• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

5e dagen på lchf igen efter återfallet och nu känner jag hur ketosen kickat in ordentligt. Vaknade 5,30 ( ofrivilligt iof ) full av energi. Härligt

Var det nån som visste hur det är med björksocker? Är det ok eller ej?

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    adams family skrev 2011-07-29 06:25:28 följande:
    Och vad syftade den länken på ?
    Nåt pucko som är inne och gör reklam. Det har börjat krylla av sådana här inlägg och trådar, ofta översatta till svenska med google-translate.

Tack för svar. Har googlat men det finns så mycket och ofta är infon dubbelsidig, svårt att veta vad som stämmer.
    Använder sukrin men såg igår att affären börjat sälja björksocker och då mycket billigare, så därför jag undrade.
  • Faile
    thexyz skrev 2011-07-29 12:28:44 följande:
    Vilken slags kött eller fisk innehåller kolhydrater, menar Taubes? De brukar ju ha 0 kolhydrater i olika tabeller (exkl skaldjur och bläckfisk och liknande). Varför ska man äta grönsaker med max 5 gram, säger Taubes? Kostdoktorn skriver, så vitt jag kan se, att det är en enkel regel för nybörjare att hålla sig till 5 gram kolhydrater per 100 gram men jag hittar ingen info om varför. Kan du visa mig till var det står varför? 

Äter man 1 msk hackad lök får man inte i sig särskilt många kolhydrater, medan en vitkålssallad med 2 hg vitkål (vilket inte är mycket) blir 8 g, dvs nästan halva dagsransonen om man vill ligga på klassiska 20 g. Och ett litet glas mjök blir 10 g. 
    Kanske är marinerat kött tex?

Gällande 5/100 regeln så tycker jag den är jättebra. En enkel inköpsregel som jag tyckte var väldigt bra i början. Och fortfarande tycker, även om jag nu räknar lite mer på portionsstrlk som i ditt exempel.
  • Faile
    thexyz skrev 2011-07-29 12:57:10 följande:
    Jag är nyfiken på vad det finns för grund för den regeln. I den litteratur jag själv läst talar man inte om procent utan om absoluta tal, dvs att det är antalet gram kolhydrater som spelar roll, inte andelen. Såvitt jag kan minnas.
    Absoluta tal för vadå? Gå ner i vikt, hålla vikten, eller gå upp?
  • Faile
    thexyz skrev 2011-07-29 13:52:06 följande:
    Vilket som. Man räknar inte antal procent kolhydrater man har ätit utan antal gram.
    Bestämmer vem då?
  • Faile
    thexyz skrev 2011-07-29 14:08:39 följande:
    Du gör naturligtvis som du vill, men de flesta av oss som följer eller har följt lågkolhydratdieter räknar antalet gram kolhydrater vi äter, och inte procenten. Själva definitionen på lågkolhydratdiet handlar om gram kolhydrater och inte procent. (googla för källor)

Äter jag 1 kg vitkål per dag så blir det ca 40 g kolhydrater per dag vilket inte är ok för mig. Att det sedan innehåller färre än 5 g per 100 g hjälper inte. Jag kan inte äta mer av det för det.

Ska jag googla efter något som du påstår?

Så vad är det du menar, att de som följer procent ( hur kom du in på procent ) istället för gram inte äter lågkolhydratdiet?
    Naturligtvis kan man göra det. En elitidrottare behöver mer än mig matmässigt, även i gram kolhydrater. Men i procent räknat kanske dens intag blir likadant fördelat som mitt, trots att personen äter tex 100 gram kolhydrater per dag.

Fattar inte riktigt vad vi diskuterar här. Stör det dig att det kallas för "grundregel" detta med 5/100? Vi kan kalla det rekommendation, eller varför inte bara ett verktyg på vägen som underlättar räknandet av kolhydrater när man handlar ( eftersom det inte går att köpa något, där varje enskild individs gram per portion står utsatt ).

I lchf finns inga exakta regler, bara rekommendationer. Vill man inte så är det bara låta bli att följa den. Finns inga måsten.

• Faile
    thexyz skrev 2011-07-29 14:41:09 följande:
    Tror vi talar om olika saker här. Det har inte att göra med hur stor mängd mat man äter, eller att en elitidrottare kanske äter 100 gram kolhydrater per dag. Eller hur den procentuella fördeningen ser ut. Att räkna 5 gram kolhydrater per 100 gram är att räkna på en andel (det är alltså samma sak som att räkna i procent, dvs. kolhydratinnehållet är 5 procent).

Föjer man regeln med 5 gram kolhydrater per 100 gram utan att också ha koll på hur många gram kolhydrater man äter totalt, så kan det lätt bli fler gram kolhydrater än man har tänkt sig. T.ex. som i exemplet med att äta ett kg vitkål, som inte funkar för mig, som vill ligga under 20 gram kolhydrater per dag. 

Jag är nyfiken på vad som ligger till grund för regeln eftersom jag inte har sett den förut. Vad den kallas stör mig inte alls. 
    Vad som ligger till grund för den vet jag inte, men den är ett bra hjälmedel för inköp. Vissa ( inte alla eftersom alla är olika )  som bara vill hålla vikten kan däremot följa den och äta fritt av den regeln.
  • Faile
    thexyz skrev 2011-07-29 14:54:53 följande:
    OK, tack för svar. Jag tänkte att ni som följer det här kanske visste varför ni gör det. Men jag letar vidare på nätet. 
     Gör så du
  • Faile
    adams family skrev 2011-07-30 06:49:24 följande:
    Nu igen! anmält för spam Vassego !
    Visst är det tröttsamt.

Nu har jag på 5 dagar gått ner 2,2 av mina 4kg som jag gick upp under semestern. Känns bra, mindre svullen och mer normal i kroppen.
    Maken är inte lika glad dock. Han har gått upp 10kg på bara 4 veckor!!!!

Om jag använder uteslutningsmetoden så kommer jag fram till att den stora boven är läsk. I övrigt har vi båda ätit nästan likadant. Lika mycket pizza, hamburgare, godis, bullar och annat skräp. Däremot har han utöver det druckit minst en stor läsk varje dag under semestern, medan jag skippat läsken.
    Helt sjukt!
  • Faile
    adams family skrev 2011-07-30 07:17:56 följande:
    skönt att det försvinner igen och maken kanske håller sig från läsken i fortsättningen
    Haha jodå, vi har lärt oss vår läxa. Nu är det strikt som gäller låång tid framöver
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**