• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

Bordeaux skrev 2011-05-13 16:34:39 följande:
    Hamburgare kan du ju göra, byta brödet mot salladsbldad. Jag provade förra helgen och det var mycket godare än "vanliga" saknade inte brödet för fem öre.

Jag tror att jag aldrig kommer gå tillbaka helt till vanlig kost, lchf är så mycket godare.
    Det kan jag ju göra Har iofs inte salladsblad hemma men det får väl gå utan det också. Måste röra ihop någon sorts salladsdressing bara
    Jag saknar inte heller bröd. Det jag kan saknar otroligt är att baka. Så, jag bakade ett surdegsbröd idag. Jag provsmakade en bit och näe, det är inte gott. Nu lyckades jag inte med detta, den blev á la betong så den hivades ut till fåglarna   En klump som inte skatorna rår på, de som annars är snabba med att roffa åt sig allt
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    Nallebjörnis skrev 2011-05-13 17:10:18 följande:

jag saknar åxå att baka!! ja verkligen älskar att baka. Har ju köpt bakglädje men ja tycker inget blir bra :(

Jag har också Bakglädje men det blir inget gott tycker jag. Nu har jag iofs bara provat 2 kakor ur denna bok (och Bounty) men näe, det blir inte samma som orginalen så att säga.
    LoveMyFamily skrev 2011-05-13 17:10:21 följande:
    Idag fyller jag år , men har halsfluss så det känns inte roligt.
    Grattis! Skit med halsflussen dock!
  • helene306
    Nallebjörnis skrev 2011-05-13 17:16:48 följande:
    nej allt smakar ju SKIT!!!! Rynkar på näsan
    Ja det gör ju det. Jag bakade en kokoskaka (tror jag det var) men hon överdoserar ju Sukrin så det blev en kall, konstig smak och kakan kändes blöt. Sen fick jag höra från flera att överdosering av Sukrin ger denna kalla, metalliska känslan i munnen. Efter det har jag inte bakat mer och minskat mängden Sukrin. Ska jag baka håller jag mig till det jag fallit för: Death by chocolate, chokladbollar och Bounty
  • helene306

Nu blir det hemmagjorda hamburgare med hemmagjord hamburgerdressing

• helene306
    Maddisen80 skrev 2011-05-13 17:55:18 följande:
    hmm vad smarrigt ,hur gör du hamburgedressingen ?
    Hela familjen käkade Tänk, sonen som är så kräsen käkade inte mindre än 2!

Jag lägger in receptet i recepttråden
  • helene306
    adams family skrev 2011-05-13 17:52:31 följande:
    Jag kör ockå med sallad men har också använt pones som HB bröd ,men jag bakar pones med vatten och riven ost istället för grädde tycker det blir bättre lättare bröd då...Funkar utmärkt till allt möjligt pizzabotten att rosta göra varma mackor på mm mm och fettet lägger man ju ändå på uppe på brödet i form av ost eller ngn go röra...
    Jamen, Pones kan man ju använda som bröd. Det hade jag inte en tanke på. Sonen fick äta med vanlig formfranska, han knotade inte och vi åt som de var med kniv och gaffel och alla tillbehör på Det funkade bra det med.
  • helene306
    jeng skrev 2011-05-13 22:23:04 följande:
    Idag följde det med en Lindor Lindt ask från butiken.... Undrar hur det gick till???!!!
    Och s hade vi ett jättelångt jobbmöte som jag hade bestältl fika till supergoda fina stora muffins med äpple och kanel, så såklat kunde jag inte låta bli utan jag åt toppen på en... Det var supergott iaf, men det dåliga samvetet kommer ju på köpet... Jag vill kunna unna mig nånting sånt där då och då, så egentligen har jag ju inte dpligt samvete på det viset. Men däremot så kommer det tankar om jag typ har sabbat hela veckans viktnedgång bara för några tuggor muffins.... :-/ Alltså jag blir påmind om att jag faktiskt inte har nått min målvikt än och då är det kanske inte läge NU att unna sig... Jaja... Man tänker för mycket!

Positivt är att min dyspepsi gick ju över typ igår kväll, det värsta iaf, och idag har jag haft lite surt i halsen och magen, men inget alls i jämförelse! Superskönt! Trodde det skulle bli värre nu ikväll men det blev det inte!  
    Ibland tror jag vissa varor har någon magnet i sig och bara hoppar ner i kundvagnen själv
    De tankarna du har om att sabba hela veckans viktnedgång är PRECI så jag känner! Igår var jag så grymt sötsugen på lys melk och det frestade att åka och köpa men NEJ. Jag ska inte ha. Till och med maken erbjöd sig att köpa. Istället proppade jag i mig 2 rutor mörk choklad men det är inte samma sak. Till och med min nödräddning: grädde i mjölk drack jag. 2 gånger. Men sen var suget borta. Efter det började jag gräma  mig för att jag varit för snabb med att dämpa suget istället för att lugna mig emellan och se om suget gått över ...
    Linda1976 skrev 2011-05-13 23:00:03 följande:
    Att befinna sig i vårt lunchrum var som att gå på minerad mark...

2 stoooora korgar med frukt och godis, samt kanelbullslängder i MASSOR. Den godaste sorten med massor m kanelsockersmör i....

MEN JAG ÅT INGET!! INGET!! 

Jag åt min torskrygg, dillsås, tomat och medhavda boutny-bit och gick igen. High five på mig själv  
     Fasiken vad bra gjort!
    adams family skrev 2011-05-13 23:54:48 följande:

Go kväll alla duktiga...
    Har slösurfat nu när dottern somnat..hamnade på cambridgekurens sida efter att ha läst lite runt och kunde int elåta bli att klicka i min vikt och längd..efterssom jag nått mitt målmått tyckte jag det var kul att se vad mitt bmi var..
    Tips från cambridge är du är överviktig följvår kur bla bla bla bla osv hmmm jag har tydligen bmi över 25 men de berättar inte hur mycket över 25. 160 cm och 66 kilo ger mig ett bmi på 25,8 (om man nu orkar lägga energi på att oroa sig för detta.) Så jag borde överge er svälta mig på pulver istället för att äta mig mätt och må bra..

sorry men den gubben gick inte jag har rasat i vikt och mår fantastiskt och har ju tom lyckats komma ner i strlk 36 idag som sitter som gjutet..ngn mer som anar en räv eller två bakom örat och inte tror på bmi måttet Jag tror jag tar mig en sked bea till och småfnissar åt resultatet...

Nehej nu gonatt alla duktiga att motstå kanellängder tycker jag man kan anse som en milstolpe och tom värt att fira Go linda och alla andra duktiga..

Men hallå ... Jag är lika lång som du och väger 68 kg. Jag gillar inte Cambridge. Jag har en kompis på FB som gått ner 18 kg med CB och nu har hon blivit CB-konsulent och bjöd in mig till hennes nya sida. Det tog emot. Jag gillar henne och vill stödja henne men inte CB. Tycker du gjorde rätt i som mumsade i dig en sked bea
    Nallebjörnis skrev 2011-05-14 00:24:58 följande:
    har hört att man inte ska ha så mycket sukrin... om ja nu använder de använder ja bara ½ av vad som står i receptet.
    Ja precis.. håller sig till det som är gott ist ;)
    Men ja provade smulpajen den var riktigt god i den boken det kan ja rekommendera!!
    Jag har ju som sagt inte bakat mer sen jag läste att man kan halvera Sukrin. Jag provbakade när jag fick hem boken, sen står den bara. Eller, jag rotade ju fram den när jag gjorde Bounty Smulpaj säger du? Måste kika i boken efter receptet även om jag inte ska baka

I torsdags tog jag första tabletten Furix (vätskedrivande). För skojs skull vägde jag mig. Vägde mig idag: -1 kg sen i torsdags. Redan efter första tabletten kände jag att svullnaden lämnade kroppen men jag kör väl ett tag till för att se om det blir skillnad.
  • helene306
    adams family skrev 2011-05-14 09:28:21 följande:
    helene förstår att flk är glada när de går ner snabbt med CK men det gäller ju att hålla den vikten efter också och har kompisar som gått ner massor men de är nu fast i kur och kan inte plocka bort ngr soppor per dag för då går de upp i vkt och med ett par månaders mellanrum så svälter de sig med en kur på ett par veckor för att de börjar lägga på sig igen..CK blir en ond cirkel men de är nöjda och tycker jag är koko som äter fett medans de svälter på tallriksmodellen..
    Det har väl lite att göra med övertygelse också det funkar och därför tror man att det är enda vägen och om jag säger ngt om insulin som är fettinlagrande så kontrar de genast med att fett korkarigen blodkärlen och man får hjärtinfarkt..Så de får hållas
    Har däremot en kompis som gått över från flera års CK_kurande och börjat äta LCHF och hon har fattat galoppen hon har blivit övertygad och är för första gången mätt och håller vikten ngt hon trodde var omöjligt efter nästan 5 år med kur uppe på kur och ständigt sug..hon har levt på tallriksmodellen hållt sig från fett och druckit en soppa varje morgon..Hon är numer upplyst kan man väl lugnt säga..
    Min vän på FB var orolig för att gå upp mycket efter avslutad kur och tillbaka till vanlig mat igen. Därför ville hon gå ner mer kilo än vanligt för att kompensera uppgången. Bara det tycker jag rimmar illa men hon såg det inte så. Hon var glad över att vara av med alla graviditetskilon. Och det förstår jag men samtidigt: hur normalt är det att plåga sig i 2 månader med ren kur och sen verkligen LÄNGTA tills den dag hon kan äta godis igen? Sen måste hon självklart fortsätta med soppor då och då för att hålla vikten i schack. Ok, jag rasar inte i vikt med lchf, jag har ju gått ner för att gå upp men jag får äta mat! Jag skulle köra Nutrilett för typ 15 år sen. Höll på att spy efter andra påsen. Bortkastade pengar. Lchf gör så mycket annat positivt i kroppen och bara det är en stor vinst. Nu tröstar jag mig med att vikten ändrar sig någon gång. Har jag ätit upp mig under lång tid får det ta den tid det tar att gå ner också (även om det hade varit trevligt att ha tappat alla 10 pannor igår )
  • helene306
    Joddan skrev 2011-05-14 16:49:34 följande:
    Kan man ersätta kesellan men ngt annat? Missade helt kesella när jag handlade! Fokuserade mer på att hitta pofiber o fiberhusk.
    Kan man ha typ turkisk yoghurt???
    Ska du göra Pones?
  • helene306
    Joddan skrev 2011-05-14 16:49:34 följande:
    Kan man ersätta kesellan men ngt annat? Missade helt kesella när jag handlade! Fokuserade mer på att hitta pofiber o fiberhusk.
    Kan man ha typ turkisk yoghurt???
    Ska du göra Pones? Jag hade inet Kesella hemma en gång så jag tog creme fraiche.

Idag blev jag stolt över mig själv! På Maxi hamnade jag framför lösgodiset, jag tog en påse, öppnade och satte skeden i byttan med Lys melk och skulle bara ta liiiiite. Sen tänkte jag: "Vad fan ska jag ta lite för? Då behöver jag det inte alls" Påsen och skeden sattes tillbaka och jag gick därifrån. Istället hade de erbjudande på Lindt för 10:- så jag tog en 85% och en 90%. Smakade båda till kaffet och mja, de var ju inte vräka-i-sig-mängder-goda men precis lagom till kaffet. Och det lilla godissuget jag hade försvann. Inte ens Tobleronen som låg bredvid tog jag av
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**