Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

WhiteAngels skrev 2011-10-07 07:01:47 följande:
    wihoo!Efter 7 dagars LCHF har jag rasat hela 3,1 i kilo och massa centrimetrar kring stuss och midja!!Bara 10 kilo kvar innan jag är i mål =)

Härligt..grattis...!
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    aprilsill skrev 2011-10-06 20:27:07 följande:
    Hur börjar man? Några bra enkla tips? Måste det vara krångligt, finns det enkla genvägar i början när man inte kan så mycket (t.ex. äta bara ägg och bacon...)?
    Finns massor du kan äta du skippar bara det som är kolhydratsrikt. 

Kolla efter tips i recepttråden eller gå in på sidor som    http://mariannslchf.se/?cat=8   http://www.lchfrecept.com/  på facebook kan du söka på lchf så hittar du massor med grupper sidor där det alltid ligger massor med recept och man får myket tips. Det finns massor med bra matbloggar där många lägger ut färdiga veckomenyer. 
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    rednose skrev 2011-10-07 07:49:47 följande:
    Vad svarar ni när veganer drar upp miljöfrågan kring LCHF kosten?

Kusinen börjar bli jobbig...
    För det första så måste de äta soyaprodukter som är en av de största miljöbvarna, en vegan kan inte få i sig fullvärdigt protein på många sätt därför är de hänvisade till soyabönan som är ett fullvärdigt men dåligt protein då vissa markörer är för låga,

Spannmålsindustin är lika vidrig som djurindustrin Tex så har vi ett stort multinationellt företag som alla knner till "roundup" ogräsbekämpning de äger även stora delar av världens utsäde bra kombination eller hur Det roliga är att utsäde inte längre är självsående utan sterilt...

Växthus är en stor miljöbov som släpper ut enorma mängder.

Köttproduktionen är ohållbar kor föds upp på soya och spannmål enorma utsläpp men det går att få en hållbar produktion och det handlar om att göra medvetna val..och välja kött från ekologiska gårdar eller naturkött som gräsbetats.

Hisoriskt så är det intressant veganrörelsen fick fart med "68 rörelsen" flk fick för första gången se bilder på biaffrabarnen på tv och insåg att svält skördade liv i all välmening växte tanken  att om man väljer bort kött är det et solidariskt val man kommer kunna mätta alla munnar på jorden med vegetabilier, detta var inte spanmålsindustrin och frukt och grönt industrin sena att haka på men den produktionen är lika ohållbar som köttindustrin. Starka politiska och kapitalistiska intressen ligger bakom det är billiga livsmedel att producera ( men som du vet blir vi inte särskillt friska av dem) 

Ekologiskt brukar vara ett argument för veganer likaså oss det är ett bätre val men de får fortfarande använda en del bekämpningsmedel deras boskap får äta kraftfoder men mindre de får antibiotika vid sjukdomssymptom etc oh tex används benmjöl i gödsel av vegetabilier och då benmjöl från GMO grisar. Inte så att en vegan vill äta sådans som är från döda djur inte vi heller men vi håller oss borta från spannmål så vi slipper

Det som i dagsläget är mest ekologiskt hållbart är den biodynamiska odlingen där man ser gården som en organism och ett kretslopp mer giftfritt kan man inte få det och där låter man fortfarande marken ligga i träda och man bibehåller mer vitktiga mineraler tex och utarmar inte marken. Tyvärr är det en unik produkt som knappt existrerar då det egentligen bara är den antroposofiska läran som använder sig av biodynamiska odling. 

Vi som äter LCHF ger precis som veganer ett "miljöatryck" och det går inte att mäta utan det andlar om att den enskilda människan måste ta sitt ansvar och göra val som är bra. Det som är ganska lika för oss och veganer tror jag är att vi är mer medvetna om detta än den vanliga normalkostaren är..

Sen har jag hittat en favorit och det är evolutionshistorien och vad vi kan lära oss av våra förfäder och de naturfolk som idag lever på sin ursprungliga kost de har inte våra välfärdsjukdomar och lever i genomsnitt lika länge men helt friska tills de dör det enda som drar ner deras livslängd är trauman och infektioner som de inte kan bekämpa då de inte har tillgång till sjukvårdens framgånshistoria just att bekämpa infektioner.

Tittar man på evolutionen så har männiksan alltid ätit mättat fett i varierande mängd tillsammans med protein och en del vegetabilier men de har aldrig ätit spannmål. Vi har en genetisk anpassning i form av ett enzym (amylas) som gör att vi kan bryta ner kolhydrater detta finns redan i munhålan och vi börjar vår nedbrytning redan när vi tuggar sedan fortsätter den i tarmen. Detta indikerar att vi kan äta grönsaker och att de ofta har ingått i vår kost men till en liten del beroende på tillgång. I framtiden kanske vi har e genetisk anpassning till mer växtbaserad föda men då rör det sig om tiotusentals år innan den anpassningen har skett. Just nu är vi allätare men med övervikt mot protein och fett som är det enda som är essentiellt för vår ras med små avikelser för folkslag som längre varit fastboende och brukat jorden de klarar tex spannmål på ett lite bättre sätt än oss vilket man kan få indikation om då de inte är glutenintolleranta i samma utsträckning som oss nordbor.  Vi nordbor har däremot en bättre anpassning till mjölk då det under tusentals år varit vår basföda även om vi inte är fullt anpassade till det.

Sorry men nu blev det långt men blir irriterad på veganer som tror att deras sätt är det enda hållbara det är bara BS vår planet är överbefolkad och vi konsumerar mer än resurserna detta är det stora problemet hur det ska lösas?? Det gör nog jorden själv åt oss inom några tusen år om vi inte hittat en lösning själva på det.

Apropå veganer så ta och läs vegomyten den ligger näst på min lista den är skriven av en föredetta vegan som blivit omnivorm pga av att hon blev sjuk av sin vegankost och började ifrågasätta "veganmyten"

Tyker att en kost där man inte naturligt kan få i sig alla vitaminer och mineraler omega3fettsyror  och därför måste äta berikade matvaror är ingenting som är naturligt eller som vi är skapta för att äta...vi kan inte förneka vår evolution och vår genetiska anspassning även om i stort sett hela världens befolkning försöker göra detta helt omedvetet enom att bli matade med information om vad vi ska äta...Fettsnålt och spannmål....helt tvärtemot vad vi ätit i tvåhundratusen år och lev i avsaknad av välfärdsjukdomar. Kan väl säga att det sket sig när hedenhös bestämde sig för att sluta vandra och bosatte sig och började odla                               

• mamman i skogen
    Faile skrev 2011-10-07 08:35:12 följande:
    Jag struntar i veganer, jag är inte speciellt insatt i vad de äter alls.

Att däremot bli påhoppad för att jag skulle äta miljöfarligt enbart pga att jag äter lchf, är för mig märkligt eftersom jag nu äter ekologiska och/eller närproducerade råvaror. Till skillnad mot för innan då jag inte hade en tanke på hur maten framställs eller hur det påverkar miljön.

Sedan kan jag förstå att de anser det ökade intaget av animaliska fetter ( de flesta lchf:are äter ju faktiskt mer av det än innan ) vara dåligt, men i ett helhetsperspektiv äter jag ändå miljövänligare nu än förut och därför blir diskussionen helt fel.
    Håller med fullt ut vi so äter LCHF är mer medvetna än normalkostaren och gör mer aktiva val precis som veganer också gör och de är också pålästa på sin sak men har svårt att se sin egen del i det och inse att veganmat inte är det enda alternativet till att minska miljöpåverkan
  • mamman i skogen
    Vilda Tiger skrev 2011-10-07 08:22:00 följande:
    Där kanske jag kan hoppa in? Jag är vegetarian sedan i våras men jag har innan dess varit vegan i sju år, innan dess vegetarian i över tio år.

Du får  nog ge dig, tyvärr. Erkänna att du GÖR större skada på naturen än vad hon gör. Erkänna att det faktiskt är många som tycker du och många andra äter mindre etiskt korrekt enligt dem. Många säger att "jamen jag äter inte mer kött nu än förr" men det där tror jag inte på. Hur många åt makrill med tomatsås till frukost förr? Eller en fakir-biff? Nänä - förr, alltså innan LCHF, varvade du nog kött och fisk med pannkakor, grönsakssoppa, våfflor och annan vegetarisk mat. Det gör du  inte nu, ju. Jag menar inte illa, men jag håller ju med din kusin som vad jag förstår det anser att du gör en negativ påverkan än vad hon eller han gör. Sedan ska man vara medveten om att sojaproduktionen inte direkt är harmlös heller! Men linser, bönor och ärtor kräver ju otroligt mkt mindre energi vid framställningen är kött. Om det rä den etiska delen din kusin menar så tar du ju faktiskt fler liv än vad kusinen gör, det är fakta. Jag vet inte var tyngdpunkten ligger.

Ni får väl försöka diskutera det hela! Du köper ekologiskt kött, antar jag (hoppas jag alla gör!) och då kan du ju iaf hävda att du gör de bästa valen utifrån hur du vill äta. Du kan ju sluta äta torsk och annan hotad fisk också. (Nu vet jag ju inte om du äter det, men du fattar poängen. ) Världen är ju inte svart eller vit. Kanske du åker mindre bil än din kusin? Kanske du bara köper secondhand.-kläder? Det finns ju andra saker man påverkar miljön på.
    Fast det handlar juinte om att ta liv För en vegan kanske det gör det men grunden är den miljömässiga påverkan och vi som äter LCHF byter inte kolhydrater mot mer kött då protein okså blir slutprodukt soker i kroppen i slutändan utan vi lägger till fett och vi äter mer grönsaker än gemene svensk normalkostare då vi inte har spannmål och rotfrukter i vår kost. Vi gör alla ett miljöavtryck men tyvärr sätter sig ofta veganer på en piedestal och tror att de skapar mindre problem och LCHF har blivit utmålat som en miljöbov vilket är helt fel enligt mig. Vi är betydligt mer medvetna än korvätande medelsvensson i genomsnitt.
  • mamman i skogen

Ska tillägga att den produktion som är ekologiskt hållbar bara man gör det på ett bra sätt ägg är ett superlivsmedel hönor som mår bra producerar släpper ut minimalt och slutprodukten av en höna är slaktkött.

Även köttproduktionen och mjölk kan bli bra om än långt ofrån tillräcklig då den är platskrävande. Naturlig föda är väl nyckelordet till en hållbar produktion  

• mamman i skogen
    Vilda Tiger skrev 2011-10-07 11:19:15 följande:
    Som jag skrev så vet jag inte var denna kusinvegan har lagt tyngdpunkten. Att jag tog upp livfrågan är för att de fleste veganer jag har kommit i kontakt med, samt jag själv, HAR liv-frågan som en central liv i sina livsval.

Förlåt jag var kanske otydlig men jag menade att fårgeställningen var ju den miljömässiga påverkan och den har vi alla oavsett om man är vegan eller inte.. Att veganer inte vill ta liv respekterar jag jag kommer aldrig ändra deras inställning lika lite som jag kommer påverka en som vägrar ge upp sin falukor med stuvade makaroner ur sin kost. Sen är jag av en annan åsikt om vad vi bör äta och hur vi ska äta för att optimera hälsan och det är för mig att äta lågkolhydratskost mao naturlig mat som vi mår bra av. Om det sen är LCHF eller GI eller paleo som får oss att bli välmående.

• mamman i skogen
    Vilda Tiger skrev 2011-10-07 11:58:36 följande:
    Jag är med dig.

Som LCHFare OCH veggo möter jag dubbelt motstånd...ni kan tänka er.

Fullt förståeligt att du får mothugg.;-D
  • mamman i skogen
    NSJD skrev 2011-10-07 13:53:05 följande:
    Är det normalt att kissa dubbelt så mycket än innan? Och jag blir inte jätte mätt utan kan känna att jag är sugen på något efter maten... Är det normalt? :/

Helt normal du kissar mycket för att enkelt sagt kolhydrater binder vätska i kroppen och nu har du tagit bort dem då ska vätskan ut.

Man blir inte jättemätt av LCHF man blir lagom mätt och håller sig mätt..Testa med att äta en stor portion pasta sen kan du utan problem äta en skål med chips eller godis efter ngn halvtimme timme då kolhydrater triggar igång suget trots att du är proppmätt och svullen..Iofs vill du nog inte testa med en stor tallrik pasta   
  • mamman i skogen
    rednose skrev 2011-10-07 14:41:59 följande:
    Hoppla! Det var visst ändå den meningen jag hade hängt upp mig på.
    Själva debatten vi hade över lag gällde dock just hälsoaspekten.
    Jag vart irriterad över att hon inte kan ta in att LCHF trots allt används för att behandla flera sjukdomstillstånd.
    Hälsoeffekten är att fett som är mättat minskar inflamationer i kroppen åderförkalkning är små stickiga LDLpartiklar som fastnar i inflamerade kärl bla, andra infektioner kan också ha en påverkan man har tex hitat klamydia och cytomygalvirus i krlen på åderförkalkade patienter även dålig tandhälsa anses vara en riskfaktor och framförallt en dålig balans av omega3 och 6. Omega3 ALA kan man tillgodogöra sig från vegetabilier men annars överväger omega6 i  vegetabilier och det är inflamatoriskt  EPA och DHA som är det omega3 som för oss är livsnödvändigt kan vi bara tillgodogöra oss längre upp i näringskedjan från djur som betat gräs och från fet viltfångad fisk. Veganer oh vegetarianer kan mao inte få i sig det livsnödvändiga EPA och DHA och har ett oerhört stort intag av omega6

EPA och DHA har en livsnödvändig effekt i kroppen och det är hjärnans funktion bla annat Omega 3 vidgar kärlen medans omega6 drar samman kärlen som exempel därför är en balans oerhört viktigt. omega 3 hämmar celltillväx medans omega 6 eldar på en oerhört dålig förutsättning om man tex har en begynnande cancer...omega 3 gör blodet mer flytande mednas omega 6 klibbar ihop blodet och får det att koagulera  
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**