Johanna200 skrev 2011-12-06 09:51:01 följande:
Nu är jag nere på normalt BMI och har bara tänkt att gå ner ca 5 kg till (kanske inte så bara men känns som enpiss i havet om man ser på hur mycket jag har tappat). Dock har jag ju en hemlig dröm att att kunna gå ner några kilon till sen men det behöver verkligen inte gå fort.
SÅ jag har börjat fundera på hur jag ska lägga upp nästa "fas" alltså hur jag ska lägga upp kosten för att bibehålla vikten.
Någon i tråden som äter LCHF och inte gör det för att gå ner utan för att må bra och inte öka i vikt? Hur många gram kolhydrater ligger ni på ca? Fattar att det är individuellt men skulle vara kul att få lite riktlinjer. Vad har ni isf valt att lägga de extra kolhydraterna på? Grönsaker? Frukt?
Du får pröva dig fram. Jag har ätit LCHF ganska länge är inne på tredje året nu och går från strkt till lite liberalare mao jag räknar inte utan äter av gammal vana.
Ett tips är att göra din egen tallriksmodell dela tallriken i tre Halva tallriken med grönsaker i tllåten form tom lite rotfrukter är ok om man känner för det men då kan man hålla sig från potatisen som är mest stärkelserik men ngn gång ibland kan man absolut äta ugnsrostade rotsaker som rödbetor, morötter, svartrötter palsternacka etc du mörker själv vad du tål;-D Sen har du halva tallriken kvar där fördelar du protein och fett. Gör som vanligt och lägg till en ordentlig klick smör sås etc.
Du behöver inte minska på fettet utan ät tillsdu blir mätt. Fett är inte farligt men håll dig från de processade varorna och ät naturligt fett som kallpressats eller smör och givetvis så undviker man som vanligt särkelserik mat för att inte påverka blodsockret.
Jag äter sällan frukt men kan utan problem ta en klyfta apelsin eller en bit banan om ungarna äter och då är det för att det är gott. Däremot äter jag lite mer bär nu än vad jag gjorde när jag häll mig strikt.
Allt under 50 g kolhydrater räknas som LCHF därefter går man över till lågkolhydratskost om man ska se de i regler för benämning, du får testa vart din gräns är. För mig fungerar det utmärkt jag märker att jag kan lägga på mig lite vätska om jag kör flera dagar med lite mer kolisar men sen kommer det dagar då jag äter mindre och då släpper det. Håller mig viktstabil 58-60 kilo pendlar jag beroende på vilken tid i månaden och hur jag äter.