• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

Kaya skrev 2011-05-04 16:25:17 följande:
    Jag har också väldigt lätt för att få grädde att gå åt i stora mängder, både "som det är" = vispgrädde i kaffet, till efterrätt, till pannkakor/våfflor osv, och i maten (våfflor, plättar, gratänger, blomkålsmos, hemmagjord glass, bakverk osv osv). Enda skillnaden nu är att jag för det mesta kör Mellangrädde istället för vispgrädde, och så kanske jag tar LITE mindre mängd nu från och med påsk för att se om jag kan rubba mina extrakilon.

Jag tycker faktiskt att jag känner mig lättare och piggare i kroppen nu, men det kan vara mycket mentalt också, då jag ju ser mig själv som fitnessfantast och har levt så länge med fitnesskost (täta måltider, GI-tänk, "rätt sorts fett" osv), så jag har inte riktigt känt igen mig i fläsksvålar med bearnaise, och absolut inte i tanken att träning är negativt på något sätt för förbränningen, hälsan, vikten... Utan jag trivs mer med mig själv när jag TRÄNAR mycket och ofta, och när jag "får" äta 4-6 ggr per dag utan att känna mig helt knäpp (vilket man ju gör om man äter LCHF 4-6 ggr per dag och "alla andra" klarar sig på en äggmjölk kl 10 och en biff med kryddsmör klockan 19!!!).

Idag har jag förutom frukost (8:30) och lunch (12:00) ätit mellanmål (kaffe med standardmjölk och valnötsbröd med Bregott och 10% ost igen, 15:00) och så ska vi äta middag 17:30. Sedan ska jag träna 19:00-20:45och så blir det kvällsfika vid 21:30 innan jag lägger mig. Det "matschemat" trivs jag med och det passar mig! Men det betyder att jag måste anpassa mängden mat såklart så det inte blir för mycket energi i förhållande till vad jag hinner göra av med.

Jag vägde min kaffetår nyss för att kolla och i 250 gram (2.5 dl eller hur?) kaffe behöver jag MINST 30 gram standardmjölk för att bli nöjd, dvs att kaffet ska få "rätt färg"... (om jag inte hade vägt hade jag säkert hävt i 0.5 dl och NJUUUTIT av det... ) Och det blir då alltså ca 1.5 gram kolhydrat i min kaffetår, visst? (om standardmjölk är 5/100)

Hmmm... inser att det verkligen kan sabba om man kör strikt, och så får man ju inte nog mycket fett "på köpet" så det är ju helt fel ratio, men om jag nu ligger nånstans mellan LCHF och GI/Atkins, omkring kanske 30-40 gram carbs per dag (jag VET ju inte! måste kolla!) så har man ju råd med några gram från mjölken i kaffet ändå. Och om man sen dricker kaffet tillsammans med något fett och proteinrikt (= mina valnötsmackor med Bregott och ost) så dämpar man dessutom blodsockersvaret från mjölksockret....

... tänker högt...

... Dags att fixa lax med spenat m.m. och sedan grädda det fina surdegsbrödet som jag håller på och bakar åt familjen!

K
    Alltså, jag kom på nu. Jag har mycket grädde hemma och nu använder jag inet det i kaffet längre så det går inte åt såna mängder. Fanken. Det ena går ut i morgon och det andra helt oöppnade paketet går ut 7:e maj. Jag måste hitta på något för att förbruka grädde Den blir dålig rätt fort tycker jag. Alternativt är att frysa in men det glömmer jag

Om du känner dig lättare och har mattider som passar dig då är du ju på rätt spår helt klart! Det är ju det det går ut på, man måste hitta sitt sätt att äta och alla kör inte strikt men du kör ju ändå lågkolhydratkost. I din kaffetår blir det runt 1,5 g kolhydrat, det stämmer bra Du är också en sån som ska ha rätt färg märker jag Jag ska ha ljust beige och maken kommer alltid tillbaka med för mörk beige Då får jag gå och hytta i mer Fast ibland kör jag det svart med kokosfett i. Det beror lite på vilket humör jag är på.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    Maddisen80 skrev 2011-05-04 16:27:36 följande:
    Hej jag ska äta lchf tills jag få remissbekräftelse sen när jag har fått de  ska jag åberopa vårdgarantin och be landskrona skicka remissen till s-vall och jag har pratat med dem i s-vall de sa först träffas man i en grupp och få träffa psykolog,läkare,dietist sen efter 3 månader får man träffa läkaren enskild och då är de han som besluta om man får göra en magsäckop eller inte även om landskrona säger ja kan s-vall säga nej.
    Men du, jag stötte på dig i en annan tråd där du skriver att du försöker att bara äta godis en gång i veckan. Det är inte lchf och äter du godis kan det vara därför du inte går ner när du ständigt underhåller ditt sug. Även efter en operation kommer du ha godissug och då ska du definitivt inte äta det. Fixar du det? Jag tycker du borde ge lchf en ärlig chans för att se om det ger resultat. Och isf innebär det inget godis, inget fusk utan bara lchf. Kan du inte ge det en chans? Är inte du värd det före en operation?
  • helene306
    helene306 skrev 2011-05-04 17:06:46 följande:
    Men du, jag stötte på dig i en annan tråd där du skriver att du försöker att bara äta godis en gång i veckan. Det är inte lchf och äter du godis kan det vara därför du inte går ner när du ständigt underhåller ditt sug. Även efter en operation kommer du ha godissug och då ska du definitivt inte äta det. Fixar du det? Jag tycker du borde ge lchf en ärlig chans för att se om det ger resultat. Och isf innebär det inget godis, inget fusk utan bara lchf. Kan du inte ge det en chans? Är inte du värd det före en operation?
    Förlåt om jag låter hård men en operation är en så stor grej som kommer förändra ditt liv på så många olika sätt men frågan är om du kommer må bättre efteråt om du inte gör det nu. Läs på, läs på och läs på innan du tar ett beslut. Du verkar se detta som en lösning på dina problem och det kanske det är för tillfället men fråga dig själv ärligt: kommer du klara att i resten av ditt liv få äta små portioner? Se längre än operationen som en viktminskning. Snälla.
  • helene306
    Maddisen80 skrev 2011-05-04 17:17:24 följande:
    Jo men jag har tappat lusten med lchf pågrund av att jag inte får någon stöd av min sambo han tycker att jag äter för mycket fett han tror inte på de här de är svårt när båda ska äta. Men i söndags åt jag lchf kost och inge godis och jag har hållt mig utan godis sen i söndags
    Jag ser inte problemet i när båda ska äta. Antingen äter han det du serverar eller han får fixa sin egna mat. Lagar han maten får du fixa eget. Stödjer han dig inte tycker jag du ska ta dig en ännu mer allvarlig fundering på om detta verkligen är mannen du ska dela ditt liv med. Självklart är det bra att få stöd av sin sambo men i ditt fall, att du inte har det, varför i helskotta ska han få styra ditt sätt att äta?! Han säger att han inte tror på detta. Låt det vara för honom men vad tror du på? Lchf och dina 20 tappade midjecentimetrar eller honom som uppenbarligen inte vet ett skit i vad han snackar om! Varför väljer du att lyssna på honom? Varför lyssnar du hellre på honom än oss här? Vi vill stötta dig, vi vill dig väl, vi vill att du ska lyckas och vi vill ge dig tips och råd. Vi är inte här för att stjälpa dig som din sambo gör. Han trycker ner dig och du mår inte bra och lyssnar. Kommer han stötta dig efter operationen? Kommer han stötta ditt sätt att äta då? Jag tycker definitivt inte det är normalt att kapa sin tarm, leva på puréer och flytande för att sen succesivt övergå till fastare föda och då endast 2 dl åt gången. Är det ett rätt sätt att äta? Nej. Det är ett sätt att äta när man valt en genväg i att gå ner i vikt. Jag skulle aldrig genomgå en operation om jag var kraftigt överviktig. Lätt för mig att säga som inte har så många kilon till övervikt eller hur?
    Jag tänker så här:

Jag föddes inte fet. Jag var inte fet i min uppväxt. Jag började bli fet när jag som 18-åring blev sambo. Då kunde jag äta vad jag ville. Och jag gick upp 6 kilo ganska snabbt. Med ett fysiskt krävande jobb och svältkost höll jag vikten. Sen började jag träna ordentligt men jag gick inte ner ett gram. Summan sumarum: Mer trivselkilon med ny sambo, graviditet och sötsug har fått mig dit jag är idag. Det är jag som ätit till mig mina extrakilon. Om det är någon som ska få bort dessa kilon så är det jag. Inte en kirurg som kopplar ihop min magsäck med tarmen. En kirurg gör sitt och lämnar sen patienten. Det som krävs är en ändring i sin livsföring och livsstil. Inte en operation. Om man inte kan ändra sitt sätt att äta och vad man äter nu, varför är det lättare att göra det efter en operation? Har du sug efter godis nu så kommer du ha det sen också. Hjärnan kräver bearbetning också.

Jättebra att du inte ätit godis sen i söndags! Jättebra men det hjälper inte att fortsätta äta lchf om du käkat godis. Det som händer är att vikten står still eller att du går upp i vikt. Man måste sköta sig hela tiden för att se resultat.

Man ska ju inte uppmuntra till separation men har du någon gång funderat på vad dina extrakilon kommer ifrån? Din sambo stöttar inte utan verkar snarare trycka ner dig. Du mår dåligt och är nedstämd. Du äter som tröst. Håller din sambo på så här kan han mycket väl vara orsaken till att du väger som du gör. Nu antar jag och tar exempel! Fundera igen över ditt liv med din sambo, stöttar han inte nu, kommer han göra det sen? Du försöker förändra ditt liv till det bättre och han trycker ner dig. Så ska en sambo ite göra. Han skulle behöva en spark i arslet och det är väldigt nonchalant av honom att inte lyssna på dig när du förklarar att lchf är en bra kost.
  • helene306
    Maddisen80 skrev 2011-05-04 17:59:38 följande:
    Jo men jag får inte äta lchf pågrund av min sambo så de är svårt när man inte har stöd av sin sambo
    Åter igen: varför låter du honom bestämma? VARFÖR får du inte äta lchf för honom? För att han inte tror att det är bra med mycket fett? Alla de som gått ner massor i vikt tack vare lchf, tycker han de har valt fel också? Han bestämmer inte över dig! Han bestämmer inte hur du ska äta! Det bestämmer du!

Min man åt samma som mig när jag åt Viktväktarna och GI. Det var jag som tog bort eller ändrade innehåll i min kost.
  • helene306
    Pajsarn skrev 2011-05-04 19:35:52 följande:
    Är inne på min andra vecka med lchf, tycker det går riktigt bra! Har skummat igenom denna tråd och ser att vissa mäter fettet, kolhydraterna och proteinerna...är det verkligen så noga?! Jag har skippat alla kolhydrater över 5%, samt tillsatt extra fett, trodde att det räckte så?! Nu är jag ingen jätte precis men skulle vilja tappa 7-8 kg.
    5 g/100 g är ett riktmärke och det kan funka men det kan också ge motsatt effekt. I 1 dl mjölk har du 5 g kolhydrat, i 1 dl grädde 3 g och om man nu tror att man får äta "fritt" av detta för att det håller sig inom gränsen 5/100 så kan det bli galet.
    Ett sätt att veta om det funkar märker du att du går ner i vikt men för att veta hur mycket du får i dig och i rimliga mängder kan du testa att lägga in din mat på minmat (kommer inet ihåg adressen) eller www.matdagboken.se
  • helene306
    Segelvind skrev 2011-05-04 20:32:18 följande:
    Ja nu j-----ar i min lilla låda! Ställde mig på vågen igen efter 10 dagar LCHF. Efter 7 dagar hade jag gått ner 0 kg. Men idag 1,2 kg. Halleluja!!! Och det känns!

Vad jag dock har ändrat på som någon skrev här uppe är att öka på fettet och inte vara så petig med kolhydrater under 5g/100g. Det känns mycket bättre för hjärnkontoret ockkså. Inte snurrig längre (inte mer än normalt ).

Japp, I´m proud!
    Härligt!
  • helene306

*drar en ramsa över att matdagboken är så in i h*****E seg!*

• helene306
    jeng skrev 2011-05-04 20:57:22 följande:
    Det är därför jag räknar i excel! Inget klicka och vänta på att databaser ska laddas och sidor ska laddas om. Jag har ett blad som innehåller allt som jag inte kan i huvet, så kan jag bara kopiera därifrån! När man väl vet hur man ska räkna och granska sina siffror så är det SÅ mkt lättare!
    Hmmm ... finns sånt färdigt i Exel, så datorn räknar ut om jag lägger in mat? Undrar om jag raderade det också, dvs programmet? Jag och Exel är inte annars några direkta buddies
  • helene306
    Maddisen80 skrev 2011-05-04 21:17:11 följande:
    Hej jag ska försöka med att sluta äta godis och läsk jag försöker att kämpa ,jag har tänkt på förhållande flera ggr vad jag ska göra med han för han skäller ut mig ganska mycket han tycker att de går förmycket pengar till mat. Jag tänker på får man lov att äta sojgrädde och soyayoghurt för jag tål inte mjölkprotein.
    Men vännen ... Du ska inte ha det så, han ska inte skälla på dig! Du är verkligen i ett osunt förhållande. Vill du ha det så här i 5 år till? 10 år till? Vill du ha familj med honom? (det kanske du redan har?) Han lyfter dig inte, han får dig att må skit. Du är värd så mycket bättre än att bli skälld på. Du kommer ingenstans så länge du ska ha det så här. Går du ett steg fram kommer han med sitt skällande ta dig tillbaka till ruta ett. hela tiden. Så ska du inte ha det.

Och mitt i allt sitter du och funderar på om du kan äta sojagrädde och sojayoghurt Jag vet faktiskt inte hur det ligger kolhydratsmässigt men kolla det nästa gång du handlar. Tål du inte mjölkprotein tycker jag du  ändå ska testa soja-varianterna och se om du mår bättre.

Och du:

KRAM!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**