Inlägg från: Martina 76 |Visa alla inlägg
  • Martina 76

**Den stora feta LCHF-tråden**

Maruid skrev 2012-04-03 14:27:17 följande:
    Ja nu har jag mailat både Andreas och kostrådgivarna och ifrågasatt hur de kan rekommendera produkterna i ett inlägg och säga att dem inte bör ätas i ett annat. Ska bli spännande läsning av svaren.
    Väntar med spänning på din rapportering!
  • Martina 76
    Hon den där skrev 2012-04-03 14:39:09 följande:
    vad tycker ni om den ändringen?
    Lägg in det i matdagboken.se så får du "facit". Jag använde det ganska mycket i början bara för att lära mig vad saker innehåller och att hinna kolhydrats-"bovarna". Efter ett tag behöver man inte det längre utan har hyfsad koll ändå. Men när jag lagar/bakar något nytt händer det att jag lägger in det på matdagboken.se för att göra en check.
  • Martina 76
    Hon den där skrev 2012-04-03 14:46:56 följande:
    Hur mycket kan man hoppas på att gå ner om jag äter så här (med nån liten måltidsändring då och då fast med LCHF tänk såklart) på 1-2 veckor allså hur mycket kan man hoppas på att gå ner första tiden?
    På 1-2 veckor kan du lika gärna gå ner 2 kg som att lägga på dig några hg. Det beror på hur mycket övervikt du har, hur du brukar äta, om din kropp har "svultit" länge och kanske inte vågar släppa ifrån dig depåerna direkt etc. Det finns inga enkla svar! Bara att testa och köra! Och försök att fokusera lite längre fram än om 2v. Ha en målsättning att tappa X kg/cm till sommaren istället.
  • Martina 76

Jag har just lagt in LCHF-bountyn och LCHF-snickersen i matdagboken.se och kan konstatera att bountyn är rena hälsokosten! Snickersen är det dock lite värre med...

1 st LCHF-bounty innehåller 1 g kolhydrat, 2 g protein och 13 g fett. Fett från kokosolja dessutom som är så nyttigt! Över 90% av energin kommer från fett! Detta är numer mitt favoritgodis!!!  

• Martina 76
    Isola80 skrev 2012-04-03 20:42:06 följande:
    Idag fastar jag. Kommer väl gå upp det under påsken igen...
    Smarrigt värre om du gillar kokos! Egentligen ska man inte ens behöva "unna" sig detta utan det är så nyttigt att man kan ta en till tekoppen varje kväll om man vill. Späckat av nyttiga fetter!
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-04-03 20:51:25 följande:
    Mina snickers går att äta frusna Men du har rätt, de är inte så nyttiga. Så man får väl äta dem någon gång ibland.

Hur vet man hur mycket 50 g kokosfett är??? Har en stor glasburk, men det står inte hur mycket den innehåller, men skulle tippa på 4-500 gram.   
    Jag har en liten digitalvåg.
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-04-03 20:51:25 följande:
    Mina snickers går att äta frusna Men du har rätt, de är inte så nyttiga. Så man får väl äta dem någon gång ibland.
    Jo, de var det jag menade. De är alldeles för goda och går att spontanäta. Bountyn måste tina en stund så de kan man inte gå loss på när man blir toksugen sådär utan vidare.
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-04-03 20:55:19 följande:
    Det har jag oxå, men lägger du upp en klick kokosfett på typ hushållspapper på vågen då eller?
    Jag ställer kastrullen på vågen och sen nollställer jag den. Sen slänger jag kokosfettet i kastrullen.

Jag tror att min "lösning" för att klara strikt LCHF är att hitta sånt här nyttigt "godis" så att jag får unna mig godsaker. Jag är egentligen en riktig godisråtta! 
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-04-03 20:59:17 följande:
    Jag var oxå en godisråtta och var sockerberoende förut när jag käkade en massa kolhydrater. Därför är det så skönt nu när blodsockret är stabilt och man inte är sugen på sött precis hela tiden! Nu är man bara sugen ibland.
    Jag vet inte om jag är sugen på sött så mycket som att jag bara är sugen. Vet inte riktigt hur jag ska förklara... Men jag har kört LCHF i över ett år och gillar fortfarande att småäta på kvällarna. Kan jag då ta tex en LCHF-bounty så håller jag det i kontroll i och med att jag får unna mig. Annars går jag lätt och rotar i kylskåpet och småäter. Jag har det suget även när jag kör superstrikt så det har inte med blodsocker att göra. Vet faktiskt inte om det bara är en dålig vana/psykologiskt.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**