Loreena skrev 2011-08-30 10:55:37 följande:
Jag tycker att debatten är intressant, men behöver nyanseras.
Kött från gräsbetande djur tex, är bra för miljön och ger dessutom kött med bättre fettsammansätning (mer omega 3), detsamma gäller ägg från höns som får gå ute och picka. :) Att det skulle vara sämre för miljön att äta fullfeta mejeriprodukter, det köper jag inte!! Däremot så blir den bästa mjölken av kor som går ute och betar - så det gamla sättet med fäbodar, lösdrift och kossor som går ute och betar i skogarna vore helt klart bäst ur närings och miljösynpunkt!
Viltfångad fisk är bättre än odlad fisk... odlad lax kostar 4 gånger så mycket fisk som det producerar i form av viltfångad fick som mals ner ill fiskmjöl och ges som foder. (Idioti!) Fettsammansättningen blir dessutom sämre på den "odlade" fisken.
Sedan måste man ju även se till transporterna... för nog måste det vara bättre att äta närproducerade ägg, mjölk och kött än att äta ris odlat i Kina eller att trycka i sig frukt från Sydafrika?
Hur som helst... debatten behöver nyanseras. Så vitt jag vet så förespråkar LCHF närproducerad och ekologisk mat. Man får det man betalar för. Köttdjur som mår bra ger bättre kött, mer näring och mindre miljöpåverkan... Så om man vill förbättra sitt samvete kan man köpa tex. gräskött.
Jag tycker inte att jag äter mer kött med lchf, det är ju inte så att jag byter ut pastan mot kött, men jag äter mer ägg och grädde än förut. :)
Tycker det är en debatt värd att ta vi som äter lchf väljer ju i större utsträckning närproducerat och ekologisk vi äter INTE mer kött än vad en medelsvensson gör för ingen följer livsmedelsverkets kostråd. Att väga för och nack delar kostnader mot att äta margarin som ger astma och allergier och många andra åkommor eller äta riktiga produkter som smör grädde etc. Gå in på djupet och titta på vilka som sponsrat de studier som livsmedelsverket vilar på. Etc etc... listan kan göras lång.
Jag kan ju bara prata för mig själv nu men närproducerat ekologiskt är ngt vi köper lite dyrare men vi kan köpa lokalt både grönsaker och kött och framförallt vilt. Vi äter inte mer kött eller fisk för att vi äter lchf och inte mer mat utan vår matbudget ligger på samma summa som innan LCHF skillnaden är att vi sällan köper mjölk vi väljer grädde istället vi dricker inte 3 liter mjölk om dagen utan kanske en femma grädde per dag redan där borde vi ha sparat in på utsläpp i transport. Självklart köper vi också kött från ica mm som transporterats men inte alls i samma utsträckning som innan. Från lokala ica handlaren kan vi köpa lamm, nöt och gris från lokala gårdar ost från små mejerier som ligger i närmsta omgivningen. Då vi själva inte storhandlar på samma sätt utan väljer att handla på ica på hemmaplan så sparar vi varje vecka en bilresa på ungefär tio mil t&r... osv osv..
Jag tror inte på ngt sätt att vi är unika LCHF:are utan medvetenheten om kvalite och vad vi stoppar i oss ökar ju längre man följer livsstilen och inte sällan innebär detta mindre transport och mindre utsläpp..
summan av kardemumman är att jag tycker det är kvalificerat BS att påstå att LCHF i jämförelse med en "normalkost" är en miljöbov då det är många aspekter och inte bara kött och utsläpp det handlar om fast å andra sidan sjuka människor som dör av kostrelaterade problem i tidig ålder hinner kanske inte samla på sig samma pott med utsläpp som folk som funderar lite extra på vad de stoppar i magen och därför lever tio år längre