• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Slutar man nånsin förvånas över hur dålig koll folk har på helt vanlig näringslära? Det är väl i princip ingen som inte vet vad fett är och ungefär vilka produkter som innehåller fett. Men hur kan det vara så extremt vanligt att inte ha minsta koll på vad en kolhydrat är, att när man säger att man inte äter kolhydrater typ säga "ja, då får du fruktsallad istället för godis till efterrätt" typ.... Eller "jag har inget socker i maten, det är ju bara ris och sås (på vetemjöl) och marinerat kött och bla bla bla"... Till och med "Jag kan ta bara lite lite fett i maten, så kan du äta"...

Jag begär inte att alla ska rätta sig efter mig, utan jag kan välja det som fungerar. Men hur kan man ha så dålig koll?

• jeng

P28, absolut, jag förstår att det finns de som aldrig har behövt bry sig. Och jag har full förståelse för att man inte räknar eller läser på alla innehållsdeklarationer eller såna saker Men just att man inte har nån som helst aning om grundläggande näringslära ändå... DET har jag svårt att förstå!

• jeng
    Denebola skrev 2011-03-26 08:46:45 följande:
    Jo, så tror jag det mycket väl kan vara. Men det är inte konstigt att man inte kan något man aldrig har studerat. Jag hade inte kunnat något om kolhydrater om jag inte börjat läsa på i samband med LCHF, och vad gäller kalorier kan jag noll, förutom att jag vet att det är en enhet för energi. Hur många kalorier en liter mjölk innehåller kan jag inte för mitt liv tala om, på samma sätt som jag tidigare inte kunde säga hur mycket kolhydrater det finns i pasta.

Fast jag visste i alla fall att det var skillnad på en kolhydrat och en kalori
    Nä, men du visste att pasta innehöll kolhyrater trots allt, eller?
    Det är den där "kolhydrater = socker = godis" teorin som de flesta verkar ha som jag stör mig på :-P

Eller reaktionen man får när man säger att det är kolhydrater i pasta och potatis också - "jamen det är ju BRAAA kolhydrater!"  
  • jeng
    MadeleineW skrev 2011-03-26 16:48:54 följande:
    Hur sjutton gör man för att hålla sig under 15g per dag?
    Vi äter rätt mycket grönsaker till maten. Ska man inte äta så mycket grönsaker?
    Vi har mycket grädde, majonnäs och grönsaker. Ingen mjölk eller fil. Bär nästan dagligen. Om man ska hålla sig till strikt, vad ska man mer undvika förutom liksom jamen, pasta, potatis, bröd, frukt och så..
    Man kan äta rätt stora mängder grönsaker, bara man väljer rätt sorts grönsaker. Sallader av olika slag (spec de gröna), sparris, squash eller gurka tex. Jag använder paprika, lök och ibland tomat också, men mer som "krydda" än som basgrönsak.

Sallad brukar jag köpa såna färdigblandade påsar. De har ca 2/100 och en stor sån påse är 200. Det räcker ju till alla mina måltider på dagen (och ännu mer) och då är det bara 4 gram i hela den påsen. 
  • jeng

Jag står och har precis blandat en stor omgång tacokrydda, för det ska bli tacos här ikväll! MUMS! Och nä, jag tvivlar på att jag klarar mig på 10 gram kolhydrater en dag som denna... Men jag skippar självklart skalen och såna saker!

• jeng

JIsses vilken kolhydratbomb det är med grönsaker! Till mina tacos är det ett måste med röd paprika och röd lök, och ihop med lite tacosås och cf så landar måltiden på drygt 10 gram.

• jeng

Min middag borta idag blev ju totalt katastrofal. Känns som att vi förklarade ALLT på telefon igår, men idag hade inget av det gått in, utan kolhydrater = socker, och det finns det inte i ris och glass och äpplejuice. vad gäller juicen så var den köpt speciellt till mig (jag sa att inga specialiteter var nödvändiga utan jag kan själv avgöra vad jag kan och inte kan äta sen) och droppen var när jag fick tydligt förklarat för mig vid matbordet att det inte var något socker i den, så nu ska jag dricka! :-P Min man förklarade på telefon igår (det var hans släkt vi skulle till) 5 ggr att det gällde inte socker, utan ALLA kolhydrater, tex ris, frukt, pasta, potatis osv. Som sagt, jag hade inga som helst krav på att det skulle vara specialmat för min skull, men det är komiskt hur lite som kan gå igenom trots att någon visar intresse och frågar så noga.

• jeng
    Hedebris skrev 2011-03-26 20:55:16 följande:
    Idag åt jag ägg och bacon och vatten till frukost. Lunch var kassler med grädde och grön sparris. Kvällsmat blev ägg och knäcke typ 20g på hela dagen trots knäckena
    Ja, jag stod idag och tittade på knäckebröd. Men de lägsta var 5 gram per skiva, och då blev jag kolhydratsnål Kollade på alternativ eftersom sesamknäcket tar för stor del av de dagliga kalorierna till en och samma måltid. 
  • jeng
    Hedebris skrev 2011-03-26 21:09:02 följande:
    Jag tycker det är värt att lägga kolhydraterna på knäcke då och då men visst... 5g för en skiva... Men med massor av smör och ost på känns det bra
    Ja absolut. jag behöver ju ett stående alternativ till frukosten. det blir väl minst 4 dagar i veckan... och säkert 2 skivor då, så det blir 10 gram nästan varenda frukost i veckan. det känns för mycket. jag ska försöka experimentera fram nåt med fiberhusk, men har inga stora förhoppningar.

ägg kan jag fortfarande knappt tänka på, så det känns ju ganska uteslutet.... 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**