• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

rednose skrev 2011-07-01 09:14:41 följande:
    Finns det med smak? Jag köpte det jag hittade på Willys och det smakar nog ingenting. Bara flottigt så det förslår. :) Vilka smaker finns och vilken är i så fall godast tycker du?

Ja det finns kokosfett med kokossmak (surprice ). Jag föredrar utan. Den i affären är processerad och har gått igenom olika saker under tillverkning och produkter som inet är så bra för kroppen har används. Jag har dock kört med silverpaketet när inget annat funnits hemma. Kung Markatta har en kokosolja som brukar finnas i välsorterade affärer. Den har kokossmak. Jag beställer från bodystore, 149:- för två burkar á 500 g vardera.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    Mandel skrev 2011-07-01 15:14:23 följande:
    Måste bara berätta!

Var på studiebesök samt ett seminarie igår med inriktning på lokal mat. Efter så var det buffé med lokala råvaror.
    När vi ätit upp första tallriken så springer jag självklart iväg och tar mer rostbiff, fläskytterfilé, äggsallad och hemkärnat smör. Väl tillbaka vid bordet så frågar jag kvinnan bredvid mig om hon itne ska ta mera varpå hon svara: Jag håller igen.
    Jag fick bita mig i tungan för att inte säga: Det gör jag med! med hela munnen full med smör...
    Åh, jag skulle velat sett hennes min om du sagt att du också håller igen
    rednose skrev 2011-07-01 15:35:44 följande:
    Äggmjölk är väl rätt lätt att göra själv eller? Varför köpa färdig, känns som onödigt dyrt?

Kaffet kokar ni som vanligt eller menar ni att ni blandar snabbkaffe med 2-3 dl äggmjölk?

Jag gjorde en jättegod lunch nyss förresten!
    Eggs Benedict (min absoluta favvorätt no competition!!) men med aubergine istället för bröd. Tjock rökt skinka, pocherade ägg och hemgjord hollandaise. SJUKT gott!

Imorse stoppade jag både kokosfett, smör och grädde i äggröran!!! Var det för mycket fett?
    Jag gör egen äggmjölk. Snabbkaffe innehåller en del kolhydrater och vi har inget sånt hemma heller så det är bryggkaffe jag använder.
    Det kan aldrig bli för mycket fett

En sak angående kokosfett bara. Om man överdåserar kan det ge illamående eller diarré. Bara så ni vet

Det var någon som skrev att äggmjölken gav en konstig bieffekt. Kommer inte ihåg vem? Jag använder bara äggulan eftersom gulan är fetare än vitan. Denebola är duktigare på detta men äggvitan kan ge illamående.
  • helene306
    Mandel skrev 2011-07-02 19:55:59 följande:
    Någon som gjort egen mandelmassa/marsipan och gärna vill dela med sig av receptet?
    Jag har testat denna mandelmassa när jag gjorde semla på Pones

300 g sötmandel
    1 äggvita
    2-4 msk vatten
    sötningsmedel efter smak

Skålla mandeln och mal i mixer.
    Blanda ihop med övriga ingredienser.
    (faktiskt godare än mandelmassa i butik om jag får säga det själv )
    Duntoffla skrev 2011-07-02 22:05:10 följande:
    Helene- det var kanske mig du tänkte på ang äggmjölk? Inte att den gav ngn bieffekt men däremot bismak i slutet på kaffet. Och jag använder bara äggulan. Har svårt för rå äggvita.
    Då var det du
    Jag brukar inte ta slutslatten eftersom smöret brukar bli småklumpigt/grynigt och jag fixar inte att dricka sånt så jag häller ut. Sist jag drack ÄM-latte kände jag förvisso en bismak när jag tänker efter. Vet inte om kaffet i kombination kan ge detta? När jag drack äggmjölk rent kände jag ingen bismak. Men, vi är ju olika. Vad jag upplever upplever ingen annan och tvärtom Jag kan vara rätt känslig för vissa saker i mat. Eller pipplig hur man nu vill definiera Maken kan tycka att jag är skitlöjlig ibland. (jag anser mer att han har saknad av smak och doftsinne )
  • helene306
    Fr1dlyst skrev 2011-07-03 10:08:07 följande:
    Hoppar på här.. Har ätit lchf i 3 veckor, gått ner 5 kilo men gick upp 2 under midsommarhelgen då det fuskades fritt med potatis och jordgubbstårta.

Tycker det är ganska trist att aldrig kunna fuska. Eller kan, men man får ju sona för det efteråt. Jag fåt jätteont i magen iaf..
    Sen stannar viktnedgången av, hur länge brukar den stanna av för er? Har inte hållt på med detta tillräckligt länge för att veta. Men första nu börjar kliona släppa som jag drog på mig förra helgen.
    Min viktnedgång stannar av länge. Jag är rätt känslig för fusk och nu verkar jag reagera starkt av att fuska så jag försöker undvika att göra det. Jag började om med lchf efter graviditet för ganska exakt 1 år sen. Sen dess har jag tappat drygt  kg så du ser vad fuskande gör för mig Jag hade tänkt vara i mål i mars när jag fyllde år. 6 kilo kvar till önskevikten. Men men, jag mår bra och känner mig smal även om vågen visar annat. Det är huvudsaken för mig!
  • helene306
    Bumpen1 skrev 2011-07-03 10:28:34 följande:
    Hur är lchf att äta som gravid. Jag försöker bli gravid men kom in i lchf tänkandet för snart 4 v sedan. Detta pga att jag kände att jag behövde lägga om min kost pga olika anledningar. Min fråga alltså är om lchf gör det svårare eller lättare för mig att bli gravid. Och även om jag skulle bli gravid hur bra är lchf för ett foster. Någon som vet eller har erfarenhet?

Jättebra Eftersom lchf är en hormoniellt styrd kost så är det en fördel att äta så här om man försöker bli gravid. Många blir lättare gravida.

Att äta lchf som gravid är inga problem. Jag gjorde det tills jag började må illa och levde på rostmacka och kokta makaroner. Efter v 20 klarade jag av ägg, efter vecka 22 bacon. Jag tycker dock inte man behöver käka superstrikt utan äta mer grönt, ev. rotfrukter och mejeri. Om jag jämför min första graviditet som jag åt kolhydratrikt mot min andra där jag åt lågkolhydrat så mådde jag mycket bättre, mycket piggare, mindre viktuppgång och mindre besvär andra gången. Kolhydrater gör att man drar åt sig vätska så det är något man kan tänka på. Käkade jag kolhydrater fick jag knappt på mig ringarna dagen efter.

Lycka till

• helene306
    Duntoffla skrev 2011-07-03 13:15:22 följande:
    Helene- jag klarar inte heller slatten på latten pga det gryniga. Är även jag väldigt känslig för smaker, dofter och särskilt konsistens. Mat som dallrar klarar jag inte
    Tack Du har precis bekräftat att jag inte är ensam om att vara knäpp och kräsen
    Fr1dlyst skrev 2011-07-03 13:40:46 följande:
    Tack för ditt svar.. Verkar som jag också är känslig för fusk. För att inte tala om hur ont i magen man får efteråt också.. :( Det har ju tagit nästan en vecka innan fettförbränningen satt igång igen.
    Får köra strikt lchf utan fusk nu framöver då, det är ju inte värt att fuska! Vilket egentligen är bra. Såg inte hur många kilon du tappat på ett år? Jag tänkte gå ner 10 här nu, sen är jag nöjd. Om jag tappar mer är det ju inte fel heller.. =)
    Jag gjorde tex en hemmahostmedicin. Den innehöll 5 dl socker. Jag smakade typ 3 tsk under kokning och jag tog en hutt på 1 msk när det var klart. På eftermiddagen mådde jag illa, hade ont i magen och blev skittrött! I efterhand kom jag på att det måste vara sockret, jag hade inte fuskat ett skit på över en vecka.
    Jag har hållt på i ganska exakt 1 år nu och tappat ca 5 kg. Det har gått jättetrögt för mig och det tog 3 månader innan vågen ens gick ner. Jag startade på 72 kg och kom ner till 65,9 kg sen trodde jag mig kunna klara lite avsteg som lördagsgodis. Jag gick upp, jag gick ner, upp, ner, upp ner. Ja du fattar Sen tog jag kortsionspruta mot pollenallergi och rasslade snabbt upp 3 kg. Där har jag varit sen dess. Nu har vågen sakta rört sig ner 1 kg sen jag skippade allt småfusk. Min mage blir dessutom helt kajko av kolhydrater har jag erfarit denna helg. För att inte tala om odören. Luktade man så jävla illa innan???
  • helene306
    Labolinas skrev 2011-07-03 19:42:43 följande:

Jag vet ju att det är några som varit aktiva i tråden tidigare som blivit gravida & fortsatt äta enligt LCHF. Har ni tips & tricks att dela med er av?

Hur menar du med tips och tricks? Jag åt som innan och hade med mig turkisk yoghurt med grädde och vaniljpulver till universitetet som jag åt som mellanmål. Tyvärr blev jag illamående och fixade inte fet mat. Jag pendlade även med bil och det bara gick inte. Jag mådde skitilla. Jag satt här hemma och funderade på vad jag skulle stoppa i mig men bara tanken på fet mat gjorde mig spyfärdig (jag hatar att kräkas ska tilläggas). Så, jag kokade makaroner och testade. Jag åt och åt och mådde sen hur bra som helst! Jäkligt skumt och jäkligt fel. Det var inte alls så jag ville äta men det var dte enda som funkade. När maken stekte bacon höll jag på att krevera. Det och doften från banan. Jag åt kolhydratrikt men samtidigt lågkolhydrat i den mat jag klarade av. Runt v 20 kunde jag äta ägg (det bara växte i munnen innan) och runt v 22 klarade jag av bacon. Sen körde jag på men räknade ingenting. Jag åt av det jag ville ha och begränsade varken grönsaker eller mejeri. Ville jag ha pasta eller potatis så tog jag det. Mot slutet av graviditeten strulade det till sig och rätt mycket skit kom in i kosten. Men men.

Ät det du mår bra av är mitt råd. Och det du klarar av. Lyssna på kroppen. Jag åt aldrig järntabletter. Eller jo, några men sen glömde jag. Jag hade finfina järnvärden genom hela graviditeten. Min bm ifrågasatte inte lchf utan uppmuntrade mig att äta så och blev själv nyfiken Jag mådde mycket bättre andra graviditeten än första och det tackar jag lchf för. Dessutom gick upp 10 kg mindre mot första gången.
    Duntoffla skrev 2011-07-03 19:56:38 följande:
    Helene- haha, nej du är inte ensam. Anser inte att jag annars är så kräsen med mat men vissa saker är vidrigt.
    Min man tycker jag är kräsen men om jag jämför mot från att aldrig ha ätit annat än mammas mat när jag var liten så äter jag det mesta nu
    Linda5 skrev 2011-07-03 20:13:34 följande:
    Testar igen och hoppas någon vill svara mig.
    Låter lustigt som sagt. Hur länge har du hållt på? Det är annars klassiska omställningsbesvär. Eftersom du mår illa, mota illamåendet och ät regelbundet eftersom du verkar behöva det. Ha med dig något att knapra på som du tycker om. Baby bel, finn crisp, sesambröd, frökex osv.
  • helene306
    Shaun the sheep skrev 2011-07-03 20:04:01 följande:

Hej allihop!

Började äta LCHF i måndags, men igår blev jag tvungen att fuska. Vi var på dop, vi skulle vara borta hela dagen så jag hade ingen annat val än att äta det som bjöds. Innan vi åkte vägde jag mig och hade då gått ner 3.5 kg sen i tisdags. Säkert mest vatten, men ändå. Vägde mig nu igen, bara för att jämföra, och nu har jag gått upp allt igen Ska kolla igen imorgon, men usch vad tråkigt det kändes. Det som känns så himla bra är att jag inte haft några som helst problem. Ingen huvudvärk som jag läst om, ingenting! Har knappt ens saknat kolhydrater och socker! Enda gången jag VELAT fuska men inte gjort det är på väg till gymmet. Mitt på stan står inte en, utan två donutvagnar och säljer donuts, en av mina absoluta favoritsaker att fika med Men doften fick räcka.

Imorgon blir det en tripp till gymmet igen, och nu har jag inget mer att oroa mig för - ska inte iväg på evigheter! Och under semestern bor vi hos svärmor och svärfar, där får jag laga vad jag vill. Kanske får jag med mig svärmor som har diabetes, vore ju helt fantastiskt. Vilken lifesaver jag skulle bli :)

Mina omtällningsbesvär kom senare och jag blev seg som kola Helskotta vad seg jag var. Du har garanterat bara dragit på dig vatten i det du har gått upp. Trist och surt är det men fördelen är att du kan tappa det fort. På´t igen och du tappar det snabbt
  • helene306
    Fr1dlyst skrev 2011-07-03 22:17:00 följande:
    Tapper du är som kämpar på! Om jag ska vara helt ärlig så är jag en "periodare". Kör en diet, går ner några kilon, faller tillbaka i gamla vanor innan jag bestämmer mig för att gå ner några till. Lyckligtvis går jag inte upp de kilona jag gått ner.
    Haha min mage blir också ur funktion vid fusk.
    Tapper vet jag inte om jag är Jag äter gott och mår bra. Att börja äta som innan är inget alternativ. Då går jag med svullen mage och ständigt förstoppad, ständgt sötsugen och ständigt rotandes i skåpen efter något att stoppa i munnen. Sug och sötsug är riktigt, riktigt jobbigt. Jag rasar inte ner i vikt men som sagt jag mår bra och jag äter gott Det är bland det viktigaste för mig.
    Labolinas skrev 2011-07-04 06:57:41 följande:

Jag har upplevt samma sak som du i mina tidigare graviditeter, fett - protein & grönsaker har varit riktigt jobbigt att äta. Kolhydrater är det enda jag fått ned, så det var därför jag tänkte att någon kanske hade bra tips & tricks för att klara sig undan alla snabba kolhydrater Så tack för ditt svar! Har ju fått skära bort det jag gillar nu, typ brie av förklarliga skäl etc, & har inte än kommit in i illamåendeträsket än vilket är skönt Jag kör på som vanligt så länge jag kan då med andra ord Det jag oroar mig för är just att man ska påverka utvecklingen negativt av fostret (snacka om att man är hjärntvättad av alla usla kostråd från livsmedelsverket....)..

Jag vet, jag nojjade om samma. "Tänk om inte fostret utvecklas normalt?" Sen tänkte jag: varför behöver fostret utvecklas på socker?? I ägg finns det mesta kroppen behöver. Jag tog Folsyra och sedan Pyridoxin när illamåendet var som värst. Det dämpade illamåendet men inte dämpade det känslan inför tankarna på fet mat. Det äcklade mig fortfarande.

Kör på så länge du klarar det Jag tyckte det var skönt att kunna äta ägg och bacon till frukost igen. Det hade jag saknat. Jag kommer knappt ihåg vad jag petade i mig innan dess men mättande var det inte direkt. Jag vet ju bara att jag svullnade så ofantligt om jag fuskade. Min mamma menade att jag måste äta kolhydrater. Jag frågade jämt varför om jag svullnar så förbannat? Min mamma och jag har haft vra kontroverser gällande lchf. Enligt henne behöver hjärnan och kroppen socker. Hon lägger ut mer och mer och skyller på att hon är gammal och bindväv och allt 17 vad hon hittar på
  • helene306

Har baksmälla. Jag smakade lite av sonens pizza igår för jag blev så grymt pizzasugen! Jag ha inte ätit pizza på flera år! Iofs kan kebabsalladen jag tog bidra också. Den hade mjölsmak. Nu är jag så jädra trött, magen ballade ur och ett illamående kom. Precis så här var det i veckan när jag tetade den hemmabrygda hostmedicinen. Fy fabian för att må så här

Fuska inte, bara så ni vet!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**