Mandel skrev 2011-11-16 12:44:30 följande:
Jag äter en multivitamin och jag är ute i ljuset varje dag.
Multivitaminen innehåller 150% av rdi när det gäller D-vitamin.
De med ren D-vitamin innehåller 200% av rdi och samtidigt står det att man inte ska överdosera.
Genom multivitaminer får jag även i mig av allt annat så det känns dumt att sluta med dem och bara köra med D.
Om du kompletterar med vitamin d3 tillsammans med ngt fett? Läs på på kostdoktorn eller googla på "a d-elightfull story" en föreläsning av en av de främsta forskarna på just vitamin d Hollic tror jag han heter.
Vitamin d är oerhöert svår att överdosera det är alla läkare och forskare överens om 4000 E om dagen av just d3 är en bra dos att börja med
När man äter extra tillskott av d3 och gärna som oss LCHF:are som äter relativt mycket mjölkprodukter kan man också få magnesiumbrist då magneium är med i processen att omvandla vitmin d till den aktiva formen.
Jag äter 4000 e per dag och det verkar räcka gott för mig jag tänkte så småningom ta prov för att se hur jag ligger till.
Dvitminbrist är en snygande brist och symptomen kommer flera decenier senare i form av sjukdomar tror forskarna. Man ska dock inte ta vitmin d med kalcium i då vi sällan har brist på detta.
Depression nedstämdhet är en effekt av brist och många upplever nog vintertröttheten som börjar smyga sig på nu när sommarens förråd är tomma. Har själv varit trött och sjuk på vintrarna men med ett bra tillskott har jag ingen som helst tendens att känna ngn som helst trötthet och har inte heller varit sjuk sen jag började med tillskott.
Läs och sök på nätet tex på kostdoktorns sida ligger en föreläsning som var i sthlm för inte så länge sedan ute precis som den ovannämnda är den värd att lyssna på.