte visste vilken yoghurt de gjort chiliyoghurten på.
  • helene306
    Bordeaux skrev 2011-05-03 15:19:13 följande:
    Jag är ju inte lika kunnig som Jucea och Yena men rent spontant låter de ju inte för mycket iaf. Så jag har ingen aning tyvärr.
    Jag har läst någonstans (jag som alltid läser överallt men aldrig lägger på minner vart ) att ätande mellan måltider kan störa eftersom det är meningen att kroppen inte ska puttas in fett för att störa förbränning (något sånt) men självklart kommer jag inte ihåg vart jag läst detta så därför undrar jag om någon här vet. Jag vet att jag läst på Anna Halléns hemsida (där kom jag ihåg ) att kokosfett i kaffet kan sparka igång slö viktnedgång men det har inte jag märkt någon effekt av tyvärr
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**