Tom Araya skrev 2011-08-17 04:02:22 följande:
Jag har en bekant som skulle prova Atkins för några år sedan. Det blev ett kort och halvhjärtat försök.
Nu kör han för fullt igen men är osäker på om det är Atkins eller LCHF denna gång.
Han äter ingen frukt, pasta, ris, potatis eller bröd och intaget av grönsaker är oftast lågt.
Han äter mycket kött (en hel del bacon), ägg och fett, såsom smör och grädde.
Jag undrar:
-Vad verkar det vara, LCHF eller Atkins?
-Är det verkligen rätt att stoppa i sig så där mycket fett om man inte samtidigt motionerar en massa?
-Risken för hjärt- och kärlsjukdomar vid så kraftigt fettintag?
-Hur blir resultatet ihop med öl, sprit och vin, innehåller inte det en massa kolhydrater?
Du kan läsa en hel del ang hjärt/kärlsjukdomar och fettintag på kostdoktorn tex summan av kardemumman är att fett orsakar inte detta utan det finns andra faktorer.
Du kan oftast äta mer kalorier med LCHF trots att du inte tränar iallfall initialt men efter en tid reglerar kroppen din hunger och behov efter mat. Har man inte de signalerna får man helt enkelt för att inte överäta och gå upp i vikt helt enkelt hålla koll genom att väga räkna kalorier de flesta slipper dock detta med lchf.
För mig låter det som om han är mer åt lchf hållet än atkins men som jucea skrev så har atkins ändrat riktning på senare tid och är snarlikt lchf
Torrt vin sprit som whiskey etc är LCHF godkänt i måttliga mängder inget du överkonsumerar mao utan det är vid "fest" ett stort intag torde vara dåligt för kroppen. Man får ofta en sämre tålighet mot alkohol vid lchf kan bara svara för mig själv som är en vinälskare och tycker det är en utmärkt dryck att kombinera till mat. Jag dricker på min höjd ett halvt glas vin sedan är min gräns nådd och jag börjar bli påverkad. Jag får även lida enormt dagen efter om jag druckit för många glas och suget efter mat är påtagligt. Dricker gärna vin och tar mig gärna en whiskey tycker det är njutning men det är minimala mängder vid valda tillfällen.