• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

Louella skrev 2011-07-21 10:06:25 följande:
    Usch, känner mig lite ledsen idag. Hamnade i diskussion med en läkare på en middag igår kväll, och han menade att LCHF är skadligt för hälsan. Framförallt att så mycket rött kött orsakar cancer och att man inte ska äta mättat fett för kärlen och hjärtat. Visste inte riktigt vad jag skulle svara... Dessutom påstod han att en kalori alltid är en kalori, dvs man går upp lika mycket på en kalori fett som en kalori socker. Dumförklarade mig totalt när jag argumenterade emot.

Försökte förklara om insulinpåverkan osv men är inte helt hundra på hur det ligger till, vad tror ni? Är LCHF farligt eller inte? Känner nästan för att sluta äta så här om man kan få cancer av det... Försöker att inte äta så mycket kött i vilket fall, äter mest lax och ägg och ost istället, så det borde ju hjälpa.
    Man behöver inte ge sig in i en diskussion med läkare, för det kommer alltid finnas olika sidor som tycker olika. Säg bara att du väljer att tro på den andra halvan av läkarkåren som stödjer LCHF istället.

Gällande köttet så äter iaf inte jag mer kött än förut. Själva köttätandet har ju egentligen inte ändrats, bara fett och kolhydratintaget.
    Men jo, det verkar som att för mycket rött kött ökar cancerrisken av vad jag förstått. Är man orolig så är det ju bara äta mer vitt kött istället, men det har ju inget direkt med LCHF att göra.

Och gällande detta med mättat fett. Be läkaren då visa någon studie som faktiskt bevisar detta

Huruvida LCHF är farligt i längden vet man ju egentligen inte eftersom det inte finns några långtidsstudier ( än ), man måste avgöra lite själv vad man tror.
    Jag har personligen väldigt svårt och tro att en kost som får mig att bli av med övervikt ( farlig sådan ) och får min kropp att må mycket bättre, faktiskt skulle vara farlig i slutändan.
    Speciellt som de korttidsstudier som är gjorda dessutom visar att värdena faktiskt förbättras ganska omgående.
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    Neisti skrev 2011-07-21 17:38:56 följande:
    gud så roligt för dej... önskar att jag oxå fick igång min viktnedgång, men gissar att det har med min sköldkörtel att göra=(

sköldkörtelfolket har rekommenderat dieten( livsstilen=) men för mej händer knappt nåt... har sett över intaget och verkligen dragit ned på jordgubbarna=) =) trots att det är sommar!!

trodde den största viktnedgången skulle komma de första veckorna..     
    Har du testat att kolla dagsintaget på matdagboken.se ?
  • Faile

Yiihaa, idag kör jag igång igen efter en månads semester och totalt återfall!

4 kg har jag gått upp dessa 4 veckor, men 2,5 kg var redan efter första veckan så jag gissar att det är mest vätska där.
    Känns så jäkla skönt att sätta igång och återgå till riktig och sund mat, istället för all skräpmat jag ätit sista veckorna.
    Måste köpa huvudvärkstabletter idag bara, om jag får samma omställningsbesvär som första gången vill jag vara beredd. 

Nu jäklar, nu ska jag köra hårt utan minsta återfall fram till julen ( tänker nämligen äta lite jansson då, men hålla igen i övrigt ). Känns kanon detta Solig

• Faile
    jeng skrev 2011-07-24 10:11:32 följande:
    Ni med hypo,
    Hur strikt äter ni? Jag vet att ett par andra jag har pratat med har fått problem när de legat för strikt, utan de har behövt öka till kanske 40 gram istället och minska lite på fettet för att det ska funka. Bara ett tips!

Moiraine,
    Idag kör jag också på nytt!! NU jäklar ska dom sista kilona bort!
    Jag vägde som lägst 64.3 innan semestern. När vi kom hem från frankrike vägde jag drygt 67 och nu väger jag 66.5 så jag har ju gått ner lite av aptitlösheten av medicinen nu tydligen. Det känns helt ok för att ha varit 4 veckor då jag har proppat i mig absolut skit i stora mängder Peppad att komma igång igen nu!!! 
    Tack, ja nu kör vi hårt!!

Har hypo och har inte märkt direkt någonting, möjligen tvärtom, att jag behöver ligga lite striktare för att det ska hända något.
    Louella skrev 2011-07-24 10:19:47 följande:
    För mig räckte det att återfalla en helg, så gick jag upp ett kilo. Då åt jag i och för sig både glass, bröd, kakor och hamburgare med pommes... Nu har jag lyckats gå ner kilot igen, har varit strikt denna veckan.

Annars har jag samma plan som dig - vara strikt hela hösten för att sedan synda lite runt jul. Älskar julen mest av allt på hela året och kan inte tänka mig att undvika glögg, pepparkakor, jansson och julmust!  Men jag ska bara fuska en vecka, sen blir det nya tag igen efter nyår. (Lite knäppt att planera sin kost ett halvår i förväg men men ;)
    Skönt att det försvann fort det där extra kilot.
    Visst är det lustigt att man planerar in "fusk" redan nu, men samtidigt känns det bra att ha en lite mer långtgående plan.
    Jag planerade ju att tillåta mig själv lite fusk under semestern och istället trillade jag dit helt och hållet igen. Så jag tror man ska ha en hård målsättning för att inte lura sig själv att den där extra chokladbiten är ok, och en glass är ju också ok, och en bulle osv...

Min första målsättning var ju 3 månader strikt vilket jag höll helt utan problem, det var därefter jag började fuska lite hit och dit " för jag hade ju varit så duktig".
    Tror man måste komma bort från det där belöningstänket. För det är ju ingen belöning att ge sin kropp skit liksom

Så ja, nu kör vi hårt och laddar för beach 2012!
  • Faile
    Asereht skrev 2011-07-24 19:42:50 följande:
    Ett tips när man grillar kyckling i ugnen är att sticka hål lite här och var i kycklingköttet genom skinnet och sedan pensla med smält smör och kryddor. Då kommer smöret och kryddorna in i köttet och det blir väldigt saftigt och gott.
    Jag stoppar in smöret under skinnet och smetar ut över ( i ) hela kycklingen.  
    Såg nåt matprogram om kalkoner där de gjorde så, så tänkte att det funkar nog lika bra på kyckling
  • Faile
    StockholmMotala skrev 2011-07-25 14:32:37 följande:
    Jag är inne på 8:e veckan utan bröd, pasta, potatis, ris och andra "rena" kolhydrater. Men jag har inte gått ner ett enda kilo!! Jag har snarare gått upp 0,5 kilo
    Så frustrerande!! Jag äter dock feta mejeriprodukter, lite mörk choklad, lite nötter, men inget annat godis. Varför varför varför??
    Hade det inte varit för all god mat jag kan äta så hade jag gett upp detta för länge sen..Är så rädd att jag gör nåt fel, men jag tycker att jag äter ungefär som ni andra beskriver i LCH-trådarna..
    Jag tränar ett par ggr / veckan. Unnar mig ett glas rödvin till helgen etc etc..Alla går ner flera kilo på några veckor.
    Snart 8 veckor utan en enda viktnedgång.. Och det är inte så att jag har blivit smal runt midjan heller.. Märker inget alls
    Kolla ditt dagsintag på matdagboken.se så gissar jag nog på att du ligger över de 20gram kolhydraterna per dag som rekommenderas för viktnedgång.
  • Faile
    randigrand skrev 2011-07-25 20:25:20 följande:
    Det är över hela dagen. Fast sitter och funderar på om jag kanske ska käka lite till, är uppe till 3 tiden i natt och är rädd att sötsuget ska sätta in!:S
    Eller gör iordning någonting iaf, så du har om du blir sugen.

Grattis till viktnedgången
  • Faile
    Mitka79 skrev 2011-07-28 15:15:35 följande:
    Men varför kom de först efter en v? o hgåller det verkligen i sej i 4 v??

ja dricker varken te eller kaffe, bara vatten...
    känner mej nästa12q
    Jag fick först besvär med huvudvärken från helvetet som varade första veckan med lchf. Sedan mådde jag jättebra några veckor, och därefter kom illamåendet. Hade en period på någon/några ( minns inte riktigt ) veckor då jag mådde illa nästan hela tiden. Hade svårt att avgöra om jag var hungrig eller mätt osv. Men det gick över och sen verkade kroppen ha stabiliserat sig, både vad gäller måendet och ätandet  med hunger osv.  
  • Faile
    Mitka79 skrev 2011-07-28 16:41:13 följande:
    Nä du de har naturligtvis ingen aning varför min mage e knas förutom rectus diastas men det skulle tydligen inte göra ont....
    blir knäpp på min mage och jag tänker inte ta upp lchf med dem då man vet vilka synpunkter de har om det. har redan fått råd av dem att äta fettsnålt pga
    in fettlever. men jag har aldrig ngnsin ätit mkt fett, fettskrämd. utan snarere lassat med kolhydrater. så om fettlevern skulle ha med kosten att göra tror ja def. det har med kolhydratöverlass att göra:S
    På tal om fettlever. Gåslever har väl alla hört talas om, en riktig delikatess och en riktig fettlever.
    För att gåsen ska få fettlever matas den med majs, alltså kolhydrater och inte fett.

Då kan man ju undra varför gåsen får fettlever av kolhydrater men inte människor
  • Faile

Hur var det nu med björksocker, någon som vet? Är det ok?

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**