• stjierna

**Den stora feta LCHF-tråden**

Chicky. Ja, och för att jag tycker att det är en menlös grönsak i många fall (undantaget tzatziki, men det kan jag ju ändå inte äta nu ;)).

• stjierna

Sjukt vad en msk grädde kan göra för mig, jag är fortfrande inte tillbaka i ketos.. Siktar på att vara där tills i morgon :P

• stjierna

Frajda 80: på mig gör det det. Jag åt en mak grädde o föll ur direkt. Jag bör inte äta mejeri från komjölk (sockret påverkar mitt blodsocker o insulinpåslag för mycket), så det är antagligen därför. :) alla är vi inte likadana och kan njuta av samma saker (tyvärr ;))!

• stjierna

Boost: så lite så ;) åt (som vanligt) 2 pumpafröbröd med tonfiskröra till frukost o jag är proppmätt fortfarande ;)

• stjierna

Boost: samma här hemma! Dags att baka ikväll IGEN. :) tom vår tvååring slukar dom :)

• stjierna

Frajda 80: mättat fett BÖR inte alls enbart komma från mejerier som grädde och yoghurt! Det finns massa bra fettkällor förutom dom som är precis lika bra! Fet fisk, avokado, nötfärs, kokosfett, rapsolja, olivolja och så vidare, och så vidare.

• stjierna

Frajda 80: ingenstans där jag har läst om lchf står det att huvudsakliga fettkällan ska komma från mättat fett, däremot att mättat fett inte är farligt och är helt okej att äta när man äter LCHF. Det betyder inte att man måste få sitt fett från mejerier.

Jag, till exempel, är extremt känslig mot mjölksocker och får snarare en viktuppgång av att äta yoghurt och grädde. Jag går ner i vikt på andra fetter än just de från mejeri, och så kan fallet vara för många andra också - att man måste utesluta komjölksmejeri för att tappa kilon.

• stjierna
    Frajda 80 skrev 2012-05-30 13:54:12 följande:
    Det var tråkigt att läsa... hur funkar det med laktosfri grädde då?
    Jag kan inte äta laktosfritt heller (det var det jag gjorde från början, eftersom jag är laktosintolerant). Men men, det finns massa gott att äta, utan grädde och yoghurt! :)
    vagligt.blogg.se/ - Mitt liv med LCHF!
  • stjierna
    Jag1977 skrev 2012-05-30 14:11:47 följande:
    Jag gick ned ordentligt av lchf första månaden men hamnade sen på en platå som nu håller i sig 3v. Fuskar INGENTING förutom att jag ibland tagit ett glas rött till middagen. Nu har jag gått över till fakir och är inne på dag5, det går förvånansvärt lätt- men jag saknar min grekiska yoghurt nåt hemskt. Ska hålla ut 14dagar och då hoppas jag verkligen på lite viktnedgång. Nån som har goda tips på fakirmat?
    Lax! I drivor! kallrökt, varmrökt, grillad, i ugnen, i foliepaket osv osv ;) MUMS! Och bea och hollandaisesås, då såklart ;)
  • stjierna
    solrosen81 skrev 2012-05-30 15:07:50 följande:
    Eftersom jag har svårt att sluta med mejeriprodukter så får jag i mig mycket fett därifrån. Men när jag klarar av det så äter jag smör, kokosfett, avocado, lax, köttfärs, bearnaise, hollandaise mm.
    Samma som jag "lever på" nu ;) + rapsolja när jag gör dressingar till sallad o så :)
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**