Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Crazy Baby skrev 2011-09-10 16:48:41 följande:
    Asereht - låter ju toppen! Kanske ska ge det ett försök! Men just nu är jag ju lite rädd att få ett anfall till, det är ju inte speciellt kul!

Har du läst på om gallsten? Om man har grus i gallgångarna kan en rejälv fettinjektion göra att de sköljs ut, är stenarna större kan det bli rikiga anfall. Gallsten är avlagringar av gallsalter som uppkommer vid tex för fettsnål kost har man under sitt liv ätit fettsnålt och sedan börjar med att tillföra mer fett med tex lchf så börjar gallan producera mer gallvätska och då kan man få anfall när stenar och grus ska sköljas genom trånga gångar. Gallgrus kan upplevas som en stark smärta på höger sida under revbenen men passerar nör gruset är igenom. Det är inte farligt att äta LCHF om man har gallproblem eller om man är opererad men man kan få äta lite mindre mängder med fett och vänja kroppen succesivt. 
    Summan av kardemumman är att gallsten ofta kan uppkomma då gallan inte får jobba normalt med att spjälka fett och detta sker vid fettsnål kost..

Tror det finns en bra förklaring tilldetta på Annica D:s blogg. Om man vill läsa mer..    

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Mandel skrev 2011-09-12 09:15:35 följande:
    OBS! Läs inte om du är känslig!

Vaknade inatt runt 23.30 och kände att nu går det åt skogen, jag måste nog spy snart. Lyckades somna om och vaknade sedan en timme senare och tänkte att jag provar att gå på toa så kanske illamåendet släpper.
    Har sedan jag började med LCHF varit väldigt hård i magen och nu bara "rann" det. 3:e gången jag var på toa i natt så återgick det till att vara "normal" fasthet. Klarade mig dock från att kräkas.
    Har bajsat ytterligare 3 gånger nu på morgonen/förmiddagen med normal fasthet och mår fortfarande lite halvurk.

Om det vore magsjuka skulle jag väl varit lös i magen alla tre gånger som jag var på toa på 1 timme i natt, eller?
    Varför var det löst de första 2 gångerna och nu normalt?
    Jag har inte ätit något annorlunda eller fuskat så vad sjutton har hänt?
    Jag tog en kopp te med kokosfett i lördags morse eftersom jag inte skulle hinna äta min normala frukost med ägg, bacon och kokosfett, men jag tog inte mer fett än vad jag har i vanliga fall, snarare mindre. Det borde väl ha påverkat mer än bara lite i tarmen, eller?
    Är det maten eller en bacill? Om det är en bacill, varför är jag inte fortfarande lös?

Någon som varit med om samma?
    'Låter som ngn bacill tycker jag då det var så akut..Vi hade en snabbbacill förra veckan på dottern akutsjuk i en timme sedan full fart igen och normal bajs. Mycket bakterier i fuktigt väder..
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Tetran skrev 2011-09-12 15:22:03 följande:
    Jag skulle också vilja lägga in i ett schema vad jag äter, tex på Minmat.net. Men man ska ju lägga in i GRAM. Hur i hela fridens namn ska jag veta hur mycket i gram jag äter. Jag tänker inte börja väga maten. Måste ju ha ett liv också! Tips på andra sidor kanske?! 
    Tyvärr måste man ju lägga in vikt men när man väl gjort det en gång har man ju ögonmått. Jag har emellanåt använt matdagboken för att kontrollräkna men tycker också att det är för pyssligt att jämt väga och mäta. Vet man vad ett livsmedel innehåller så tycker jag att det är lättare att överslagsräkna och när det är okända livsmedel använda hjälp från minmat , matdagboken tex..
  • mamman i skogen
    Bordeaux skrev 2011-09-13 18:08:20 följande:
    Bregott är naturligare än Lätta och om det ska vara ekologisk mat utan tillsatser så varför har ni då bytt ut ett smör utan tillsatser till ett margarin som har en massa?

Nu uttryckte jag mig dåligt men du förstår åt vilket håll jag vill komma.

Margarin är kopplat till astma och allergier hos barn det innehåller vatten och tillsatser palmolja och annan skit som inte ngn borde stoppa i sig,...
    http://www.kostdoktorn.se/vad-gor-dig-allergisk 

http://www.kostdoktorn.se/margarintillverkning-inget-for-ditt-kok
  • mamman i skogen
    ShanghaiLily skrev 2011-09-14 07:51:00 följande:
    Tänkte bara uppdatera lite.
    Jag gnällde för ett tag sedan att vikten står still. Är inne på 6:e veckan och det går rätt sakta. Såg att två stycken till hade ungefär samma problem men nu börjar det lossna lite här....

16/8  ?      (inga batterier i vågen)
     23/8 ?       (inte nu heller men det känns skillnad på magmåttet)
    27/8            83.9
    3/9              83.3 (-0.6)
    10/9            83.9 (+0,6)  (mens och vätska?) här höll jag på att ge upp.
    14/9            82.1 (alltså 4 dar efter senaste vägning ner 1,6 kg!)

Det blir ju nästan två kilo på tre veckor, trots att jag gick upp lite vid mens. Det får man ju vara nöjd för! Måtten är desamma förutom -1 cm vid bysten men hela 6 cm runt magen! Midjan står dock still men jag har inte så stort midjemått för min vikt men desto större höfter och bystmått så det tar väl där först.

Skillnaden som jag upplever när det gått snabbare nu på slutet är rask promenad varannan dag plus mer (!?) grönsaker. Jag inbillar mig att min kropp får bättre förbränning och matsmältning av lite broccoli och blomkål. Aktar mig dock för tomater och liknande.

En fråga bara till er som hållit på ett tag... Är det vanligt men nervryckningar???

Jag har sjukt mycket nervryckningar i mitt högra knä och känner mig även lite öm i lederna. Nåt tillskott man behöver äta kanske? Eller är jag stressad kanske?
    Lägg till magnesium som hjälper mot kramper i musklerna..

Grattis till minskningen du komemr nog märka att det går upp och ner och framförallt vid mens går det upp för mig öven fast jag är färdig men det släpper efter och jag pendlar plus minus två kilo vilket jag anser som helt normalt 
  • mamman i skogen
    Tetran skrev 2011-09-14 19:33:20 följande:
    Har nu äntligen börjat med matdagboken och har lagt in allt jag ätit idag. Men om jag t ex ska lägga in vispgrädde, så står det 100 gr per portion. Hur stor är en portion? Och det gäller många livsmedel. Jag har heller ingen våg. Införskaffas kanske?

Så här blev det - Fett: 42 g   Protein: 31 g   Kolhydrater: 29 g   640 kcal
    Tycker inte jag ätit några kolhydrater, men ändå kom jag över 20. Tips?

Är denna dag bra, eller inte? Jag är ny så ris och ros mottages gärna! 

Gör en dagsmeny så kan du korrigera vad du ska plocka bort och lägga till..

det är väldigt lite mat om du bara ätit 640 kcal på en dag... försök hålla en fördelning på 5E%kolhydrater 20E% protein och 75E% fett   

Jag har ätit LCHF i två år och räknar sällan kaloier men kontrollräknar ngn gång för att se hur jag ligger till ochbrukar i kcal ligga på runt 1300-1600 per dag och efterssom jag är lite liberalare med kolhydraterna äter jag det jag tycker jag vill ha och det blir ibland nästan 0 och ibland upp mot 40       
  • mamman i skogen
    Tetran skrev 2011-09-14 19:52:47 följande:
    Denna mat är för hela den här dagen. Fast jag har ju blivit mätt, och ätit tills jag inte är hungrig mer. Ja, jag ser ju att kalorierna är lite lite. fördelningen är det per livsmedel eller per dag?

Hur vet jag vad jag ska plocka bort?

*Trög* Jag alltså! Skrattande 
    Om du lägger in dagsmenyer ser du ju vid varje livsmedel hur mycket kolhydrater det innehåller och kan minska detta livsmedel eller helt plocka bort det och byta ut mot ngt annat.

Öka på fettet så ska du se att du får ett bättre kaloriintag en tsk eller msk exra vid varje mål är en bra början..  
  • mamman i skogen
    AgnesGN skrev 2011-09-15 21:00:22 följande:
    Fått veta idag att jag troligtvis har något som kallas PCOS, vilket gör att jag har svårt att bli gravid och det kan även förklara min övervikt. Är ledsen och förtvivlad just nu.

Men min läkare trodde att min kost, såklart LCHF, kommer hjälpa mig både att fortsätta gå ner i vikt och hålla min insulinnivå på ett stabilt och lagom lågt läge. Jag ska göra allt jag kan för att kämpa på med min livsstilsförändring. Nu är det på allvar, något jag MÅSTE  hålla i för resten av mitt liv. Kan säga att min motivation ökade väldigt mycket. Samtidigt som den sjönk och jag blev sugen att lägga mig i sängen, dra täcket över huvudet, ha hinkvis med godis och sen ligga där och gråta och käka gott resten av livet och aldrig kliva upp....
    Jobbigt men jag tror du kommer hita lite styrka snart...

Har för mig att det är en del skrivet om deta både på kostdoktorn, annica dahlkvist och kolhydrater i fokus...

Fantastiskt att din läkare verkar med dig på LCHFtåget ..kämpa på snart går det som på räls    
  • mamman i skogen
    FruLeskinen skrev 2011-09-16 15:42:55 följande:
    Tackar tackar!

Nu e de så att jag funderar på en sak., Som gammal VV:are så e ja ju van o gå hungrig, men nu e ja fortfarande kanonmätt sen ja åt äggröra o stekt bacon vid 11. E de vanligt? Undrar just nu hur ja ska få i mig mat ikväll.
    Bör ja få i mig något till mellanmål fastän jag inte e hungrig? Just för att få i mig fettet...

Der är ju det som är det fina med LCHF man är mätt....

Jag äter två gånger per dag och ngt litet melanmål. Man behöver inte äta mer än när man är hungrig att lära sig lyssna på kroppen sen ska man inte ligga för lågt i energiintag per dag.Vissa behöver äta små portioner och äta oftare andra som mig äter sällan och är nöjda med det. Du får hitta din väg att äta så livet funkar.

Det är ganska fascinerande hur det kan vara så enkelt efter många år med sug efter mat så har jag nu ätit lchf i två år och behöver sällan ens fundera över maten oerhört skönt måste jag säga...   

• mamman i skogen

Här går allt som på räls underbart höstväder jobbar på med att "stänga" trädgården sliter och släpar med att hugga ved och plocka äpplen, plommon och rafsa ihop sista blåbären. Strålande vardagsmotion och har helt skippat träningen den får komma igång igen när höststormarna rasar...

Har plockat kantareller i massor både trattisar och gula både finns i överflöd och det blir strålande till vinterns soppor och såser...

Nästa vecka börjar det med lite roligheter, har bokat in mig på utbildning till kostrådgivare LCHF efter snart två år med LCHF blir det ett roligt steg och jag hoppas det blir en givande utbildning som ger ngt.     

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**