Inlägg från: Martina 76 |Visa alla inlägg
  • Martina 76

**Den stora feta LCHF-tråden**

Funderar på en sak... Detta med att vi ska få i oss ca 2000 kcal om dagen - var kommer det ifrån? När vi var jägare/samlare måste ju energiintaget varierat ganska mycket från dag till dag och också (som warrior diet) varit stort enstaka gånger per dygn - inte utspritt på 3-5 måltider om dagen med mellanmål och grejer. Var kommer detta att vi ska äta så mycket och ofta ifrån?!

• Martina 76
    sara1981 skrev 2012-04-10 10:45:30 följande:
    Martina 76:
    Jag funderade över precis samma sak igår, satt och pratade med maken om det... Och att frukosten är typ livsviktig, annars kan man inte gå ner i vikt och har ingen förbränning...
    Jag tror att spelreglerna ändras fullständigt när man inte carbar och har blodsockersvängningar. Ska bli intressant att se hur kroppen mår efter någon månad på warrior diet!
  • Martina 76
    Allrona skrev 2012-04-10 11:36:54 följande:
    Kaloriintaget är ju uträknat från hur mycket vi gör av med vid vila (kroppens basala ämnesomsättning) + hur mycket energi vi gör av med när vi rör oss. Det brukar landa på ungefär 2000 kalorier för en person. Sen vet jag inte alls hur man har kommit fram till hur mycket energi kroppen gör av med vid vila osv.
    Jo, fast man kan ju inte behöver kompensera energiförlusten på dagsbasis. Skulle vi leva mer naturligt skulle vi äta mindre i perioder och mer i perioder. Det är en sådan hysteri om att äta så ofta tycker jag. Mellanmål, frukost, frukt etc.
  • Martina 76
    Carolinalovetobias skrev 2012-04-10 12:14:57 följande:
    Martina: du vet att 1 msk kokosfett innehåller ca 115 kcal? Så några slevar plockar ju på :)
    Jo, fast kokosfett är ju rena hälsokuren! Och det håller förbränningen igånr. En "slev" för mig är en rågad tsk och hittills idag har det blivit 2 "slevar" och två kokta ägg. Det borde bli perfekt!
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-04-10 12:24:18 följande:

25 g mandel innehåller 152 kcal! Hasselnötter 164 kcal! Då ska man nog hålla sig borta från nötter när man käkar warrior diet. Men Tobbe Blom skrev ju att han brukar äta ost och nötter. Då måste han ju överstiga 2-300 kcal!

Fast han är ju så biffig så han bränner nog på ganska bra i sin kropp. Han kan säkert äta mer än vi tjejer.
  • Martina 76
    mammelie1891 skrev 2012-04-10 12:43:50 följande:
    Varför går jag inte ner i vikt?? På torsdag är det en månad sen jag började med lchf och jag har inte gått ner nåt alls. Tappar sugen lite... visst att jag minskat ett par cm här o där men ändå... knäckande!
    Hur lång är du, hur mycket väger du, hur ser maten en normal dag ut, hur åt du innan LCHF?
  • Martina 76
    mammelie1891 skrev 2012-04-10 13:20:35 följande:
    Jag är 160 cm, väger 68 kg.

Mat nu:

kaffe med kokosfett och lite mjölk direkt på morgonen mellan 7 o 9 ca

2 ägg och några skivor bacon runt 12-13 tiden

Kaffe med mjölk runt 15

Köttfärssås med keso och broccoli runt kl 18

Förut åt jag:

Frukost: 2 mackor, kaffe
    Lunch: Nachotallrik  med coca-cola
    3-4 mackor och kaffe
    Middag: Spagetti o köttfärssås o sallad
    Framför tvn: GODIS, glass o coca-cola
    Kan inte se att du gör något fel... Bara att hänga i antar jag och vänta på att kroppen ska ställa om sig. Tänk på alla hälsoeffekter utöver viktminskningen som du får!!!
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-04-10 13:21:32 följande:
    Hur kommer du variera det du äter på dagen? Eller kommer du bara köra äggmjölk, ägg och kokosfett varje dag? Även på helgerna? Från vilken tid på dagen börjar du äta på riktigt? För det var väl ett 4-timmarsfönster man kunde äta, typ mellan kl 16-20? Äter du bara middag under dessa timmar eller äter du något mer om du är sugen?

Från kl 13-14-tiden och framåt är jag lite småsugen på något att tugga på.  
    Det blir nog inte så mycket variation. Kokosfett, ägg, äggmjölk, ost, nötter i olika konstellationer. Sen får man det göttiga på kvällen!  

Igår år jag LCHF-pizza (kan säga att jag åt mindre än vanligt, men antagligen så krymper ju magsäcken under dagen) och sen blev det en kokoschokladbit lite senare. Kommer nog att äta 17-21 eller nåt sånt. Fast inte oavbrutet!  
  • Martina 76
    sara1981 skrev 2012-04-10 15:54:53 följande:
    Hmm, jag tror att jag bara smälte ner en massa riven ost i grädde och sen salt och peppar...
    Japp! Creme fraiche funkar också.
  • Martina 76
    (hennes pappa åt andra halvan vilket gjorda att även han gick upp 25 kg den graviditeten, haha) 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**