Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Gokväll alla nya och roligt att vi är så många här. Jag har haft fullt upp och knappt hunnit läsa ngt. Två ungar med svinkoppor har tagit sin tid Smörja smörja, sprita och tvätta ett jäkla schå helt enkelt men nu verkar de vara i stort sett helt återställda.

Har iallfall hunnit ta med mig dottern i skogen och plocka lingon blåbär och kantareller..gillar iden med skogens eget skafferi och nyttjar det så mycket som möjligt och mycet av allt finns det i år.  Har stoppat frysen full med bär och smörstekta kantareller på ett frökex det är ju himmelriket..

Har även testat med att göra blåbärssylt ala LCHF lite sukrin och pektin samt atamon när sylten kokat klart och resultatet blev förvånansvärt bra så nu har jag sylt som lite vardagslyx om man vill rosta sig en macka (kokosmjölsbröd )och lchf pannkakan får en skvätt sylt på sig med. Tom ungarna köpte läget på sylten även fast den inte pålånga vägar är söt.

Till alla som kämpar med övergångsbesvär säger jag håll ut det vänder och då kan ni njuta av alla fördelar med lchf.
    Själv har jag läkt ut från 15års odiagnosticerad ledvärk, blivit av med migrän, allergier är obefintliga. magen är kolugn, mina återkommande herpesutblommningar är borta, är aldrig sjuk (äter ordentligt d3-vitamintillskott), ingen dåligt hy längre med undantag för en gång i ¨månaden ,  sover fantastiskt och har blivit starkare och uthåligare vid träning sen är jag ju viktstabil och har tappat 15kilo med. 

Läs på och håll ut mao och se inte LCHF som en quick fix det är en livsstilsförändring..Jag har kört i två år (med ett litet återfall där jag genast gick upp alla kilo jag tappat) och har ingen ambition att äta ngt annat igen.

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Allrona skrev 2011-08-27 10:15:54 följande:
    Känner samma som dig, förutom PMS och mammaledighet. Men har vabbat 3 dagar denna vecka och nu är mannen borta i helgen och jag är ensam med två vilda ungar Flört. Känner mig trött, skulle kunna sova många timmar till fast jag har sovit nästan 10 timmar i natt! Håller nog på att få barnens förkylning känns det som.

Gjorde pannkakor till barnen från Anna Hallens recept till frukost. De var inget vidare! Dels var de svåra att steka och sen gillade ingen av oss dem. Stora tjejen åt 1 pannkaka för att vara snäll, för att jag hade jobbat så mycket med dem sa hon Men sen ville hon inte ha mer och sa att jag gärna får göra vanliga pannkakor nästa gång Drömmer Men så lätt ger jag inte upp, det finns fler lchf recept på pannkakor att testa  
    Vad gjorde du för recept`..jag kör på 4 ägg 1,5dl grädde 1,5dl mjölk och 2,5msk fiberhusk och lite salt går utmärkt att steka lite porösa när man ska vända men jag gör ngt mindre än stekpannan. Smakar i stort sett som vanliga pannkakor
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    3småttingar skrev 2011-08-28 00:30:44 följande:

Har ätit strikt egentligen i 6 veckor.. Nu denna veckan, den sjunde.. så har jag slarvat. Inte med maten, men har käkat godis i helgen.... Aja baja =/  vad gör jag för att minimera skadan? Går det göra nåt? Har gått ner 8,1 kg sammanlagt på dessa 6 veckor så är ju jättenöjd med det...

Borde jag äta minimalt med kollisar nu närmsta dagarna? Känner mig helt uppsvälld för första gången på nästan 2 månader! usch, var det såhär man kände sig hela tiden innan?! =//

Kör vidare som vanligt efterssom det verkar fungera det du kanske märker efter fusk är viktuppgång kanske tom upp två kilo , det är vätska som du sedan pinkar ut. Kolhyrater binder vätska i kroppen...
  • mamman i skogen
    Mandel skrev 2011-08-28 07:39:04 följande:
    Det finns så många kostrelaterade sjukdomar och besvär som kommer av spannmålsprodukter och socker (kolhydrater i allmänhet) och sedan har folk åsikten att det är LCHF som är "farligt".
    Umgås med en släkt där min svärfar är övertygad att det är den familjens vatten (egen brunn) som är dåligt och att det är därför de är dåliga i magen mer eller mindre allihopa. Det intressanta är att en av dem har provat LCHF några gånger och då blivit av med sina magbesvär. De övriga måste dock ifrågasätta LCHF's nyttighet...
    Hur konstigt det är och att det inte kan vara bra. Bättre att äta lite hela tiden än som jag äta två mål om dagen och så ett litet mellanmål. Och så håller det på.

Varför är jag så dålig på att argumentera och försvara min ståndpunkt när jag mer eller mindre blir påhoppad/ifrågasatt? Så här hemma i min ensamhet har jag hur mycket bra argument som helst, men när jag är bort tar det tvärstopp.
    Försöker inte ens diskutera mina matvanor med andra och lägger mig inte i andras matvanor så varför ska de ge sig på mig och ifrågasätta mitt ätande?
    Jag bryr mig inte om vad de äter och dricker så vad ger dem rätten att hacka på mitt? Det är alltid någon annan som börjar prata mat, inte jag!
    Ja ifrågasatt kan man ju säga att man blir av somliga särskillt av de som faktiskt borde testa lågkolhydratskost de försvarar sina matvanor och försöker få mig att inse det farliga i LCHF hur jag blir åderförkalkad och kommer bli fet etc etc.

De flesta av mina kompisar är dock ganska nyfikna och medvetna om LCHF nu efterssom jag ätit så länge så är det inte längre konstigt och frågorna brukar från dem vara mer av karaktären vad säger lchf (kostdoktorn) om detta. Och efterssom de flesta läöst hans bok så är deras medvetenhet om vad lchf är större än de som tror att det är liuvsfarligt. 

Hmm om brunnen är orsaken till den dåliga magen så får de välan kolla vattnet det gör vi vart 5:e år i vår brunn då vi har lite hög järnhalt i vattnet men annars är det perfekt utan anmärkning och tjänligt. Är ju inte svårare än att ta ett prov och lämna in och svar får man ett par dagar senare...     
  • mamman i skogen
    älvan83 skrev 2011-08-28 09:38:51 följande:

Promenader och cykling blir de då man har barn och en hund.

Ska prova parmesanchipsen verkar jättegoda!
    Åh typiskt me att man inte får äta majs. Älskar majs i alla former
    Idag ska vi äta på kinaresturang ska ta en perkingsoppa älskar asiatisk mat men är lite osäker på vad man annars ska äta. Finns ju inget innehållsförteckning på menynTungan ute ok ris och nudlar är nono..

kinamaten är fullproppad med glutamat detta är ngt jag inte skulle stoppa i ngn, lättare att hitta ngt man inte får av glutamat än ngt man ådrar sig av det. Jag har varit hyperallergisk mot glutamat sedan jag som student jobbade i en korvkiosk. Pommeskryddan är fullproppad med glutamat och det flyger i luften överallt, kan inte äta chips med glutamat i då sväller läpparna upp ngt så fördjävligt.
  • mamman i skogen
    BeccaStina skrev 2011-08-28 15:00:10 följande:
    guuud har världens dilemma här hemma, vi behöver åka och handla och sambon är suuuper sugen på kött, hellst entrecote, men jag vet inte vad jag ska göra till det!

Tidigare har vi ätit entrecote med potatisgratäng och en sås på creme fraich (lätta alternativet), soltorkade tomater, basilika och timjan.. men det passar ju inte nu!!!!

vad har ni till erat kött??
    Broccoligratäng mums!!!! Vi lever på detta här hemma sååååå gott..gärna med ngn god mögelost i annars går det fins att slänga på ngn smakrik ost..Jag gör gratängsåsen på grädde och färskost reder den med äggula när den kokat ned lite grann och jag tagit av den från plattan. Sen är det bara att slå på över broccolin. Kör du med frusen låt den tina och rinna av ordentligt alternativt doppa den i kokande vatten en halvminut. Färsk broccoli blancherar jag av några minuter innan..sen är det bara att gratinera och låta den få lite färg...Funkar lika bra med blomkål eller varför inte blanda båda...
  • mamman i skogen
    villis skrev 2011-08-29 06:09:09 följande:
    ååh idag har jag gått en vecka på lchf o vågen pekar på +1 kilo! kan man gå upp första tiden eller är nåt fel? jag gick ner 0,5 första dagarna men nu får jag världens panik när den står på plus! :( jag gick från vlcd till lchf på 1 vecka lite smått, kan det ha nåt i saken att göra?

VLCD och andra dieter kan göra kroppen otrygg har man bantat mycket i sitt liv kan det ta tid innan kroppen fattar vad det är som händer rent krasst att den får den mat den är ämnad för att äta. Du bygger även muskler lättare med lchf så ta måttbandet istället och mät istället för att stirra dig blind på vågen. Ska du ha ägglossning mens snart kan du räkna med 2 kilo plus på vågen det är helt normalt.

Gå in på kostdoktorn och läs om problem med att gå ner..där kan du få tips. Att räkna kolhydrater och E% kan vara en bra ide i början då man ofta tror att man äter minimalt med kolisar men kanske ligger för höft både på det och på fett. Kalorimässigt kan det vara bra att ha koll också för somliga om man inte känner när man är mätt..

Ge LCHF minst två tre månader för du kan stå still länge i vikt om du innan "misshandlat" din kropp med fel mat dieter etc..     
  • mamman i skogen

Beställde en blodsockermätare för ett par veckor sedan och idag tog jag och testade mitt fastevärde...4,2 så bra som det kan vara nu ska jag bara sno karlns finger ngn morgon och testa  honom vill jämföra med mitt då han inte äter LCHF...

• mamman i skogen
    Duntoffla skrev 2011-08-29 15:54:14 följande:
    Sambon fick för sig att vi ska äta kräftor ikväll. Vet att det pratats om Västerbottenostpaj förut. Är det ngn här som kört vanligt recept minus botten? Blev det bra?

mandelmjöl och smör funkar bra som botten om man pressar ut det tunnt i formen och förgräddar den
  • mamman i skogen
    Allrona skrev 2011-08-30 06:55:18 följande:
    Eller lite kakao så får du äggmjölkschoklad. Det dricker min dotter som verkligen inte gillar att äta frukost. Såhär gör jag till henne: smält lite smör och kokosfett (totalt ca 25 gram), blanda i 2 msk kakao, lite vaniljpulver och ett ägg, mixa, ha i kokande vatten 2dl, mixa. (Jag brukar byta ut 1 dl vatten mot grädde och mjölk som jag kör i mjölkskummaren. )

Själv äter jag 2 ägg med majonäs och kaffe med grädde och kokosfett. Gott och mättande! Annars kan du ju baka frökex och ta ett på morgonen till kaffe eller te.

Eller LCHF pannkaka med ngt gott på...Här blev det efter en jobbnatt pannkaka med smörfrästa kantareller....

Brukar göra pannkakssmet och ställa in resterna i kylen i en burk då går det supersnabbt att steka...

Sonen brukar vilja ha pannkaka på morgonen med vilket jag tycker är kanon då han har svårbehandlad ep så är alla kolisar han slipper och inte vill ha en bonus nu har jag tur efterssom han inte är en smörgåsnisse eller godisgris . Han får även med sig pannkaka till skolan som han kan äta tillsammans med maten istället för pasta ris etc .     
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**