Dragonia skrev 2011-10-08 22:12:45 följande:
Hej, är här inne och läser för jag går på diet. Först tänkte jag följa lchf, men kom ganska snabbt på att det inte fungerar för mig. Dels då jag inte alls gillar fett, varken på kött eller som grädde. Så det tar emot för mycket att få i mig av det och sen vill jag helst undvika mjölkprodukter. Det blev för svårt att få ihop, tyvärr, för det vore skönt att kunna köra på ett färdigt koncept rakt av.
Istället kör jag en egen variant, tar bort alla kolhydrater, försöker äta fett på ett sätt så att jag står ut och så lite mjölkprodukter som möjligt. Och inget gott såklart! Men det blir väldigt torftigt, men det fungerar, om än lite långsammare än jag hade hoppats på..
Men det är roligt att lära sig mer, som jag gör här, och få lite tips här och där, så det tackar jag för
Fast jag får ändå känslan att suget efter kolhydrater finns där och spökar, för många recept verkar gå ut på att efterlikna bröd, pizza och pajer. Eller är det för variationens skull?
Lycka till allihop!
Det är fettet som mättar suget efter kolhydrater...man behöver inte vid LCHF äta mängder med fett utan en hög fettprocent. Man får hitta sin variant men en msk extra fett till varje måltid kan vara lagom tex smör grädde eööer kokosfett. Fett är en smakförhöjare. Dricker du kaffe eller the? Har du testat med grädde i eller med kokosfett?
Många som äter LCHF vil ha ngt som liknar bröd för mig är det en rolig lyx där man kan enkelt göra en macka och ta till fikat eller mina älskade frökex som jag gärna äter till frukost för att jag gillar att tugga. Tror bröd är så kultrellt inrotat i oss att vi gärna vill ha det. För mig är bröd ngt som gör att LHF fungerar året runt 365dagar i veckan precis som jag tycker att baka med LCHF så man emellanåt kan bjuda på fika är strålande..