• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

Solen73 skrev 2011-06-28 21:30:58 följande:

hur gör man ägglatte? läste det här för ett tag sen men kan inte hitta

Jag gör kaffelatte på ca 2 dl kaffe, 2 äggulor, 30 g smör ev någon msk grädde.

Ska jag dricka enbart äggmjölk gör jag på ca 2 dl vatten, 3 äggulor och 50-60 g smör.

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    bandit skrev 2011-06-29 18:59:56 följande:

Fan vad svårt det är att rycka sig i kragen efter en mindre svacka, det är så ofta att det känns som om att "det inte spelar någon roll" och "jag kommer ju ändå alltid vara tjock"... Blääää!

Jag hamnar i perioder i svackor och då resonerar jag precis som du! Typ: "Jag är ju redan gift så då kan jag lika gärna se ut som jag gör". Sen ledsnar jag på mig själv, jag hatar när det där förbannade suget gör entré. När måttet är helt rågat bestämmer jag mig och ger det 2 dagar då jag absolut INTE ska fuska md något. Efter dessa 2 dagar rullar det på. För snart 2 veckor sen tröttnade jag på mitt småfuskande och tog i med hårdhandskarna. Igår kokade jag en hostmedicin (innehöll grymt mycket socker!). Jag provsmakade några tsk före och efter kokning och jag tog mig två huttar (1 msk vardera). På eftermiddagen mådde jag så illa, jag hade ont i magen och jag blev så fruktansvärt trött. Socker ska jag hålla mig borta ifrån

Bestäm dig, ge det 2 dagar sen är du igång igen

*puttar på med en spark därbak*
  • helene306
    Anna Engström skrev 2011-06-29 20:53:03 följande:
    Jo, det är sant. Dock kan jag känna att är det allt för annorlunda från det jag brukar äta, så blir det genast mycket svårare att hålla. Plus så kan jag inte stå och laga mat alltid, då kommer jag bara att fallera, hatar verkligen att laga mat...

Tänk att det är en livsstil. Är man van att äta fil och flingor är det klart att det blir en helomvändning. Fil och flingor är INTE lchf. Man kan göra sin egen blandning av godkända livsmedel med lågt kolhydratintag som linfrö, mandlar osv. Fil är inte direkt fett. Testa turkisk yoghurt med grädde. Hatar du att laga mat kan du med fördel äta gårdagens middag till frukost. Eller förbereda kvällen innan. Jag brukar resonera så här: vill man ha det svårt så gör man det svårt. Att äta lchf innebär förändringar. Stora förändringar för en del men i positiv bemärkelse. Det handlar om att äta bra mat, vettig mat, mättande mat. Man får se över sitt leverne och få det att fungera bra för en själv. Det går, om man vill!

Kolla på biblioteket om det finns lchf-böcker att låna så du har möjlighet att kika i och bläddra efter tips på mat. Googla är ett annat alternativ. I lchf-kokböcker finns inte direkt några mellanmålsförslag eftersom man allt som oftast inte behöver äta mellanmål. Lite ost med Bregott emellan eller en kopp kaffe/te med kokosfett är alldeles lagom.

Jag, som för åt max 2 ägg/år äter nu allt från 2-6 ägg/dag. Ägg är väldigt gott och mättande. Gillar du ägg är det bara att käka

• helene306
    yena89 skrev 2011-06-30 08:22:38 följande:
    Gaaaahh vilken jävla fitta min chefs vikarie är!
    Jag sitter hä'r hemma med magkrämper. Vaknade imorse för o gå till jobbet och hade jätte ont, tänkte nä men jag ligger lite till så kanske det blir bättre. >Men nä det blev det inte för jag springer till toan och börjar storkräkas, tänkte att det är över nu och kan dra till jobbet men nä precis när jag ska ut genom dörrn kommer en ny våg. Går och tänker ringa jobbet så dom kan planera om och så kommer en ny våg med kräkningar, sen däckar jag på toan. Vaknar en timme senare och ser att jobbet ringt så ringer upp dom och kollegorna och sköterskan var jätte förstående när jag bad om ursäkt att jag inte ringde men sen kommer den där förbannade saken och säger "Nä men det köper jag inte"...jaha...ja för jag satt ju och kräktes och tänkte att "äh, inte behöver man väl säga till jobbet dom fattar ju"...nää fyfan...sen utlöste ju det en ångestattack ja och det tog mig en timme nu att lugna ner sig...

att det alltid ska va såna smågrejer...jag menar jag vet att det var dumt av mig att somna på toaletten istället för att ringa jobbet, inte för jag kunde göra mkt åt det men endå...lite medkänsla måste man väl ha...

förlåt...ville skriva av mig :(

Tur man är ledig i helgen iaf...men tror mest jag åt nåt dåligt...
    Ja, lite frståelse kostar faktiskt ingenting. Fast är man en sån surmupp som hon verkar vara så vill hon väl inte förbruka alltför mycket på snällhetskontot.

Krya på dig och hoppas du slipper mer kräk och ont! Hjärta
    FrökenNilsson skrev 2011-06-30 08:18:00 följande:
    sååå bra sagt!
    man behöver vara beredd på att göra en förändring i sitt liv!
    och är det viktnedgång man är ute efter så är man kanske redan på det spåret (lr borde vara det) allt blir så mkt lättare när hjärnan oxå är med, sen är det bara till att vara beredd på bakslagen och hantera dom med att bara köra på igen Solig
    Tack Ibland får jag till det
    Nä, men det är så jag känner. Lchf eller vilken annan diet som helst funkar inte tillfälligt. Vill man bli av med sina kilon då måste livet ändras om och är man för bekväm för att göra det och allt blir så jobbigt, då är man nog inte riktigt redo för att ta itu med sin vikt. Vem som helst kanske kan gå ner men börjar man äta som innan när man nått sitt mål då börjar kilona trilla på igen om man inte har ändrat sitt tänk till mat. Eller sitt tänk och kunskap om sin kropp. Jag har käkat sen 2009 med vissa avsteg och jag är fortfarande inte kompis med hjärnan. Den intalar mig hela tiden att jag behöver sånt som jag inte behöver. Men, än så länge leder jag och jag vill ha det så

Sockerkoman jag råkade ut för i tisdags vill jag inte uppleva en gång till ...
  • helene306
    Probably the best in the skrev 2011-06-30 09:12:04 följande:

3 kg sen i måndags...neråt alltså.

Gud vad jag älskar att äta så här!

Nu vart det ju kg som jag gått upp...och massa vätska, men ändå, att man kan gå ner så mkt av att äta!

Och det bästa är ju att man slipper räkna och krångla och registrera. Saker som för mig bara gör det hela tråkigt och tröttsamt och gör att jag till slut skiter i det.

Fasiken vad bra! Nu blir jag avis. Jag sköter mig otroligt, undviker mejeri men ändå är vågen tjurig. Jaja. Jag mår bra och slipper suget/sötsuget. Det är rätt bra bara det
    rednose skrev 2011-06-30 12:17:17 följande:
    Oj! Va bra det gått för er!

Jag verkar må bra än så länge på den här maten så jag undrar lite när ni började må dåligt?

Många pratar ju om att det tagit några veckor innan de kommit i i det men jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig?
    *visslar* Mig går det inget vidare för Jag startade för 1 år sen nu och har tappat 4,8 kg. Det ni Kan erkänna att jag fuskat, inte mycket men något litet varje dag. Men som jag skrev ovan, jag gillar att äta så här och jag mår bra. Det är en stor vinst
    Duntoffla skrev 2011-06-30 14:05:46 följande:
    Ni som använt sukrin eller sötin, hur lägger ni in det i matdagboken mfl? Det står på sukrin att det är 100g sockeralkoholer är det alltså 100 g kolisar per hundra gram? Fast det står också 0 gram kolhydrater. Blir lite snurrig. Eller lägger jag in 0 gram på kolhydrater? (sockeralkoholerna bildar inte kcal? ) *snurrig*
    Jag la aldrig in sukrin. Sukrin är en sockeralkohol som inte påverkar blodsockret så jag har aldrig lagt in det.
  • helene306
    blondtjej skrev 2011-06-30 17:20:15 följande:
    Jag är orolig för att jag inte äter rätt eller så. Kollar så jag inte stoppar i mig mer än 5g/100g i kolisar, men mer än så har jag inte någon koll på. Trodde det skulle bli superlätt det här, men man blir ju nojig och osäker av all info i tråden. Tycker inte att jag känner mig sådär mätt som många andra. Typ "äter bara frukost och middag". Kanske får jag inte i mig tillräckligt med fett?

Åt 2 kokta ägg med en klick smör och örtsalt till frukost. En timme senare en kopp kaffe med lite grädde. Tog knappt en halv näve cashewnötter (naturella och onyttiga jag vet, men var "tvungen"). Smakade även på jordnötssmöret jag köpte innan (en halv tsk). Sen kände jag ändå mig hungrig och åt 3 bitar fläskfiléer som blev över från igår. Det var fetaost, creme fraise och lite grädde i såsen.

Ikväll blir det lite kassler med broccoligratäng gjord på ägg, fet riven ost, grädde och lite smör. Här är receptet för den som är intresserad: www.lchf-recept.se/broccoligratang-med-kassle.../
    Dricker enbart kaffe och vatten på dagarna.

Har börjat med LCHF i måndags och har varje dag fuskat tills idag (okej nötterna..). Igår blev det ett par bitar melon och bröd på dinkelmjöl hos mamma. I måndags åt jag vanlig frukost med macka och juice och i tisdags var jag på kalas = tårta...
    Nu är det stenhårt, men är så kass på att veta hur mycket jag ska äta och ta av. Det är väl det som är mitt stora problem annars med eller så... 
    Håller med yena, kolla hur du äter det är lätt att det drar iväg även om man håller sig till varor med 5g/100. Sen, lyssna till din kropp. Vissa äter 2 gånger/dag andra kan äta varannan timme. Ju längre man ätit lchf dessto med mättnad får man när kroppen ställt om. Ät när du är hungrig och tills du är mätt. I början äter man mer innan kroppen vant sig. Försök även att skippa nötterna om du kan det är en hel del kolhydrater i dem även om det är bra fett i dem.
    Fusk gör också att du får ett ökat sug och äter mer.
  • helene306
    Beckaa skrev 2011-06-30 18:00:31 följande:
    Nu är det bara att inse att vanorna sitter i, att huvudet tror att jag vill ha sött fast kroppen inte alls vill.
    Visst är det så! Jag för diskussion med min planet men vi är inte alltid överens
  • helene306
    OnMyWay skrev 2011-06-30 18:32:42 följande:
    Hur funkar det här med lchf å träning. Viss borde man gå ner snabbare om man kombinerar det med träning?
    Prata med en tjej idag och hon påstod att träning ie gör någon nytta på lchf kost.. Någon som vet??
    Kosten och träningen kan ta ut varandra. Samtidigt som du ska ner i vikt kan du öka eftersom du bygger muskler. Det kan gå +-0. I början av kostomläggningen är det dumt att träna hårt. Omställningsbesvär kan göra att orken tryter och man inte orkar med att träna öht. Träning är dock bra för kroppen men innan man vant sig bör man inte gå ut stenhårt med både kost och motion. Risken finns att det blir pannkaka av allt.
  • helene306
    blondtjej skrev 2011-06-30 19:34:20 följande:
    Tack! Hur såg min dag ut annars tror du? Grejen är att det inte funkar för mig att skriva upp saker, även om jag vet att det är bra. Testat förut, men det gör bara mer onytta än nytta för mig känns det som - men jag ska fundera på det!
    Nötterna är inget som jag tänker äta dagligen. Bara om jag känner "panik" eller så.. Har ätit godis varje dag innan, även om det vart lite så har det varit mycket. Samt cola light. Så förstår om det tar några dagar att komma in i allt. Dock är fusket inget fusk på det sättet enligt mig. Det har varit planerat och vi började i måndags och nu är jag på g! 
    Jag är också sån som inte kan skriva upp Det går två dagar sen har jag ledsnat. Annars tycker jag din dag ser bra ut. Ett litet varnandes finger för mycket mejeri. Det drar lätt iväg med kolhydrater och mycket gör även att man kan stå still i vikt. Jag är sån. Använder jag creme fraiche, grädde i maten och mumsar ost till kvällen då går det trögt här. Eller jag står still. Lyssna till kroppen och ät när du är hungrig. Känner du lite hungerskänslor, ta ett glas vatten eller några ostskivor med Bregott emellan.
  • helene306
    rednose skrev 2011-07-01 08:41:36 följande:
    Ah, glömde skriva att i äggröran är det 15 gram smör.

Idag testade jag faktiskt kokosfett i kaffet men fy fabian så äckligt. hade i lite grädde oxå för smakens skull. :)

Vad äter du till frukost? 
    Hade du kokosfett med smak? Eller gillade du inte det flottiga?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**