Mandel skrev 2011-11-04 08:43:18 följande:
Dessa är mina siffror:
B-kolesterol 8,6mmol/L
B-triglycerider 0,99mmol/l
LDL 6,0 mmol/L
HDL 2,1mmol/l
Så eftersom HDL är bättre och triglyceriderna är bättre än rekommenderat så är det kanske inte så "farligt" att LDL är högt?
Läste även att statiner inte gjorde någon direkt nytta på kvinnor och att många män i alla fall upplevde minskad sexlust av statiner.
Har även läst att minst en tredjedel av befolkningen ligger över riktnormerna och det verkar heller inte finnas klara bevis för att högt kolesterol är bidragande orsak vid hjärt- och kärlsjukdomar/besvär.
Jag har även högt blodtryck...
Min farfar dog i hjärtinfarkt, min pappa har högt kolesterol, min farbror hade förra veckan en infarkt, min kusin går på blodtrycksmedicin sedan han var 30. Min mamma har högt blodtryck och högt kolesterol. Det känns lite som att jag har förutsättningarna för att ärva "eländet".
Och mitt största bekymmer är nog faktiskt min mammas reaktion. Jag vet att om jag säger något så kommer hon direkt att börja hacka på mig för vad jag äter. Önskar jag hade stake att bita ifrån.
Det är hon som äter en massa skräp, hon som är överviktig, hon som inte rör på sig osv. Varför i hela fridens namn skulle då min kosthållning vara orsaken till mina "problem" när hon har exakt samma problem fast med en helt annan kosthållning?
Jag är inte överviktig, jag röker inte, jag dricker inte alkohol och jag äter inget socker eller spannmålsprodukter.
Det känns som att det jag gör är det rätta och det är så dumt att jag inte kollade mina värden innan jag lade om kosten.
Det är svårt att tro att jag gör det rätta som tänker fortsätta med LCHF och strunta i medicin (statiner), när inte hela läkarkåren är med på det. De som borde veta det bästa...
Släng ut en fråga på kostdoktorn han är ju expert på detta. Dina triglycerider är ju bra intressant hade ju varit apokvoten. Han har för övrigt mycket bra infom o kolesterol med.
Har din mamma några prover som du kan jämföra med det hade ju också varit intressant efterssom ni har så olika matvanor. Hur ser ditt blodtryck ut?
Tänker spontant att LDL är ju inflammationsdämpande och i icke inflammerade kärl finns inget som det onda kolesterolet kan fästa i och täppa till vid kolhydratsrik kost framförallt gluten så blir ju tarme gensomsläpplig och man driver på inflammatoriska proesser...
Skulle spontant göra en kärlmätning om jag var du för att kunna säga om blodkärlen är friska och "unga" inte fär att jag tror att lchf är farligt utan för att man har ett bagage med sig från sin föregående kost. Jag tror inte att personer som äter LCHf i två månader och sedan får en hjärtinfarkt får det pga kosten utan av sitt tidigare syndigare liv men för motsträviga läkare ala rössner så beror det självklart på LCHF