• Glass

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag skulle vilja ha tips på bra böcker som handlar om lchf eller liknande. Faktaböcker och inte bara recept. 
    Gärna vetenskaplig fakta och inte "bara" någons åsikter om ni förstår vad jag menar.

Har ni tips?

• Glass
    Maruid skrev 2012-03-16 12:03:46 följande:
    Jag har inte läst den själv men Matrevolutionen ska tydligen vara väldigt informativ och bra bok. Har själv tänkt köpa den men har inte fått tummarna loss.
    tack!

• Glass
    TomMon skrev 2012-03-16 13:41:49 följande:
    Matrevolutionen är jättebra!! Massa vetenskaplig fakta skrivet på ett lättsmält sätt!

Här hemma har vi redan hunnit börja gräla om nästa veckas meny. Mannen råvägrar lchf och blir skitsur på mig som "inte kan äta någonting"... Trots att jag låter honom bestämma HELT och sedan anpassar mig efter det... SUCK...
    då ska jag nog kolla in den :.)
  • Glass
    RebornEve skrev 2012-03-16 13:12:21 följande:
    Såg att inte länken funkade :/
    Här kommer receptet!
    Lchf-kladdkaka
    200 g 70% choklad (Fazer dessertchoklad)
    200 g smör
    1 dl sockerersättningsströ (tex sukrin)
    1 tsk vaniljpulver eller 1 krm Dr Oetkers vaniljarom
    4 ägg
    Smält smör och choklad på låg värme.
    Vispa ägg, strö och vanilj riktigt luftigt.
    Häll chokladsmeten i äggsmeten och vispa en stund.
    Häll i springform och grädda i 200 grader i 6 minuter.
    Låt stå kallt.
    Servera med en klick vispgrädde och valfria bär!
    kan du inte lägga det i recepttråden? Jag kommer att tappa bort det annars och jag kan inte spara det på den här datorn som jag sitter vid nu
  • Glass

jag måste fråga er om era blodfettvärden. 

Är det någon som har sänkt sina efter att de börjat med detta?
    Någon som har höjt sina?
    Någon som har kollat sina och inte legat för högt?

Skriv gärna hur mycket ni tränar också om ni gör det.

Jag är lite orolig för mina nämligen... 

• Glass
    Ninis skrev 2012-03-16 20:39:57 följande:
    Jag tänkte vänta till hösten och kolla mina värden. Då har jag ätit lchf i 1,5 år. Tyvärr har jag inget att jämföra med eftersom jag inte gjorde någon koll innan jag började. Men huvudsaken är ju att värdena är bra när man väl testar.
    tränar du mycket?
    Är du inte orolig att de ska vara för höga? 
  • Glass
    Ninis skrev 2012-03-16 21:21:27 följande:
    Jag tränar 4-5 dagar i veckan, så det är väl ganska mycket. Nej, varför skulle jag vara orolig?
    nej det ska du inte, inte när du tränar så mycket.
    Jag är mest orolig eftersom jag inte tränar, men äter en diet som enligt många kan höja det onda kollesterolet.  
  • Glass
    Ninis skrev 2012-03-16 21:33:37 följande:
    Nej, det är inte sant att det negativa kolesterolet stiger av lchf-mat, däremot det postitiva kolesterolet brukar förhöjas lite grann, men det är ju inget farligt. Tror bestämt att du lyssnat på för många icke lchf:are
    Jag har faktiskt lyssnat på alla, så det var därför som jag inte skrev alla. 
    Jag gillar att få information från många olika håll, både de som är för och de som är emot och så helst neutrala källor på allt  
  • Glass
    Martina 76 skrev 2012-03-16 22:08:03 följande:
    Det goda kolesterolet kan höjas något, men det finns inga belägg för att det onda kolesterolet höjs. Om du tränar eller inte tror jag inte har någon relevans. 

Jag kollade mina värden i höstas efter 8 månader med LCHF och mina värden var perfekta. Jag tänker kolla i höst igen.

Är du orolig är det ju bara att du ringer vårdcentralen och bokar en tid för att testa. Att man får högt kolesterol av fett är ju en gammal myt som man håller på att döda. 
    skönt att dina värden var bra. 
    Jag är rätt väl insatt i näringslära och det runt omkring det, men har en stor brist i mitt kunnande när det gäller hur kolesterolet funkar i detalj.   Det är därför som jag är lite orolig, för mig själv. 
    Om det är en myt eller inte, ja det återstår för mig att ta reda på när det finns lite mer tid för att läsa på om det. tyvärr är tiden rätt knapp sedan man fick småbarn, har jag upptäckt...

Jag ska absolut gå och kolla mina värden om några veckor, jag ska kolla lite annat också, så det är lika bra att göra en helkoll  
  • Glass
    Vilda Tiger skrev 2012-03-17 07:02:33 följande:
    Glass
    Jag ger mig in här trots att jag inte längre äter enligt lchf. Min bror har ätit lchf i ungefär ett år. Nu var han hon läkaren och där upptäcktes både psoriasis och högs kolesterol. Han får nu medicinering mot det. Jag säger inte att lchf alltid ökar det onda kolesterolet, men inte tror jag det behöver vara en superdiet för alla. Ville bara ge en annan sida av myntet.
    Jättebra att du delar med dig, jag vill höra allas åsikter och erfarenheter
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**