Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

listoplisto skrev 2011-10-07 17:49:31 följande:
    Jag är inne på tredje veckan, har gått ner 3 kg hittills. Det har gått rätt bra, nästan inget sötsug eller så, men nu efter nästan tre hela veckor skriker kroppen efter kolhydrater. Lite irriterande, men bara att köra på.
    Brukar ha det en gång i månaden Då vill kylskåpet dra mig närmare varenda gång jag går förbi och kolhydratsuget i samband med mens är hemsk ibland men det ger sig på ngn dag tack och lov jag har ost som substitut istället för att köra näven i godisskålen
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    LinnyUK skrev 2011-10-08 08:47:12 följande:
    Kära LCHF rådet! Tungan ute

Jag är inne på fjärde dagen nu och det går bra. Men min mage har aldrig varit så trög i hela mitt liv! Min vanligtvis fiberrika diet är ju borta. Ska försöka dricka mycket vatten idag men finns det några fibrer som är lchf? 

Vissa blir tröga andra upplever det som om de blir tröga men egentligen är det att man inte behöver gå så ofta på toaletten e upplever. Jag har med LCHf en väl fungerande mage blir emellanåt lite trög om jag skippat mina frökex. Psylliumfrön /fiberhusk är strålande för magen och smörjer ordentligt det är ju en löslig fiber som blir geleartat.

Linfrön vätska kokosfett och mera fett hjälper till på traven

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    emmiz01 skrev 2011-10-08 19:31:46 följande:
    Jag önskar att jag kunde träna, men sen jag började med lchf mår jag jätte dåligt om jag tränar.
    Orkar inte helt enkelt. Tips mottages tacksamt.
    Innan ett träningspass lägger du till lite kolhydrater kroppen kan behöva det, undvik pasta och glutenmat och lägg till en elelr ett par potatisar eller kanske en msk ris på målet innan träning. Då fyller du på ditt nuskelglukogen som behövs vid träning för de allra flesta. Efter träning fyller du på med minimalt med kolhydrater kanske några nätter och protein i form av ett kokt ägg så får du en snabbare återhämtning och muskeluppbyggnad. Träna sällan två gånger i veckan är strålande vill du träna mer så får du kanske fundera på att lägga till lite mer kolhydrater i din kost för att återhämta kroppen efter varje pass. 
  • mamman i skogen
    Joggi skrev 2011-10-08 19:43:44 följande:
    Ja just det. Jag är oxå skitseg och trött, yr i huvet och undrar vad man kan göra åt detta eller om det går över när kroppen har vant sig?

Övergående det är din kropp som ställer om till fettdrift...

Skillanden me dLCHF och gi är att vid LCHF går man hela vägen och utesluter mer kolhydrater och äter mer fett för de flesta betyder det att sug och hunger helt försvinner oh man läker ut kroppen från många sjukdomar. Gi kan fungera för många men ofta efter gi fas ett känner man att man har svårt att följa GI och problemet är ofta att det är för mycket kolhydrater i den kosten,

LCHF är en hormonnormaliserande kost där kroppen fungerar så optimalt som möjligt och man går på fett istället för kolhydrater vilket vi kort sagt är designade att göra..Endast fett och protein är livsnädvändigt för oss människor kolhydrater ger oss ingenting och snabba kolhydrater framförallt gluten är rent gifitgt för oss..    
  • mamman i skogen
    Dragonia skrev 2011-10-08 22:12:45 följande:
    Hej, är här inne och läser för jag går på diet. Först tänkte jag följa lchf, men kom ganska snabbt på att det inte fungerar för mig. Dels då jag inte alls gillar fett, varken på kött eller som grädde. Så det tar emot för mycket att få i mig av det och sen vill jag helst undvika mjölkprodukter. Det blev för svårt att få ihop, tyvärr, för det vore skönt att kunna köra på ett färdigt koncept rakt av.

Istället kör jag en egen variant, tar bort alla kolhydrater, försöker äta fett på ett sätt så att jag står ut och så lite mjölkprodukter som möjligt. Och inget gott såklart! Men det blir väldigt torftigt, men det fungerar, om än lite långsammare än jag hade hoppats på..

Men det är roligt att lära sig mer, som jag gör här, och få lite tips här och där, så det tackar jag för

Fast jag får ändå känslan att suget efter kolhydrater finns där och spökar, för många recept verkar gå ut på att efterlikna bröd, pizza och pajer. Eller är det för variationens skull?

Lycka till allihop!

Det är fettet som mättar suget efter kolhydrater...man behöver inte vid LCHF äta mängder med fett utan en hög fettprocent. Man får hitta sin variant men en msk extra fett till varje måltid kan vara lagom tex smör grädde eööer kokosfett. Fett är en smakförhöjare. Dricker du kaffe eller the? Har du testat med grädde i eller med kokosfett?

Många som äter LCHF vil ha ngt som liknar bröd för mig är det en rolig lyx där man kan enkelt göra en macka och ta till fikat eller mina älskade frökex som jag gärna äter till frukost för att jag gillar att tugga. Tror bröd är så kultrellt inrotat i oss att vi gärna vill ha det. För mig är bröd ngt som gör att LHF fungerar året runt 365dagar i veckan precis som jag tycker att baka med LCHF så man emellanåt kan bjuda på fika är strålande..  
  • mamman i skogen
    Dissan skrev 2011-10-08 22:43:41 följande:
    Undrar om det hör till vanligheterna att gå upp under ägglossning?
    Har gått upp 0,5 kg sen i går och jag har inte gjort ngt annorlunda än vad jag brukar:(

Japp underbara hormoner Jag binder vatten som en kamel..men det släpper snabbt...
  • mamman i skogen
    Bordeaux skrev 2011-10-09 10:38:11 följande:
    I vilken värld lever du?

Haha 365 dagar i veckan det är det vi har här i Sörmland 365 dagar om året då så blev det rätt;-D
  • mamman i skogen
    WhiteAngels skrev 2011-10-10 14:22:02 följande:
    Bakade kokostoppar i går samt en hallonpaj,men det var ju inte alls lixom samma sak som det är med socker.=/ Så det är bara att hålla sig i från desserter och pajer helt.
    Sammanlagd viktnedgång är nu efter 10 dagars LCHF nere på 3,7 kilo. 
    Bakade du med sukrin eller stevia? Toleransen mot socker minskar ju längre du äter LCHF jag tyker båda är en strålande ersättning om man vill göra ngt festligare..Vanligt socker är på tok för sött för mig nuförtiden. Har ju ätit lchf ett tag också
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**