• Glass

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jäklar vad bra det är att äta så här. 
    Åt lite keso innan jag började jobba, sedan var det full fart och ingen tid för rast, tills det var dags att gå hem. Jag smet bara in och drack vatten då och då. Blev inte ens hungrig och var på topp hela tiden!    

• Glass
    elonpelon skrev 2012-03-18 00:16:12 följande:
    Hej !
    Jag är precis ny på detta med LCHF och tänkte börja på måndag. Tycker att det känns svårt att komma in i det även fast det finns menyer. Svårt att veta vad jag ska börja med, vad jag kan dricka emellan , varierande sallad till maten och så vidare. Gillar ju frukt och det får man nästan inte äta något. Det känns tufft, men jag ska försöka, för jag har nog ca 12 kilo att gå ner + att jag har diabetes som bråkar just nu.

Såg i inlägg ovan att några skriver upp vad de äter på någon sida och räknar ut kolhudrater m.m, måste man det ? Det känns jobbigt om man ska göra det också, förutom att tänka ut vad man ska göra och äta. Hoppas ni peppar mig och kommer med goda råd.

Hur var det för er när ni började ? Var det tufft med sockerbegäret ? Jag får världens sötsug ibland och fasar för att första veckan blir värst nu. Har lyckats gå ner med viktväktarna förut, men vill prova detta nu just för mitt socker. Någon här dsom har diabetes och kan berätta hur det har fungerat för er ?   
    JA jag var otroligt sockerberoende ochd et var svårt att gå över till lchf. Jag började med att bara äta protein och fett en dag som jag jobbade. Då hann jag inte riktig tänka på att jag inte åt, sedan var jag ledig dagen efter och ägnade den dagen åt att vara sur och kolla på tv. Mådde ganska ok, men hade ont i huvudet och var skitsur. Åkte och tränade den dagen också, för att förbränna de sista kolhydraterna så fort som möjligt så att jag skulle komma in i ketos. 
    På eftermiddagen/kvällen blev allt bra.
    Efter det så har jag varit i konstant ketos och jag är inte sockersugen, men jag är sugen. Jag löser det med att vispa grädde och kakao och en gnutta socker eller sötningsmedel. I början behövdes lite mer, men jag har hela tiden försökta hålla det på gränsen till för lite socker, smakmässigt och har vant mig vid mycket mindre. Jag åt det nästan varje kväll de första dagarna, för det är ganska okej smakmässigt och man blir äckligt mätt.

Nu efter lite mer än en vecka så är jag fortfarande sugen på något ibland, men det måste inte vara choklad och jag kan klara mig utan att äta något, om jag vill det. Det kunde jag aldrig när jag var sockerberoende.
  • Glass
    Martina 76 skrev 2012-03-18 20:44:11 följande:
    Recept: hem.bredband.net/dorisrecept/lchf%20brod.htm#Pones

Personligen gillar jag det med 5 ägg.
    oj, det var en massa grejer i det som jag visst inte hade hemma... Hm, typiskt. 
    Carolinalovetobias skrev 2012-03-18 20:41:24 följande:
    Supergott Microbröd
    Altenativ 1
    1/2 dl mandelmjöl
    1/2 msk fiberhusk
    1/2 tsk bakpulver
    1 ägg
    lite salt
    ca 25 g smält

(detta brukar jag göra)

Altenativ 2
    1 dl mandelmjöl
    1 ägg
    lite salt
    ca 25 g smält smör, kesella eller cream cheese, jag hade ca 2 msk philadelphiaost
    Smält smöret i micro, tilsätt tillsätt resten och mosa ihop med en gaffel låt stå å svälla i ngn minut. Micra i 2 minuter på högsta. Supermums! :)
     Låter lite konstigt att baka  bröd i micron, men väldigt smidigt
  • Glass
    Carolinalovetobias skrev 2012-03-18 21:32:49 följande:
    Jag gör de jätteofta. Jättebra brödaltenativ. De ska va i en djup tallrik så du vet =) Brukar först göra brödet sen antingen äta de som de är, rosta eller göra varm macka med massa kryddor & ost =D=D
    Ja det var ju så enkelt att man lätt kan smälla ihop det på några minuter
  • Glass

Jag måste fråga er om lukt igen. 

Ni säger att ni inte luktar, men har ni frågat någon annan om det?
    Jag känner inte att jag har dålig andedräkt nu, men min man säger att jag har det... 

• Glass
    solstol skrev 2012-03-20 10:12:06 följande:
    Jag har efter en nystart nu ätit lchf i en dryg vecka och får en jätteäcklig eftersmak i munnen då och då, så jag antar att min andedräkt förmodligen inte är så angemän... tyvärr har jag ingen att fråga dock.
    Ingen kompis?
    Martina 76 skrev 2012-03-20 10:15:13 följande:
    Hur länge har du varit i ketos då? Jag luktade i början i några dagar och ibland när jag går in och ut ur ketos kan jag känna en bismak i munnen, men när jag håller mig i strikt ketos så luktar jag inget. Jag är väldigt lukt- och smakkänslig så jag märker det direkt själv. Och min lover har inte klagat iaf!  
     knappt 2 veckor nu. 
    Min man har inte klagat heller, men jag frågade honom

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**