Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

SötaSarah skrev 2011-11-16 19:35:45 följande:
    Nu blir jag lite orolig när någon nämnde ökad risk för gallstensanfall om man äter LCHF! :/ Någon som vet mer?!

Gallan jobbar som den ska när man äter fett men den kost som livsmedelsverket rekomenderar eller ännu väre fettsnålt gör att gallan inte jobbar ordentligt och då blir det grus i galan och så småningom sten  (om det inte kommer ut som grus) När du LCHF kan du få synda för ditt förfettsnåla liv och ha mycket grus i gallan när du sedan börjar med fett i större mängd börjar gallan jobba normalt igen och gör sitt jobb med att bryta ner fett så att vi kan ta upp det. Gallan skjuter till en dos galla och skjutsar samtidigt ut grus och sten i gallgången.

Detta är bra annars ligger det kvar men det är om man har mycket grus eller tom sten oerhört smärtsamt, under revbenen på höger sida ska gallsmärta kännas och grus passerar och smärtan går över men sten kan sätta sig och man måste söka sjukvård för det är akut. 

Många förväxlar gallbesvär med en huggande smärta som kan komma på vänster sida då är det tarmen som spökar och det är övergående ganska snabbt.        

Så svaret är ja man kan få gallproblem vid LCHF men detta beror ofta på att man varit fettskrämd oh gallan inte har fått jobba. Gallan är oerhört viktig då den producerar vårt livsnödvändiga kolesterol tex. Så fet man är bra såvida det är bra fett..  
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    lerumstessan skrev 2011-11-16 22:27:59 följande:
    Det här med kokosfett....varför? Kan det boosta viktminskningen? Vad har ni det till? 

För övtigt måste jag säga att jag är SÅ glad att jag hittat denna tråden, fått en massa bra tips och kommer vara en kanonhjälp för att inte sluta med denna kost! SKA ner minst  10 kg till!