• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hedebris skrev 2011-03-26 21:19:22 följande:
    Tja, det är inte lätt... Tur för mig att jag älskar ägg och aldrig gillat sött
    Hehe!
    Ja, sött vill jag gärna ha i min mörka choklad på kvällen. Men i övrigt känner jag mig också ganska lyckligt lottad på den punkten! 

Jag kanske får starta ägg-terapi här hemma hahaha
  • jeng
    bubblan79 skrev 2011-03-26 21:23:31 följande:
    gillar du inte sesambrödet, de är ju inte mycket kolisar i de?
    inte kolhydraterna som är problemet, utan kalorierna.
  • jeng

Alltså, jag äter just nu sesambröd eller sesamknäcke. Men skulle vilja ha ett kalorifattigare alternativ till det. utan att kolhydraterna far i taket.

• jeng
    Faile skrev 2011-03-27 07:37:17 följande:
    Har du testat andra knäckebrödet vi skrivit om, utan ost? Är ju både kalorifattigt och kollissnålt.

utlandsmamman.blogg.se/2011/march/dagens-meny...

Usch, min våg visar fortfarande +1. Me dont like Demon

Ok att jag visste att jag skulle hamna på en platå så småningom, men inte efter bara 6kg ( när jag har ca 20 kvar ) för att dessutom börja gå uppåt igen. Fan.
    Nej, det har jag inte. Har aldrig ingreidenser hemma när receptet har flugit förbi, så det har aldrig blivit av. Ska se om jag kan hitta nåt annat än mandelmjöl, eller om jag har mandlar jag kan mala ner.

Frågan är, är det lika mättande som det med ost i? Eller tar man bara 4 skivor istllet för 2?  
  • jeng

MItt kolhydratsvatten sätter sig alltid i ansiktet, så när jag skippar kolhydrater kan jag på bara ett par dagar se ut som om jag har gått ner 15 kg, om man bara tittar i ansiktet. Det är faktiskt ganska gött

Här är det också upp. upp upp upp.... Förstår verkligen inte min kropp.... Nån som har nått sin "lchf-jämvikt" och vet om det betett sig så här? Ner ett par kg, sen upp sakta igen till samma nivå, sen ner igen och så upp sakta igen...  Vad är det nu, 6 veckor, varav 1 med 30 gram. 2.5 med ca 20 gram och så nu 2.5 med mindre än 10 gram.... kan ju inte vara nåt annat.....??

• jeng
    tiiitti skrev 2011-03-27 10:04:29 följande:
    Du har kanske nått din vikt nu. Är du inte nöjd? eller du vill ner mer? Går man inte upp av LCHF när man gått under sin målvikt?
    Jo, det är det jag menar. Att lchf måste tycka att jag har nått min målvikt. Jag tänker INTE hålla med om det. Knappt 10 kg kvar. Och det är inte 10 kg till nån drömvikt, utan 10 kg till min normalvikt där jag fortfarande väger mer än jag borde....
  • jeng

Det funkar att gå ner i vikt på GI också såklart. Nackdelen där jämfört med lchf är att iom att man äter mer kolhydrater, så måste man äta mindre fett, och helst hålla koll på sina kalorier också. I övrigt så skiljer inte så mycket egentligen! Men känner man inget behov av de extra kolhydraterna så ska ju lchf vara lättare av den anledningen att man ska slippa räkna.

Har läst om flera som fått börja avnända medelfettsprodukter (ist för helfett) i sin lchf för att få vikten att lossa. det beror troligtvis på att de har en kropp som inte funkar normalt, och det blir för mycket kalorier på helfett. LCHF är ingen mirakelkur som funkar för alla, utan man måste hitta sin egen anpassning.

• jeng

Hemkommen från kalas. Nån sa att hon har bytt ut godis mot mörk choklad, för mörk choklad i små mängder är nyttigt för kroppen. Värdarna gapskrattar. "Det finns massor som är nyttigare att äta. morötter tex" Nej sa jag, jag tycker inte att morötter är speciellt nyttigt. "Varför?" Snabba kolhydrater säger jag, "Så fan heller, snabba kolhydrater my ass!" Jaså? vad är det då frågar jag. Får inget svar istället så får jag höra att "Sånt där vill jag inte höra ett ord om. kolhydrater hit och dit. det är bara bull. Håll tyst!"

Finfint. Behöver jag förklara att jag klädde på mina ungar och åkte därifrån rätt så snabbt? 

• jeng
    LoveMyFamily skrev 2011-03-27 19:02:28 följande:
    hedebris: Oki, jag trodde att det är bra recept om de kommer från en LCHF-bok?
    Det är köpt, hur gör man egen?
    Håller med Hedebris! Anna Hallén är inte strikt lchf. Det gäller att ha lite koll på var kolhydrater kommer ifrån och hur mycket det ena eller andra livsmedlet innehåller. Anna Hallén ger ofta sken av att vara strikt tycker jag när man läser hennes blogg osv, men följer man hennes recept så hamnar man absolut för högt på en dag (alltså för högt för strikt lchf!).

Tacokryddan som sagt. Är den färdig så är första (mesta) ingrediens druvsocker. Finns bra recept på egen tacokrydda. Jag har ätit tacos nu i helgen, och trots bra krydda  så hamnade jag på över 10 gram på måltiden. 
  • jeng
    Linda1976 skrev 2011-03-27 19:20:07 följande:
    Men morötter innehåller ju 8 gram kolhydrater/100 gram, så så himla onyttigt kanske det inte är? Även om du undviker det, så kan man ju inte generellt säga att morötter är ett onyttigt livsmedel. Men värden behöver ju inte vara otrevlig för det
    Nej, det är ju absolut inte det onyttigaste i världen. men dit hann vi inte ens komma i diskussionen för jag hann knappt säga orden "snabba kolhydrater" innan det blev totalt rabalder!
    P28 skrev 2011-03-27 20:56:19 följande:
    Vilken otrevlig värd! Men det bästa är väl ändå att försöka komma ihåg att det är vi som har anammat LCHF-tänket som är i minoritet, och fortfarande anses vara de som har "fel", efter så decennier av SLV:s indoktrinering. Och enligt den stora majoriteten och den allmänt vedertagna vetenskapen anses morötter vara ett enormt nyttigt och hälsosamt alternativ.

Jag hoppas att du åkte därifrån av det skälet att hon var otrevlig och ovillig att ta till sig din åsikt än att hon påstod att morötter är ett nyttigt livsmedel.

Inget illa ment!
    Absolut. Jag åkte därifrån pga det idiotiska beteendet. Det var ju ingen diskussion ens, eller "jaha varför tycker du så, för jag håller inte med!" utan det var ju "så jävla dum i huvet du är, håll tyst!" typ. inte ordagrannt, men i attityden. 

Dom la till sen att "säger man så så kan man ju inte äta frukt heller!" och då sa jag att "nej, jag äter inte frukt heller!" och då kom det nåt ännu värre... Frukt är det nyttigaste man kan äta och man klarar sig inte utan frukt, eller nåt... Men avslutades med samma vända "Håll tyst, det där är bara bullshit!"

Jag kan också äta morot då och då, det är inte som att jag är så fanatisk. Visst, nu när jag kör strikt så äter jag det ju inte, men det är ju inte som att jag klassar morot som ett av de onyttigaste livsmedlen som finns! Men dit hann vi som sagt inte ens komma...

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**