Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Golddigga skrev 2011-11-11 08:16:00 följande:
    Jag äter inte strikt utan fuskar under helgen med pizza godis och läsk tänkte att det skulle räcka mot min Ibs men tydligen inte. Men samtidigt tror jag att mycket beror på graviditeten då ett halvår innan jag blev gravid var magen i shack tom med utan Lchf. Min ibs kommer i skov. Så jag får stå ut ett par månader, men jag äter ju mycket nyttigare nu i alla fall, inget bröd, pasta potatis eller ris tack vare eran tråd

Testa att utesluta gluten helt..och ska du fuska på helgen om du tycker det funkar för dig gör det med glutenfritt. Ge det minst fyra veckor helt utan gluten överhuvudtaget och kolhydratssnålt och mår du bättre då kan du ju misstänka gluten och får du inge skillnad så uteslut även mjölkprodukter tillsammans med gluten i några veckor.( med undantag för smör och grädde det brukar funka för de flesta ibsmagar )  

Glutenprotein kan skada tarmen även fast man inte är glutenintolerant. Läckande tarm kanske låter bekant? Ger man tarmen chans att vila så kan man förmodligen senare äta lite gluten igen vid väl valda tillfällen. 

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Sagalin skrev 2011-11-12 07:16:08 följande:
    Jag hoppar in i tråden. Följer tråden men skriver nästan aldrig. Jag har ätit LCHF sen januari 2008 så jag vet vad det handlar om men jag har några funderingar, som vore kul på att se hur ni andra LCHF-are resonera om.

Använder ni tex kycklingfond, vilket märke i så fall? Jag har Bongs hemma i kylskåpet men har alltid dåligt samvete när jag använder den. Finns det något bättre alternativ? (förutom att undvika helt då)

Tomatpuré, samma där, vilket märke är den bästa? 

Hej hej har ätit LCHf i lite mer än två år är kock till yrke och gör mao ganska ofta egen fond MEN jag jagar inte kameler och sväljer mygg när jag inte har egen fond använder jag det som finns. Resonerar som så att de fem kilo tillsatser som en normalsvennson får i sig på ett år komme rinte jag i närheten av så de gånger jag använder en skvätt fond eller en buljongtärning i brist på annat överlever jag då jag äter gansak strikt och tillsatsfritt i övrigt...
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Carolinalovetobias skrev 2011-11-11 22:25:44 följande:
    Här åt vi entrecote och chilismör med havssalt, bea :)

Word..det var vår fredagsmiddag med slängde fram grillen och grillade entrecote och varsin tomat ..Yam yam...
  • mamman i skogen
    rednose skrev 2011-11-14 05:15:03 följande:
    Ok brudar jag är GRAVIDER! Whohoo! :) Nummer två på G men jag funderar lite kring maten...

Jag har varit i USA i 12 dagar nu och "svullat" som sig bör men nu när jag kommer hem tänkte jag återgå till LCHF. Bör jag strunta i de 20g per dag eller hur ska jag tänka?
    Kollade lite på kostdoktorn men hittade inget om mängden kolisar under graviditet. jag är ju liksom inte ute efter att gå ner i vikt nu mer. :)  
    Behöver bebben lite mer kolhydrater eller hur ser det ut på den fronten?
    Jag tränar bikramyoga och styrke ca 4 ggr per vecka men tänkte kanske gå på mamma-yoga istället nu? Nån som har erfarenhet av det eller av att köra bikram under graviditeten? Det är ju lite jobbigare med värmen?

Oj vad jag svamlar men tog testet idag så jag är lite "all over the place". :)

Jättegrattis!Skål 
  • mamman i skogen
    Sigrid skrev 2011-11-14 17:19:13 följande:
    Jag har sett Bake Pro i vissa bakrecept. Någon som testat? Är det värt pengarna, det är ju väldigt dyrt?

Jag använder bakepro emelanåt och tycker det blir lite luftigare med det i. För mig är det värt pengarna men inget livsnödvändigt men bakar man emellanåt så absolut.
  • mamman i skogen

Egentligen inget nytt att tillföra tråden;-D Det lunkar på i den gamla vanliga LCHF andan och börjar så smått bli dags för julpyssel och bak, gjorde äppelmos med vanilj och lite sukrin och slängde in i frysen blev super till julbordet hoppas jag.

För er som ngn gång emellanåt äter en liten potatis så kan jag berätta att jag gjorde LCHF "raggmunkar" idag efterssom sonen äter en liberal LCHF då han har svårbehandlad epilepsi så testade jag att riva ner en  potatis och lite zucini i pankaksmeten och det blev så bra så serverades med rårörda lingon med en skvätt sukrin i och åts med god aptit av honom och jag testade en liten en och tyckte det var helt ok. Det blev lite mer konsistens och tuggmotstånd. 

• mamman i skogen
    Ståhlman skrev 2011-11-15 10:03:09 följande:
    Adams Family: vad är det för kurser du går? Förstå mig rätt nu men "blir" du någonting? låter lite konstigt kanske hihi. Varför jag undrar är för att jag är så intresserad av det själv!
    Jag har gått Lic kostrådgivare hos MF. Och vi blir kostrådgivare inom LCHF/lågkolhydratskost.

Intensivläsning av näringslära, näringsfysiologi, evolutionshistoria oh en hel massa annat intressant.

Erkänt av SLV nej men vi har MF som är sveriges största friskvårdsutbildare bakom oss och får tillgång till deras tjänster om vi vill jobba med kurser föreläsningar kunder mm. Vi har ju en holistisk syn på hälsa efter kursen och vi kan jobba mot privatmarknaden/företag mm Vården har ju ännu inte accepterat LCHF med undantag för en hel hög med läkare som precis som andreas våran kostdoktor utmanar den grund dietister och läkare står på. 

Alla ämnen grundar sig på samma vetenskap som läkare dietister läser men vi ser inte farligheten i fettet och går ganska djupt in på hur celler, hormoner mm reagerar i en kropp som är stressad av vår västerländska mat.

Är du sugen så säger jag ta steget oerhört väl spenderad tid och mycket bra kvaltiet på utbildningen.           
  • mamman i skogen
    Ståhlman skrev 2011-11-15 12:51:34 följande:
    Adams Family; vad har du själv för plan att använda utbildninen till?

Håller så smått på att starta upp med kostrådgivning men det blir en sidoinkomst. Har lite planer längre fram till nästa år att undersöka england då vi har familjen där och där fonns en enorm marknad med ett kapsejsande national helt som nu förlorat kanmpen mot fetman och för att inte gå under så är det billigare att operera än att "springa mer och äta mindre" som vi redan visste inte fungerande. Mao den engelska sjukvården går snart i konkurs och folk blir fetare och sjukare där har vi en enorm målgrupp.

Det är en blandning mellan filantropi och kapitalism från min sida viljan att sjuka ska få chansen att må bra och gå ner i vikt samt att det kan generera en liten extra peng för mig och jag  får chansen att jobba med ngt jag brinner för.  
  • mamman i skogen
    Mandel skrev 2011-11-16 12:44:30 följande:
    Jag äter en multivitamin och jag är ute i ljuset varje dag.
    Multivitaminen innehåller 150% av rdi när det gäller D-vitamin.
    De med ren D-vitamin innehåller 200% av rdi och samtidigt står det att man inte ska överdosera.
    Genom multivitaminer får jag även i mig av allt annat så det känns dumt att sluta med dem och bara köra med D.

Om du kompletterar med vitamin d3 tillsammans med ngt fett? Läs på på kostdoktorn eller googla på  "a d-elightfull story" en föreläsning av en av de främsta forskarna på just vitamin d Hollic tror jag han heter. 

Vitamin d är oerhöert svår att överdosera det är alla läkare och forskare överens om 4000 E om dagen av just d3 är en bra dos att börja med 

När man äter extra tillskott av d3 och gärna som oss LCHF:are som äter relativt mycket mjölkprodukter kan man också få magnesiumbrist då magneium är med i processen att omvandla vitmin d till den aktiva formen.

Jag äter 4000 e per dag och det verkar räcka gott för mig jag tänkte så småningom ta prov för att se hur jag ligger till.

Dvitminbrist är en snygande brist och symptomen kommer flera decenier senare i form av sjukdomar tror forskarna. Man ska dock inte ta vitmin d med kalcium i då vi sällan har brist på detta.

Depression nedstämdhet är en effekt av brist och många upplever nog vintertröttheten som börjar smyga sig på nu när sommarens förråd är tomma. Har själv varit trött och sjuk på vintrarna men med ett bra tillskott har jag ingen som helst tendens att känna ngn som helst trötthet och har inte heller varit sjuk sen jag började med tillskott. 

Läs och sök på nätet tex på kostdoktorns sida ligger en föreläsning som var i sthlm för inte så länge sedan ute precis som den ovannämnda är den värd att lyssna på.                   
  • mamman i skogen
    SötaSarah skrev 2011-11-16 18:29:37 följande:
    Var kan man köpa fläsksvålar?

Jag köper emellanåt på citygross
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**