Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Adrastina skrev 2011-08-15 09:47:53 följande:
    Hej! Jag började med LCHF igår (har kört en gång tidigare för ca ett år sedan men orkade bara i 2 veckor ungefär) men nu har jag gett mej den på att klara det! Sist tröttnade jag då jag blir ganska ensidig i kosten då jag kör en diet, så denna gången ska jag vara lite mer varierande.

En sak jag funderade på igår, är vattenmelon en frukt? Är den förbjuden? Är ju mest vatten i den men så är den ju även ganska söt...nån som vet?

Är du inte strikt och äter för hälsa så kan du äta frukt emellanåt. Frukt innehåller mycket socker och därav är det inte LCHF vänligt. Välj hellre bär tex hallon. 

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    karine skrev 2011-08-15 11:15:12 följande:
    Hej! Har en fråga som jag hoppas att någon vill hjälpa mig med! Har fått för mig att det är ok att äta några finncrisp om dagen när man äter enligt LCHF, stämmer det?
    Tacksam för svar :)
    Se finncrisp som ngt du kan äta undantagsvis i brist på annat. Varje skiva innehåller 4 g kolisar och om du ska hålla dig under20g per dag vilket man ofta bör göra för viktminskning så är det förbannat onödigt att äta ett par skivor som dessutom är bakade på mjöl. Det som gör finnscrisp "ok" i lchf sammanhjang är att en skiva är tunn och innehåller lite kolhdrater. Baka frökex istället varje kex innehåller ungefär 0.3g kolhydrater och är fantastiskt goda..     
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Annanym skrev 2011-08-15 10:33:29 följande:
    Tack för uppmuntrande och stöttande ord. Jag har iallafall klarat den här dagen bra och får väl ta en timme i taget närmsta veckan. Det som känns så skitigt är att det har gått så himla lätt och bra förut, men börjar jag halka iväg så är det f-n att komma tillbaka på igen.

När det gäller att rensa bort hemma så försöker jag göra det, men i och med att jag delar hushållet med en fyråring så funkar det inte att rensa ut pasta, ris, bröd och såna saker. Och sötsaker finns ju åtminstone på lördag. Den här helgen var det dock inte egna sötsaker utan bjudesfika.

Jobbar med att försöka vända i huvudet nu. Med varierande framgång faktiskt, men ändå.

Adrastina: I TS hittar du förslag på en hel veckomeny om du nehöver inspiration för variation. Lycka till!

Du fixar det!
  • mamman i skogen
    Bordeaux skrev 2011-08-15 18:39:02 följande:
    Stora feta gruppen är hemlig och du måste bli inbjuden av skaparen till gruppen tror jag.

här är en aktiv lchf grupp på fb
  • mamman i skogen
    Linda5 skrev 2011-08-16 17:54:19 följande:
    En undran.
    Hur många gör egen majonäs?
    Det måste väl vara mycket nyttigare.
    Jag gör egenm allt som oftast och när jag inte gör det köper jag hellmans majjo ...
  • mamman i skogen
    Linda5 skrev 2011-08-16 18:00:10 följande:
    Var nog otydlig.
    Jag gör alltid egen majonäs.
    Undrade bara lite då väldigt många verka köpa allt färdigt ex bea m.m.

Om jag orkar gör jasg egen fuskbea med med "majjobas" och reduktion på charlottenlök och estragon i vinäger samt lite sambal persilja smakar fina fisken och slår man på stort gör man bean från grunden...men bea är ju som  lite "stapelvara här hemma och då orkar jag itne slå egen varje dag tyvärr så emellanåt blir det lallersteds
  • mamman i skogen
    Postis skrev 2011-08-16 19:58:42 följande:
    Idag hade jag missat att ta med grädde till jobbet, så jag fick ha lättmjölk i mitt eftermiddagste. Uäk!!! Så vattnigt och smaklöst. Och jag som för bara ett par år sedan hävde i mig lättmjölk, lättfil, etc utan att blinka. Tungan ute

Jag har återigen lyckats få ont i nacken/skulderbladet. Tredje gången på 4 månader. Det har inte varit på samma sida alla tre gångerna dock. Någon som har något tips på vad man kan göra för att förebygga att det händer igen? Första gången kom det när jag headbangade (var ute och dansade, vilket jag inte brukar vara, och hoppla vad kul det var! Cool) . Andra gången sträckte jag till i duschen när jag schamponerade håret, och idag kom det när jag var på gymmet och använde en maskin för just överkroppen. Har haft något liknande tidigare också, men absolut inte såhär ofta.
    Boka tid hos naprapat och börja med att rätta ut felställningar du kommer märka vid träning hur mycket mer kraft du får. Jag går ett par gånger per år till naprapat och det är underbart skönt efter..

Håller med dig fullt ut ang mjölk i kaffet bluärk vad vidrigt det är.. 
  • mamman i skogen
    Linda5 skrev 2011-08-16 21:56:44 följande:
    Adams family:
    Var får du tag i Estragon? Har slutat säljas i sverige säger de jag pratat med. Är ju lite av en vana att använda sådan till bea och nu få använda vinäger o dragon är ju inte samma sak.

Hmmm vårt ica har fortfarande varför skulle de sluta med det?? Det är ju liksom en huvudingrediens absolut nödvändigt...
  • mamman i skogen
    Tom Araya skrev 2011-08-17 03:40:15 följande:
    Proteinintaget borde alltså stå i proportion till träning alltså, för att inte bli till överskott?

Rimligen borde man ju äta lite mer proteiner om man tränar.
    Äter man lchf för viktminskning så finns tumregeln 1-1,5gram protein per önskat kilo målvikt jag brukar ligga på 1g per kilo 60 g rent protein eller ungefär 300g råvara per dag och detta är ooptimalt för mig som har nått målvikt på 60 kilo ungefär men tränar jag lite hårdare så märker jag behovet av att äta större portioner efter avslutat pass.Intressant är också hur kroppen återhämtar sig snabbt trots intensiv träning och jämfört hur det var när jag tränade på kolhydratsrik kost så existerar inte längre total utmattning utan jag fyller på med ngt efter ett pass och är helt opåverkad ngn timme senare. 

Lite OT som en parentes Men jag tror många med mig märker skillnad på uthållighet och ork i samband med fysisk aktivitet..    

• mamman i skogen
    Tom Araya skrev 2011-08-17 04:02:22 följande:
    Jag har en bekant som skulle prova Atkins för några år sedan. Det blev ett kort och halvhjärtat försök.
    Nu kör han för fullt igen men är osäker på om det är Atkins eller LCHF denna gång.
    Han äter ingen frukt, pasta, ris, potatis eller bröd och intaget av grönsaker är oftast lågt.
    Han äter mycket kött (en hel del bacon), ägg och fett, såsom smör och grädde.

Jag undrar:
    -Vad verkar det vara, LCHF eller Atkins?
    -Är det verkligen rätt att stoppa i sig så där mycket fett om man inte samtidigt motionerar en massa?
    -Risken för hjärt- och kärlsjukdomar vid så kraftigt fettintag?
    -Hur blir resultatet ihop med öl, sprit och vin, innehåller inte det en massa kolhydrater?

Du kan läsa en hel del ang hjärt/kärlsjukdomar och fettintag på kostdoktorn tex summan av kardemumman är att fett orsakar inte detta utan det finns andra faktorer.

Du kan oftast äta mer kalorier med LCHF trots att du inte tränar iallfall initialt men efter en tid reglerar kroppen din hunger och behov efter mat. Har man inte de signalerna får man helt enkelt för att inte överäta och gå upp i vikt helt enkelt hålla koll genom att väga räkna kalorier de flesta slipper dock detta med lchf.

För mig låter det som om han är mer åt lchf hållet än atkins men som jucea skrev så har atkins ändrat riktning på senare tid och är snarlikt lchf

Torrt vin sprit som whiskey etc är LCHF godkänt i måttliga mängder inget du överkonsumerar mao utan det är vid "fest" ett stort intag torde vara dåligt för kroppen. Man får ofta en sämre tålighet mot alkohol vid lchf kan bara svara för mig själv som är en vinälskare och tycker det är en utmärkt dryck att kombinera till mat. Jag dricker på min höjd ett halvt glas vin sedan är min gräns nådd och jag börjar bli påverkad. Jag får även lida enormt dagen efter om jag druckit för många glas och suget efter mat är påtagligt. Dricker gärna vin och tar mig gärna en whiskey tycker det är njutning men det är minimala mängder vid valda tillfällen.         
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**