Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hillbillie skrev 2011-09-28 21:55:45 följande:

Hur blir jag av med den här tråkiga huvudvärken...? (Dag 3)

Väntar ut den Det är kolhydratsdjävulen som skriker på dig...kroppen ställer om till fettdrift och du har övergångsbesvär helt normalt om än lite obehagligt...
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Habaladabala skrev 2011-09-29 14:06:20 följande:
    Jag tycker du klarar det fint.
    Riktigt underhållande att läsa lchf-hatarnas argument.
    Jag förstår verkligen om man inte vill äta enligt lchf men jag förstår inte hur man kan bli så hatisk mot livsstilen.  

Nej jag förstår inte det heller att man måste berätta hur farligt det är och alla andra saker man får höra om LCHF...min motfråga brukar vara till mina "välmenande" vänner hur kan det vara farligt med riktig mat utan tillsatser som vi ätit i hundratusentals år...De har ofta inget bra svar på detta men att stoppa i sig lågkaloribars shaker etc så är man såååå duktig som tar tag i sin vikt medans vi som äter LCHF äter en farlig diet som anses som ngt helgalet man kan lika görna ta fram tröjorna med långa ärmar och knäppa ihop på ryggen för så psykiskt instabil tycker somliga att man är..   

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Sigrid skrev 2011-09-30 12:58:22 följande:

Har ni några bra tips på restauranger i Stockholm där det går att äta LCHF, kanske inte färdiga menyer men där personalen är villig att byta ut vissa saker på tallriken till lågkolhydratvarianter istället?

Jag ska till Stockholm med jobbet och vi ska ut och äta. Det rör sig om både lunch och middag. Inga hutlösa priser vill jag betala så ingen riktig lyxrestaurang behöver ni tipsa om.

I globen shopping ligger blues bar och kök de har lchf lunch och alernativ ;-D
  • mamman i skogen
    Maruid skrev 2011-09-30 13:36:45 följande:
    Hmm, jag kollade precis på Arlas hemsida och såg att alla deras sorters grädde som har skruvkork och längre hållbarhet innehåller faktiskt karragenan.

Sedan finns det ju paket med skruvkork som bara sju dagars hållbarhet men det var inte dessa jag syftade på.

5dl 40% från arla innehåller enbart högpastöriserad grädde är det inte de som har en lägre fetthalt du menar?
  • mamman i skogen
    Maruid skrev 2011-09-30 14:06:13 följande:
    Det jag pratade om i mitt första inlägg var den grädde som har en lång hållbarhet.

Jag är själv och mitt hushåll är nämligen inga storkonsumenter av grädde och därför står jag ofta trots att jag köper små mängder med sur grädde efter några dagar. Problemet är dock att den grädde som har lång hållbarhet  (vispgrädde på 36% fett) också innehåller stabiliseringsmedel. I alla fall både Arlas och Skånemejerier.

Ja tyvärr gör de ju det..
  • mamman i skogen

Vilket underbart fantastiskt väder vi sörmlänningar har Har varit ute i skogen och vandrat i nästan fyra timmar tog med mig en termosmugg med kaffe och ett par bitar mörk choklad och en näve nötter och tillbringade nästan en timme nästan på en sten i solen alldeles solokvistCool
      Nu har jag trots "kolhydratsladdning" med ett flatbröd imorse uppepå frukosten gjort av med många kalorier det tar på krafterna att klättra upp och ner för bergsknallar och krypa runt i skogen och leta svamp. En ordentlig korg kantareller och en stor ikea påse med trattkantareller blev det iallfall...Nu återstår bara det tråkiga att rensa och lägga tratitsar på tork..Kantarellerna blir det att äta ett lass av ikväll till middagen..sååå gott..

• mamman i skogen
    Vilda Tiger skrev 2011-10-02 07:42:20 följande:
    Jättegrattis! Så härligt! Fem kg är ju en hel storlek, det märks ofta stor skillnad.

En lten, "skitig" fråga komma här. Har ni svårt för bajs så titta bort:

Jag har ätit LCHF snart en månad (tisdag). Grejen är att jag har jättesvårt att göra nummer två. Jag vet att flera bajsar med flera dagars mellanrum för att det man äter ger så få slaggprodukter, men så är inte fallet här. Jag är helt enkelt stehård i magen. Det gör ONT att gå på toa och jag pallar inte att ha det så här. Någon som känner igen sig? Tips? Idéer?

Magnesium (mg must go)
  • mamman i skogen

Mmmmmm fläsksvålar och Pirates rally ett glas vin slinker nog ner med....

Haft besök i helgen massor med gott och några "onyttigheter" för mycket men trevligt var det och imorgon blir det lite striktare ett par dagar så blir det bra...Flört  

• mamman i skogen

Gäsp...här plöjer jag genom och fullständigt försöker slå in vårt kursmaterial...skitintressant men visa delar är ganska djuptgående...Dagen har tillbringats med att plugga in hormoner, katabola och anabola processer och celler..näringslära som är ganska jobbig att ta in med alla processer i kroppen...som ska samspela och varför de gör det bättre med lågkolhydratskost än kolhydratskost.

Intressant som sagt men det känns som om jag har en rejäl hormonobalans efter en hel dag med boken i näsan Värsta pms störningen utan att det ens är dags för det...det är gröt i huvudet kort sagt med en massa glukoneogenes, mitrokondrier, syror , jonkanaler peptidhormoner....

Nu pausar jag för idag och smäller till med kalvfärsbiffar med "knattarell" sås och lite rostade rotfrukter till familjen själv frossar jag i rostad brocoli till detta och fyller långsamt på mina glykondepåer genom glukoneogense som är en vesätnlig och viktig del för oss LCHF:are :-S    

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**