Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Linasofi vad är det som är svårt med proteinintaget? Har man en målvikt på 70 kilo tex så fpr man ju i runda slängar äta  ungefär 525 gram kött fisk kycklin eller annat kött eller ägg per dag... Det är ganska mycket protein själv ligger jag betydligt lägre och äter uppskattningsvis 1g per kilo så ungefär 300g per dag mer får jag omöjligt i mig om jag inte ska tvinga i mig maten...

Sen håller jag med att man ska inte räkna sig blå men det kan vara bra initialt att uppskatta hur mycket av en produkt man kan äta så man lär sig för övervikten har ju förmodligen kommit med överätning och det vill man skippa..   

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen

Lina sofi tror du har missupfattat proteinbiten..

70-90 gram protein är inte samma sak som råvaruvikten. ska du äta 90 gram protein per dag så tar du det gånger fem. En makrill innehåller inte bara rent protein utan vatten fett mm så om en burk makril väger låt oss säga 125 gram så är det ungefär   25 gram protein i detta tänk även på att såsen väger så sannorlikt mindre.

Väger en biff 150g så är protein ca  30 g

och sen till middag har du ytterligare 55 gram protein att äa det betyder i praktiken att du har  en biff i storlek 225 gram kvar att äta såvida du bara ätit makrill och en köttbit i proteinväg...

Mao proteinet gånger fem så får du en ungefärlig råvaruvikt       

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Maruid skrev 2011-10-12 15:30:33 följande:
    Den blogg jag specifikt syftar på just nu är 56kilo.se. Åse som driver bloggen är utbildad kostrådgivare och menar att man bör bevaka sina kalorier eftersom energin i sin helhet gör att vår viktnedgång kan avstanna eller utebli om vi har mer energi in än ut.
    Ja summan är konstant om man så säger överäter man så går man inte ner i vikt men man lär sig snabbt hur mycket man kan äta om man räknar ett par dagar. Sen är det inte skrvet i sten att en kvinna behöver 1800 kalorier per dag det är ett medeltal vi är individer och alla har olika behov. Vi måste öven göra avdrag för det vi rör oss ett par kalorier som försviner i processen som vi inte tar upp etc därför är det inte sagt att just du ska äta 1800 per dag utan du kanske har ett lite större behov kanske 2000 eller 2200 eller kanske mindre..
  • mamman i skogen
    Maruid skrev 2011-10-12 15:36:26 följande:
    Ja, det vet jag. Men det exempel jag gav dig med 125 gram markill, 1 ägg, 100 gram korv och 120 gram kyckling är de facto nästan 70 gram proteiner. Lägger man till lite grädde, lite ost osv under dagen är det mer än lätt att komma upp i 90 gram proteiner per dag.

Som sagt, är oerhört nyfiken på vad folk äter under en dag.

Hur länge har du ätit LCHF? Tycker du att det är svårt att bli mätt på maten? Man normaliserar sin hunger och mättnad med LCHF men fåtalet kommer aldrig att få en fungerande grelin och leptinbalans som styr hunger och mättnad grelinmonstret blir aldrig nöjt och skriker efter mer .Ngt som för mig stämmer med kolhydratsrik kost och de som inte känner sig hungriga på LCHF har ett leptinmonster som skapar oreda och då kan det ibland vara motiverat att äta lite mer kolhydrater som triggar igång hungern och suget för att man ska få i sig näring. Inte med det sagt att man behöver ha berg av mat.

Att inte känna mättnad är ett större problem då måste man om ingenting annat funkar räkna kalorier och lära sig hur mycket man kan äta. 

• mamman i skogen
    ruthen skrev 2011-10-12 19:51:46 följande:
    Ja, ni äter bara fett och protein. Det är ju därför jag tycker det är så konstigt att ni inte har gjort påtryckningar så att ica maxi säljer jordnötssmör till ett rimligt pris. Om man tycker att jordnötssmör innehåller för mycket kolhydrater så tycker jag att man har fel. Det är nästan inga kolhydrater i jordnötssmör. Man kan inte bara leva på ägg!

Jag gillar jordnötsmör men kan leva på ägg Ett fantastiskt livsmedel som har alt man behöver med undatag för vitaminc ;-D

Däremot kan jag förstå att man under en viktminskningsfas inte vill äta ngt som innehåller "otillåtet" antal gram kolhydrater.

Jag äter långt ifrån fett och proteiner men jag har aldrig behövt fakira jag har aldrig haft platåer där det stått still men helt på rutin äter jag ganska strikt för att jag märker att mer kolhydrater ger mig mer sug.    
  • mamman i skogen
    Maruid skrev 2011-10-12 16:01:31 följande:
    Jag är nu inne på min femte vecka och jag vet att man inledningsvis kanske är mer hungrig. Jag har också en bakgrund i vissa störningmönster i mitt ätande så visst, det är inte helt oproblematiskt.

Känner mig bara oerhört trött på att det ska vara så svårt då en av de saker som verkligen attraherat mig med lchf är myten om att man inte behöver tänka så mycket. Hittills känns det som tänka och planera är det enda jag gör.
    Hoppas du kommer tillrätta med problemen...Fem veckor är inte lång tid tror att du snart kommer märka att du inte ens behöver tänka över vad du stoppar i dig utan du äter på rutin oh i lagom mängd. Alla Livsstilförändringar måste få ta tid. 
  • mamman i skogen
    jelica skrev 2011-10-12 21:40:47 följande:
    Dudelings! Någon som testat på äggmjölk? står i valet och kvalet om jag ska göra det men jag är lite feg helt ärligt, känns suspekt! :)

Smakar helt ok och mättar i en vecka
  • mamman i skogen
    NSJD skrev 2011-10-13 12:58:06 följande:
    Men man ska väl inte vara så noga med kalorierna här? :s
    Kslorier in och ut är en sanning med modifikation men det man aldrig kan förändra är om man stoppar i sig mer än vad man förbrukar går man upp i vikt ovasett om det är gelehallon eller LCHF. Däremot är kalortiberäkningar stela och enbart ett medeltal pöå vad en människa behöver. Ingen hänsyn tas till individen eller andra processer som tex att 100 kalorier som du vägt upp kanske i verkligheten är mindre då en del inte tas upp av kroppen en del aminosyror kan du inte räkna in då de går vidare till adnra processer, och det tarenergi för att tillgodogöra sig energi. Att kalortiberäkningar är ett medeltal är problematiskt för du och jag har förmodligen variationer i hur mycket vi behöver men stirrar man sig blind på siffror kan man leva i tron att alla kvinnor i 30 års åldern som väger si och så behöver 2000kcal varken mer eller mindre men jag kan nog säga att jag förbrukar midre kalorier då min ämnesomsättnign är normaliserad av LCHF och din ger förmodligen andra siffror om man skulle räkna på ditt kaloribehov.

Summan är iallfall konstant överäter man går man upp i vikt men sannorlikheten att överäta är liten med LCHF då man blir mätt och nöjd medans många som mig kan äta mängder utan att känna ett stop och tilfredställelse med kolhydratsrik kost framförallt pasta bröd etc gör mig vrålhungrig.   
  • mamman i skogen
    poune skrev 2011-10-13 14:52:53 följande:
    jag har hört att man kan äta chips om tar lchf bantning stämmer den???
    i så fall hur mycket 
    Kan kan man väl göra men då äter man inte LCHF.

chips är friterade i solrosolja sopm är en starkt inflammatorisk olja potatis är en rotfrukt och den är icke LCHF friterat är inte LCHF så det blir tre fel av tre med chips..

Ett tips är att itne fokusera på det du inte får äta utan hitta det du får äta och njut av det..

Livet blir oerhört jobbbigt om amn hela tiden tänker på det men inte får eller kan äta. Testa att göra ostchips eller vill du ha ett helgsnacks så köp fläsksvålar som innehåller nollkolhydrater. Snacks är dock inte mat utan ett sätt att unna sig ngt gott LCHF är riktig mat först och främst som du blir mätt av och behovet av snacks försvinner mao då        
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**