Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

SötaSarah skrev 2011-11-16 19:35:45 följande:
    Nu blir jag lite orolig när någon nämnde ökad risk för gallstensanfall om man äter LCHF! :/ Någon som vet mer?!

Gallan jobbar som den ska när man äter fett men den kost som livsmedelsverket rekomenderar eller ännu väre fettsnålt gör att gallan inte jobbar ordentligt och då blir det grus i galan och så småningom sten  (om det inte kommer ut som grus) När du LCHF kan du få synda för ditt förfettsnåla liv och ha mycket grus i gallan när du sedan börjar med fett i större mängd börjar gallan jobba normalt igen och gör sitt jobb med att bryta ner fett så att vi kan ta upp det. Gallan skjuter till en dos galla och skjutsar samtidigt ut grus och sten i gallgången.

Detta är bra annars ligger det kvar men det är om man har mycket grus eller tom sten oerhört smärtsamt, under revbenen på höger sida ska gallsmärta kännas och grus passerar och smärtan går över men sten kan sätta sig och man måste söka sjukvård för det är akut. 

Många förväxlar gallbesvär med en huggande smärta som kan komma på vänster sida då är det tarmen som spökar och det är övergående ganska snabbt.        

Så svaret är ja man kan få gallproblem vid LCHF men detta beror ofta på att man varit fettskrämd oh gallan inte har fått jobba. Gallan är oerhört viktig då den producerar vårt livsnödvändiga kolesterol tex. Så fet man är bra såvida det är bra fett..  
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    lerumstessan skrev 2011-11-16 22:27:59 följande:
    Det här med kokosfett....varför? Kan det boosta viktminskningen? Vad har ni det till? 

För övtigt måste jag säga att jag är SÅ glad att jag hittat denna tråden, fått en massa bra tips och kommer vara en kanonhjälp för att inte sluta med denna kost! SKA ner minst  10 kg till!
    Här är lite läsning om kokosfett och vad det gör. Tror många får en fantastisk effekt av fettet och går ner i vikt. Själv tycker jag kokosfettär mirakelmedel, använder det tom till att smörja in mig med ;-D Inga mera dyra krämer och det är fantastiskt för huden.

Använd det att steka i, i kaffet eller gör ischoklad på som lördagsgodis, brukar göra på 86% choklad blir toppen  

http://trillianshorna.blogspot.com/2011/05/kokosfett-gor-oss-smala-33-intressanta.html

http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=1745&print=1

http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=2198&print=1

http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=2581&print=1

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    SötaSarah skrev 2011-11-16 23:40:48 följande:
    Jaså! Jag som blev tipsad om det där silvriga sist jag körde! :O

Men är det nåt paket så hårt eller är det flytande typ du köper? Ska kika på det! Men funkar kokosoljan från kung markatta?

Det silvriga är upphettat och blekt med kemikalier för att få det mer kosmetiskt attraktivt.
    Somliga kör med det men de flesta väljer bort det och köper ekologiskt som är antingen kallpressat eller som biofoods som är snällt uppvärmt och man har tagot bort kokossmaken.

Jag blandar och köper cocosa med smak som jag använder ibland och annars har jag till vardags biofoods kokosfett som är billigast betalar 50 kronor på min hälsokost för 400g  
  • mamman i skogen
    Sammie skrev 2011-11-19 13:46:45 följande:
    Har börjat tänka om! Men om jag äter fyllningen bara i en inbakad?

Det brukar jag göra ;-D Funkar oerhört bra för mig beställer det ibland när det inte finns ngt annat bra alternativ med extra allt och gärna med lite gorgonzola och cf...själva brödet är ju bara för mig en ugnsform. Brukar få lite konstiga blickar när servitören hämtar tallriken och får tillbaks ett skal utan fyllning;-D

Däremot är det lite högt i kolisar med mycket ost och tomatsås om man är under viktminskningsfasen.

Man blir dessutom inte så kräkmätt efter en sådan pizza utan preis som vanligt behagligt mätt och nöjd.    
  • mamman i skogen
    rednose skrev 2011-11-22 13:15:46 följande:
    Tips på LCHF stuffing till Turkey Thursday någon??

Salvia och rivet äpple blandat med fläskfärs  som du gör små stuffingbollar av och lägger in i kalkonen ;-D  
  • mamman i skogen
    Mina småtroll skrev 2011-11-22 21:04:01 följande:
    Någon som kan berätta lite om kokosfett?

Jag köpte det precis...men det kändes "fel" att dricka det (hade det i teet). Det var otroligt fett och då började jag tvivla...hittade en massa negativt om det när jag googlade (inte just min sort cocosa då, utan mer generellt om mättat fett. Det här med hjärt- kärlsjukdomar...) 

http://trillianshorna.blogspot.com/2011/05/kokosfett-gor-oss-smala-33-intressanta.html

http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=1745&print=1

http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=2198&print=1

http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=2581&print=1

Att mättat fett ska vara kopplat till hjärt och kärlsjukdom kommer du hitta massor med information om det kan vi taka Ancel Keys för som ägnade sig åt forskningsfusk när han gjorde sina studier. Och det har sedan dess varit förhållningssättet men nu händer det massor inom forskningen och det är inte det mättade fettet som ör farligt utan man ser många faktorer till hjärt och kärlsjukdomar och det metabola syndromet.

En kärnpunkt i detta är inflammationer och LCHF är en antiinflamatorisk kost då vi utesluter många livsmedel som framkallar detta, framförallt gluten och ett för högt intag av omega 6 driver på inflammationer.

Du får läsa på och blda dig en egen uppfattning om mättat fett och vågar du inte släppa tanken på att det är farligt kommer du ha svårt att lyckas med LCHF. Många nybörjare är rädda för fett men ju mer man läser och desto bättre man mår förstår man att det är ofarligt.

Lite länkar med info om kokosfett ovan..         

• mamman i skogen
    lerumstessan skrev 2011-11-22 16:07:14 följande:
    Jag vet också att man ska minska på grönsakerna och tillsätta mer fett men hur då?? Man ska ju helst inte äta för mycket grädde, creme fraiche och majonäs heller ju! Ska man bara klicka på smör på maten då eller? Åh börjar tycka detta är krångligt och det trodde jag att jag skulle slippa med denna livsstil......

Grädde och smör brukar de allra flesta kunna äta utan problem. Däremot andra mjölkprodukter kan vara förädiska.

Ett tips om man vill göra gott kryddsmör är att mixa olivolja eller kallpressad rapsolja med örter vitlök kryddor vad man nu vill smaksätta sitt smör med sen rör man ner oljeblandningen med rumsvarms smör eller kör det i mixern så det verkligen går ihop då får man fantastiskt gott smör och har man använt gröna örter eller persilja tex får man ganska häftig färg på smöret med. Jag gör på ett halvkilo smör åt gången sen fryser jag in i mindre portioner brukar rulla ihop i smörpapper och sen kan man ta fram en liten rulle i taget.
  • mamman i skogen
    Vilda Tiger skrev 2011-11-23 09:44:08 följande:
    Det brukar lägga sig som en hinna på toppen, vilket jag själv tycker är obehagligt. Det känns bättre med lite grädde i teet förutom kokosfettet, tycker jag. Eller så kan du göra äggmjölk med kokosfett som du har i kaffet eller teet, det ska tydligen smaka som att ha mjölk i.

Det jag förstått är att för mkt rapsolja lätt ger ett överskott på omega 6, i förhållande till omega 3. Alltså ska man hellre använda smör än rapsolja.

Rapsoljan har en bra fördelning omega3 och 6 så den är bättre än olivoljan som har en sämre fördelning. men problemet med vegetabiliska oljor är att man ändå inte kan säga att de är bra mer än att fördelningen kan vara bra. Den har omega 3 men för att få det viktiga epa och dha som vi tillgodogör oss från omega3 fetter behöver vi komma högst upp in näringskedjan mao från fisk eller kött som ätit sin ursprungliga föda mao inte kött och fisk som fötts upp på spannmål och soja

Jämför vi oljor så har raps en fördelning  1-3 vilket är bra medans tex solrosolja har en fördelning 1-115 har jag för mig och då får vi med andra ord i oss ungefär 100 gånger för mycket omega6 som är inflammatorisk.

Kort och gott ska man välja olja ska det vara kallpressad oliv eller raps och man ska inte steka i olja för den tål inte temperaturen den då utsätts för utan använd den kall i såser och dressingar. 

Ska man tex fritera kan man använda kokosfett som klarar en temp på runt 180 grader innan den fördärvas..    
  • mamman i skogen
    Mina småtroll skrev 2011-11-23 09:36:49 följande:
    Lina Sofi och Adams family: Tack för länkarna!

En följdfråga: Fungerar renee voltaires lika bra som cocosa? Finns det nåt annat kokosfett som är lika bra? Nu köpte jag cocosa, men den var ganska dyr...

En fråga till: jag förstod det som att kokosfett är mättat fett men att det är ofarligt o till o med nyttigt så länge det inte är härdat (=transfett??). Kan ni ge exempel på härdat fett som man ska hålla sig undan? Rapsolja o olivolja är väl bra?

Adamsfamily: jag tycker inte det är några problem att äta fet mat i lchf (smör, grädde osv). Det var just detta kokosfettet som kändes lite extremt...det tyckte jag inte när jag beställde det, men nu när jag tog i en matsked i teet så kändes det inte bra. Det kändes lite obehagligt att dricka det så. Kanske ska testa nåt annat sätt att få i mig det. Men länkarna var toppen!!  

Alla naturliga fetter är bättre för oss kroppen kan känna igen dem och vet hur de ska hantera dem. Härdat omestrat och transfetter gör att sammansättningen på kolatomerna ändras och man försöker efterlikna ett mättat fett kroppen kan mao inte känna igen fettet då de har helt fel struktur. Transfetter gör man av icke mättat fett och utsätter för vätgastryck och häg värme för att få det stabilt och tåligt lite kemikalier med i den processen helt förbannat meningslöst och galet. Omestrat fett är fett där man i princip kapar svansarna på glycerolen och kör ner det i en stor gryta och sedan sätts det ihop igen lite slumpmässigt och det är en helt meningslös process rent ut sagt men används av margarinindustrin för att få stabilt fett som bland annat binder sig med vatten för det är precis vad margarin är 50% vatten och alla vet ju hur omöjligt det är att gifta ihop olja och vatten ;-D

Lite onödigt vetande men ganska intressant  
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**