Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Maruid skrev 2011-10-13 16:18:30 följande:
    I den bästa av världar håller jag också med dig. Men jag måste säga att jag känner mig aningen utpekad av ditt inlägg då jag är en av de personer som bara under de senaste dagarna varit inblandad i diskussioner kring liknande frågor.

Men jag kan ju bara svara för mig själv och kan säga att jag för det första har en väldgit stor övervikt att gå ner, det rör sig om många kilo och inte bara lite kärlekshandtag eller en liten mage som ska bort.

För det andra har min relation till mat under i princip hela mitt liv varit störd och det var rätt nyligen jag insåg att jag inte bara äter för mycket utan att jag inte alls kan hantera min relation till mat. Därför är lchf för mig inte bara ett nyttigt sätt att äta utan också ett sätt att hitta balansen, inte bara i vad jag äter utan också i hur mycket.

Så för min del är det (tyvärr) tvunget att räkna och balansera. För jag har helt enkelt inte känsla för de raka begränsningarna i vad och hur mycket jag kan äta som andra säger att dem har.

För min del tycker jag att alla i tråden väl får göra som de vill och trivs med. Vissa räknar, andra räknar inte. Vissa fuskar nästan dagligen (vilket jag gjort i princip jämt förut och se vart det lett mig). Så jag tycker helt enkelt att man får väl göra som man upplever känns bäst och jag har ställt just dessa frågor eftersom jag är en människa om trivs med att grunda mina beslut på fakta. Jag må vara märklig eller ha fel inställning men då får det väl vara så.
    Kan trösta dig med att många med ätstörningar mår oerhört bra på LCHF. Ingen märklig inställnign alls tycker jag och jag hoppas du kommer till en punkt snart där det bara funkar    
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    huxflux skrev 2011-10-13 20:22:59 följande:
    Alltså. Jag är lyrisk. Jag har för första gången testat LCHF-pannkakor. Dra mig baklänges på en tallkotte vad gott det var!! Det smakade precis som riktiga hemstekta plättar! Lite kokos och salt i grädde och ägg och lite fiberhusk... Who would have known!
    Visst är det fantastiskt Här är det standard... dock gör jag mina på fiberhusk grädde, mjölk och ägg inget kokos..
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Vuxenpoäng skrev 2011-10-13 20:46:38 följande:
    Hej igen! Nu är jag tillbaka på LCHF efter nästan två månaders kolhydratätande, snacka om att semestern spårade ur! Jag har inte gått upp så mycket i vikt men mitt sockerätande gör mig galen! Jag rotar i skåpen i parti och minut efter en liten kick som ska ta mig genom varje timme, tänker på socker oavbrutet! Jag måst nog nörja acceptera att jag inte klarar av att äta "lite" socker som alla andra. Så här kommer bekännelsen: hej, jag heter Sanna och är sockerberoende!
    Ja socker är en drog..Svarar hövligt välkommen sanna till insikt...;-D Dags att bli nykter sockerist!

Har du läst bittens bok sockerbomben? Ger en en hel del insikt och tror hon har rätt i att hade socker kommit idag hade det totalförbjudits...  
  • mamman i skogen

!60 lång och står stadigt mellan 57 och 60 beroende på vilken tid i månaden det är ;-D verkar vara många som nu kämpar med de sista tuffa kilona som kroppen inte vill släppa...bara att kämpa på.

Vägde 54 innan jag fick barn med de sista kilona skiter jag i känner mig helnöjd nu och är riktigt proportionerlig...

En rolig anektdot...jag har en ganska tråkig hårfärg och med gråa(vita) hår som stuckit upp brukar slinga upp det för att få lite liv i håret. Var och klippte mig hos min gamla frisör har gått hos en annan ett br tag då min alltid är så fullbokad men nu fick jag tid oh gick till min vanliga. Han konstaterade att mina gråa hår är borta;-D Likaså mina ögonbryn som varit oerhört ljusa har fått mer färg...vilket jag också konstaterade efter sommaren då jag inte behövde färga dem...Intressant men tror nog att vi kan tillskriva LCHF och hormonnormaliseringen detta. Jag har ju förvisso ätit LCHF i två år men nu verkar det ha hänt ngt i kroppen...

Tycker också att jag fått mindre "rynkor" och linjer huden är mer spänstig framförallt runt halsen och det tillskriver jagkokosfettet som jag använder istället för dyra krämer både genom mat och från utsidan...Små hormonplitor på överarmarna som jag haft mycket av innan är också borta kan komma ngn vid mens men annars är armarna släta och fina...

Ngt händer i kroppen med riktig mat kul är det iallfall att hitta små förändringar till det bättre...         

• mamman i skogen
    Norrlandssyster skrev 2011-10-16 07:02:07 följande:
    Skriver på direkt! Vilket bra initiativ.

Ja jag tror det är kostdemokrati som jag hittade den länken på...

Här i kommunen började de för ett par år sen med light och margarin men håller på på hemmaplan och sprider denna namninsamling och vi hoppas det ger ringar på vattnet och att alla här tar sig i kragen och lägger ut den på FB etc!! Läs gärna sannas inlägg om fettnsnålt till barn... Galenskap på hög nivå!!  
  • mamman i skogen

Och här är en margarinkännare han vet allt om skiten i margarinet...synd att vårat kära slv och politiker inte gör detta!!

• mamman i skogen
    adams family skrev 2011-10-16 07:05:44 följande:
    Och här är en margarinkännare han vet allt om skiten i margarinet...synd att vårat kära slv och politiker inte gör detta!!
    Glömde länken oops!!

Här kommer den  http://www.gunnarlindgren.com/ 
  • mamman i skogen
    adams family skrev 2011-10-16 08:25:41 följande:
    ganska talande bild..
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**