• Kaya

**Den stora feta LCHF-tråden**

Denebola skrev 2011-05-14 17:19:41 följande:
    Jag struntar blankt i kokböcker, Google is my friend
    *soul mate*
  • Kaya
    Fiaz skrev 2011-05-16 09:05:06 följande:
    Godmorgon :) härligt väder idag!
    Vad åt ni till frukost idag? Jag åt 2 stekta ägg och 3 skivor skinka, stort steg för att vara jag som aldrig äter frukost:)
    Jag åt följande till frukost: 

Kaffe med standardmjölk (hade en öppnad Mellangrädde i kylen men nej, jag orkar inte tvinga mig själv att ha grädde i kaffet när jag avskyr det, gillar att ha vispad grädde i men då ska det gärna vara mjölk OCKSÅ! )

Två rejäla bitar av ett LCHF- bröd som jag bakade häromdagen efter eget huvud. Det blev väldigt blött och "degigt" (trodde aldrig det skulle bli klart, till slut tog jag ut det ändå) men funkade bra att rosta rejält, då blev det gott. Körde variant på sesambrödet med riven lättost, ägg och lite vatten + fiberhusk och bytte ut en del av sesamfröna mot mandelmjöl.

På mackorna hade jag fet ost (Jarlsberg *nam nam*) och rökt skinka.

Och detta klämde jag ner på 5 min och kastade mig sedan iväg till tåget för att åka på ett möte på nya jobbet. Borta hela dagen, 4 st LCHF-våfflor (ny variant med Keso i smeten), 4 skivor finsk salami och 3 st ischoklad med i packningen som matsäck!!!

K
  • Kaya
    ofrivilligbonusmamma skrev 2011-05-16 10:02:41 följande:
    Förlåt för helt OT, men vet fan inte vart jag ska vända mig..

Fan vad trött jag blir på mig själv! Efter veckor av nedstämdhet m.m. har jag nu kunnat hålla huvudet över vattenytan i ca. 2 veckor, men nu känner jag att jag är påväg att drunkna igen..
    Jag vet fan inte vad det är som är fel..
    Det börjar med en liten tanke som helt plötsligt blir en stor tanke å som sen tar över hela hjärnan å typ öppnar tankedammarna och sen är tankesnurret i full gång.. 
    Duger jag? Är min relation verkligen så bra som jag tror att den är? Är jag tillräckligt attraktiv? Vad är det för fel på mig som aldrig vill ligga? Varför ser jag fortfarande tjock ut trots att jag tappat över 30 cm sammanlagt? Tycker verkligen sambon att jag är fin, på riktigt? Vad har jag som är så himla bra som gör att han stannar kvar?

Usch...

Och om man nu ska prata lite mat iaf så har det slunkit ner för mycket (eller snarare för ofta) saker som man "inte får" äta.. Jag orkar lixom inte bry mig helt.. Lite choklad här å lite chips där. "Men imorgon, då ska jag ta nya tag igen". Lite smågodis här å lite till chips där. "Men imorgon, då ska jag ta nya tag igen"..
    Jag kan inte säga annat än att jag känner igen mig! Jag har också en massa "hjärnspöken"!!! Inte om min relation, tack och lov, det är liksom den som ändå håller mig på rätt köl för det mesta, men när det gäller kopplingen kropp-utseende-mat-kontroll-"värde" osv osv... Där har jag hur mycket såna där tankar som helst, oftast ligger de och guppar i bakgrunden men så händer något - stress, man upptäcker att favoritjeansen FORTFARANDE är för små, man får syn på en valk i spegeln som man INTE hade förut - och så blir den där lilla bagatellen till en JÄTTESTOR ångest.

Din sambo stannar kvar, allså vill han ha dig precis som du är.
    Du har tappat 30 cm (!) vilket är helt OTROLIGT.
    Och att ha perioder när det slinker ner det ena och det andra - det där känner vi alla igen. Till slut TAR man nya tag, men det är inte säkert att det blir just "imorgon"... man måste vara redo och orka.

STYRKA till dig!

K
  • Kaya

Jag är här och läser och försöker samla inspiration och mod men jag är i en HEMSK svacka just nu.

Provade härom kvällen åter några par byxor som jag har som "mått" på formen eftersom jag aldrig väger mig och ja... jag hade väl egentligen inte väntat mig något annat med tanke på att jag har en degig mage vilket jag ALDRIG har i vanliga fall, men 75% av min garderob ligger fortfarande på stand-by och går inte att använda pga allt överflödigt fläsk!!!

Jag har under en enda hemsk stressig vinter växt ur nästan alla mina byxor och jeans!!! Och nu, efter snart 3 månader LCHF eller LCHF-bortemot-GI samt att jag har återupptagit träningen verkar INGET hända på den fronten!!!

Och nu vill jag inte låta dum eller dissa dem som har problem med "riktig" övervikt men jag som har varit igång med kost, träning och fitness i MÅNGA ÅR och verkligen kämpat med min kropp hade liksom inte trott att jag nånsin skulle behöva bli en "tights-eller-stretchjeans-tjej"....

Jag ska till vårdcentralen IDAG och ta prover på sköldkörtelhormon m.m. Har känt mig otroligt seg, trött, orkeslös senaste halvåret och när jag läste en artikel om sköldkörtelproblem stämde typ 15 av 20 punkter in på mig när man skulle kolla en lista om man behövde gå till doktorn och kolla upp det... Nånting är det med kroppen i a f som gör att den går på lågvarv, jag hade superlågt blodtryck sist jag kollade bl a, blir lätt andfådd, är frusen osv osv...

Sprang min vanliga runda igår och pressade på så mycket jag kunde, det kändes riktigt bra och luften var klar och ren efter regnet (jag har ingen allergidiagnos men inbillar mig att det går tyngre att träna och andas när luften är full av pollen)... jag tänkte att jag kommer nog in på 25 min, men nej, 27.5 min vilket är min vanliga tid när jag småjoggar den rundan utan att pressa... Allting går liksom så seeeeegt!

K

• Kaya
    mrsIce skrev 2011-05-17 10:07:33 följande:
    Är så himla glad över att jag började löpträna!! Förra veckan var jag nära att ge upp allt vad lchf heter, nästan ingenting händer med vikten och jag behöver verkligen gå ner minst 20 kg till!!! Övervägde på allvar pulverdiet, som helt går emot mina principer. Det hela slutade med en macka och OLWs nya ostskruvar...

På lördagen vaknade jag till strålande sol och en enorm lust att ge mig ut i löpspåret och döm om min förvåning när jag orkade springa nästan hela 3,5 km-spåret!! Jag har ALDRIG orkat springa mer än 500 m utan att vara död, och i lördags gick det som en dans, gick två kortare sträckor (200m och 50 m). Samma reslutat fick jag igår, då slog jag dessutom lördagens tid med 2 min. LCHF, jag älskar dig!!!
    SUVERÄNT JOBBAT!!!
  • Kaya

PS. Angående "fusk" så finns det inget som jag känner att jag behöver fuska med så länge som det finns goda "tillåtna" alternativ som jag kan ta till och så länge jag själv har möjlighet att handla och laga min egen mat.

Det enda jag saknar är

1. Den underbara föreställningen som jag hade när jag började med LCHF att jag kunde få äta precis hur mycket jag ville och ändå gå ner i vikt, om jag bara höll mig till rätt saker. Sen jag insåg att det inte funkar så på mig, eftersom jag tydligen har en ovanligt enorm aptit (?), så har allting känts liksom tungt och dystert - inte nog med att jag inte har ätit en frukt, potatisgnutta eller brödsmula på snart 3 månader (=RÄKNAS inte det liksom??!!), tydligen måste jag ändå tänka på MÄNGDEN ost. ägg, fröknäcke, bacon, ischoklad, ovanjordsgrönsaker osv osv som jag äter.

2. Och så saknar jag den avslappnade känslan att kunna äta "vad som helst" till exempel när man är bortbjuden eller går ut på restaurang. Om man nu gör sig själv mer känslig för kolhydrater genom LCHF så har man ju samtidigt sett till att varje "paus" eller vad ni bestämde er för att det skulle heta blir SÅ mycket "värre" än om ens vanliga kost hade legat närmare den maten som man kanske äter på fest/restaurang....

Jag kan bara hoppas att min NYA kost (några veckor nu) med mer kolhydrater från grönsaker och LITE mindre fett i så fall gör mig lite mindre känslig för carbs när det väl blir lite mer vid något tillfälle.

K

• Kaya
    MTG skrev 2011-05-17 15:39:54 följande:
    Vägde mig imorse, -1,1 kg sen i onsdags då jag började med LCHF! Är nu under inskrivningsvikten med ett kilo, drygt tre månader efter förlossning. Bara resten kvar nu då =) Har däremot kännt mig tröttare igår och idag så har passat på att sova lite på förmiddagarna när treåringen är på dagis. Mysigt att kura ihop sig med bebis ju ;P

ska handla imorgon och ska då köpa blomkål och broccoli, ska försöka lära mig att äta dessa!
    Suveränt!

Ta det lite försiktigt bara med broccoli och blomkål om du ammar, öka mängden försiktigt! Min son fick magknip när jag åt kålväxter minns jag.

K
  • Kaya
    Mandel skrev 2011-05-17 17:22:34 följande:
    Har varit ute i trädgårdslandet och plockat mig en knippa spenat som jag ska smörsteka till min fisk till kvällsmat.
    Det ni brudar!
    Egenodlad spenat.
    Tog även med 2st rädisor in, är inte så förtjust i det, men jag måste ju ialla fall provsmaka dem.
    *avundsjuk*

Himmel vad gott!!!!!

spenat o rädisor är bland mina absoluta favoritgrönsaker!!!

K
  • Kaya

Jaha idag har jag suttit hos doktorn och storbölat.

Skulle ju kolla sköldkörtelhormon m.m. och så började hon fråga med en sån där mamma-röst om jag mådde dåligt och var ledsen, och sa att jag såg så blek och eländig ut, och då var det som om en dammlucka öppnades, tårarna bara sprutade.

Oh well.

Fick ta en massa prover, lär ju inte få svar i brådrasket men det är i alla fall ett steg i rätt riktning (=ta reda på varför jag mår så pyyyton). Nallebjörnis - jag känner så väl igen mig i din frustration, att må dåligt och inte veta VARFÖR?!

Och så fick jag slutligen anledning/möjlighet att få siffror på hur illa det är, eftersom VIKT var en av sakerna som skulle kollas.

Jag har väl misstänkt/befarat att vikten skulle börja på "7" - vilket den aldrig har gjort i hela mitt liv om jag inte har varit gravid, även om jag hoppades att jag bara var en otränad 68-69 kg med en massa löst hull.... (=önsketänkande)

71.3 kg

Så det bekräftar ju mina gissningar = 5-6 kilo över min "vanliga vikt" och 7-9 kilo över min "fitnessvikt". (OBS! Detta är gamla siffror eftersom jag inte har vägt mig på massa år förutom i samband med mina två graviditeter)

Delmål 1 måste därför vara att gå ner till min vanliga trivselvikt där jag åtminstone kan stå ut med mig själv om jag är någorlunda hård och har tränat bra, dvs 5 kg ner till 66 kg.

Så det är väl inte mycket annat att göra känner jag nu än att återgå till det som har funkat förut - dvs massa träning och så försöka hålla kosten så strikt det bara går, både innehåll (inga s.k. "snabba" kolhydrater m a o) och MÄNGD (suck).

Jag kommer INTE att börja äta bröd, frukt, gröt, ris, potatis osv igen utan ska ge den glutenfria någorlunda low-carbiga dieten lite mera tid. Däremot kommer jag väl att fortsätta på den nu inslagna vägen med LITE mer carbs från grönsaker, LITE mindre fett och LITE mer protein.

K

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**