väntar på mirakel skrev 2011-05-24 22:32:20 följande:
HEJ! Kul att jag hitta ett sånt himmla bra forum med masa LCHF:are som kanske kan hjälpa mig med några funderingar.
Tänkte jag skulle börja med lchf på måndag =)
Har tänkt att vara jätte strikt och vill lära mig så mycke som möjligt innan jag sätter igång.
Som jag har förstått det så är det ok att äta livsmedel med max 5 g kolhydrater per 100g. Men kan man äta valfri mängd av det livsmedlet då?
Frukt ska man ju undvika, men jag har sett recept på smoothies som då innehåller bär. Måttlig mängd står det! Vad är måttlig mängd? Samma med nötter som kan vara gott att äta en lördagkväll. Nötter kan jag inte äta i måttliga mängder då jag älskar det, måste ha ett rekomenderat intag!
Grönsaker får man ju bara äta dom som växer ovan jord men hur är det med lök?
Majs är ju en väldigt söt grönsak är den ok att äta? Tänker på majskolv med smör och lite salt på! GOTT!
Hoppas någon kan hjälpa mig med dessa funderingar =) TACK
Tumregeln är max 5 g/100 g men bara för det ska man inte vräka i sig av det livsmedlet. Tänk dig en korv som väger 200 g och har 5 g /100 g vara. Bara i den korven har du fått i dig 10 g kolhydrater. Ska du köra strikt och ligga på ett kolhydratintag om 20 g/dag har man ätit halva dagsintaget i en korv. Man ska leta efter produkter med 5 g/100 g men bara för det behöver man inte ösa på. 1 dl grädde är 3 g kolhydrat t. ex.
Själv äter jag inte bär men en del bär innehåller inte så mycket kolhydrater. Kolla kolhydratinnehållet! Hallon, blåbär och jordgubbar (har jag rätt?) är skapligt ok men inte i stora mängder. Tänk igen som jag skrev ovan. Låt säga att hallon har 4,5 g/100 g och du äter 100 g, då har du fått i dig den mängden. Nötter innehåller bra fetter men ska inte ätas i stora mängder heller. Vissa nötter är bättre än andra så kolla innehållsförteckningen.
Sen, alla är vi olika. Kan du kosta på dig nötter och ändå gå ner i vikt (om det är ditt mål) så kan du självklart fortsätta äta nötter. Man måste hitta sin balans. Jag gillar t.ex isterband och en isterband är runt 18 g kolhydrater. De dagar jag äter isterband ser jag till att dra in på onödiga kolhydrater som grädde i kaffet och gräddsåser/kalla såser till middagen och ser till att få i mig kryddsmör och kokosfett istället.
Lök är egentligen inte ok men man brukar å andra sidan inte äta så stora mängder lök. Jag älskar lök och äter men numera använder jag en ½ lök istället för en hel i matlagning. Majs är inget bra, väldigt högt kolhydratinnehåll så det går bort.
Lycka till, du kommer inte ångra dig