• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

Nileta skrev 2011-07-04 15:32:04 följande:
    Hej! Tänker testa LCHF men är lite av en novis. Är en gammal vikt-väktare som är van att räkna kcal ( eller points). Har svårt att släppa det. Ska jag släppa det eller är det tvärtom vettigt att hålla koll på båda kcal och kolhydrater? I så fall hur många kcal ska man äta när man äter LCHF-diet (om man vill gå ner ca 7-8 kg).
    Jag är också gammal Viktväktare. Släpp det tänket och koncentrera dig på mängd kolhydrater. Max 20 g om dagen om du ska gå ner i vikt. Eftersom du inte ska ner många kilon kan det behövas räkna kalorier mot slutet, alltså de sista kilona. Blanda inte ihop de båda. Räkna kolhydraterna först och ev. kalorier sen. Och släpp VV-tänket helt Det här är så mycket bättre

Sen: läs på innan så du vet vad det handlar om. Det blir så mycket mycket lättare då!
    AgnesGN skrev 2011-07-04 15:07:31 följande:
    Jag fuskade förra måndagen och fy sjutton vad jag mådde dåligt dagen efter... Det kommer krävas mkt innan jag fuskar igen... Fy sjutton för baksmällan!
    Ja fy, det här var inget vidare! Jag börjar bli människa nu.
    Denebola skrev 2011-07-04 15:45:24 följande:
    Släpp det och håll koll på mängden kolhydrater bara. Skulle det visa sig att du behöver tänka på kalorierna så kommer det i så fall visa sig senare (dvs om du gör allt rätt men ändå inte går ner).

Satsa på max 20 g kolhydrater/dag och se till att du är påläst om vad LCHF innebär!
    Och här ser jag att du redan svarat
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    Labolinas skrev 2011-07-04 18:18:45 följande:
    Jag vet vad fakir är och jag tror bara vi har olika sätt att uttrycka oss på. Att ligga på max 20 gr om dagen eller under tycker jag definitivt är extremare än mer normal LCHF. Det rekommenderar inte ens LCHF-förespråkare, att det skulle vara nyttigt i längden.
    Här definieras lchf 

Fakir är att äta så nära noll man bara kan. Vilka av förespråkarna anser inte att det skulle vara nyttigt i längden att äta 20 g om dagen?
  • helene306
    Labolinas skrev 2011-07-04 19:55:39 följande:
    Jag menar 20 gr eller under, typ fakir. Normalintag är 25 gr och 50 gr är högt intag i LCHF-mått mätt. Hade man rekommenderat färre kolhydrater i längden hade ju det varit normalvärdet, nu rekommenderar de inte det och det finns såklart en orsak till den. Sen tror jag även att det beror på hur mycket du rör dig. Är du stillasittandes och rör på dig lite är nog 25 gr om dagen rätt lagom. Om man rör sig som t ex jag, tränar 3 ggr i veckan intensiv träning och dessutom powerwalkar minst en timme var dag, då är 25 gr på tok för lite i längden. Och det är inte nyttigt, då bryter jag bara ner min kropp istället för att bygger upp. Observera att jag inte förespråkar kolhydrater, utan bara menar att fakir kan du köra begränsad tid (livet blir om inte annat rätt trist med fakir).
    För mig innebär fakir att nolla kolhydraterna eller hålla nere kolhydrater så mycket det bara går. Fakir är inget jag skulle köra längre än en vecka och isf enbart för att få fart på viktnedgång om jag står still. Nu står jag visserligen still men jag har inte vågat mig på att fakira Jag äter runt 20 g om dagen och det tycker jag är alldeles lagom för mig. Nu rör jag mig inte så värst mer än några raska promenader i veckan och trädgårdsarbete men 2009 grejade vi mycket med huset och jag arbetade tungt här hemma och låg på ett intag runt 20 g då också. Jag hade mer ork än när jag åt kolhydratrikt. Det var en otroligt häftig känsla i kroppen Livet blir trist på fakir, ja och jag tror inte det är någon som äter så någon längre tid, bara begränsat.
    De flesta här i tråden anser säkerligen fakir vara att nolla kolhydratsintaget. Vissa kan köra UFO (under fem gram om dagen), en annan variant fakir. En del kör strikt på 10 g om dagen för att få fart på viktminskning men de flesta ligger nog som jag runt 20 g om dagen. Det har jag gjort länge utan att må dåligt men så tränar jag inte så hårt som du och det kommer jag nog aldrig göra så länge jag har småbarn.
  • helene306
    Loriyana skrev 2011-07-04 16:24:11 följande:
    Nu blir det strikt LCHF igen...men finns det någon snabb lindring mot den här jäkla uppblåsta magen??! 
    Jag vet ingen snabbkur men kommer du tillbaka till strikt kommer den uppblåsta magen försvinna fort.
  • helene306
    Loriyana skrev 2011-07-05 07:37:21 följande:
    Åh ja idag känns det bättre. Ska aldrig fuska mer!! Eller jo det kommer jag nog...men inte på ett bra tag :P

Jag är en av dem som inte äter LCHF för att gå ner i vikt utan för att min mage mår bäst av det. Min syster som jobbar som F&S tränare och är en av de mest vältränade människor jag känner har samma problem med magen som jag. Hon äter också enligt LCHF. Vi är båda så tacksamma för att vi äntligen har hittat en diet som gör att vi slipper våra plågor! Jag hade tidigare haft magsmärtor mer eller mindre hela mitt liv samt uppblåst mage och fick alltid höra att det berodde på "stress". Ibland undrar jag över läkarkåren, de skyller ju ALLT på stress! Jag skulle nog kunna gå in med ett brutet ben och de skulle säga att det berodde på "stress". 
    Att ha en mage som mår bra är bland det bästa! Även om jag själv jobbat inom sjukvården och tagit del av att varje krämpa ska behandlas med en tablett så är jag mer och mer inne på kostens betydelse nu. Jag har ju själv märkt skillnaden och jag är precis som du förvånad över att läkarna alltid ska hitta stressrelaterade orsaker till ens problem.

Barn och lchf: Sonen på 6 år är en kolhydratätare och ytterst kräsen. Dottern på 15 månader käkar det mesta, helst lchf men hon får frukt, bröd, pasta, ris, potatis också. Jag försöker undvika onödiga kolhydrater å gott det går.
  • helene306
    Beckaa skrev 2011-07-06 20:43:22 följande:
    motivationen att minska i vikt blev inte direkt mindre när en kollega konstaterade vid fikat, att visst har du gått upp i vikt sen förra sommaren!
    han menade i och för sig väl och tyckte att det klädde mig, för han sa det inte för att vara elak, men lik förbannat sved det : (

Jag tycker att jag efter en och en halv månad fortfarande är extremt hungrig och äter massor, inte konstigt att våge inte pekar nedåt.. Hoppas att det vänder snart!
    Hur äter du under en dag?
    Tezzan1981 skrev 2011-07-06 21:28:04 följande:
    hjälp! vad är en lagom dagsranson av kokosfett??

jag har nu upplevt 3 fruktansvärda tillfällen utspridda på 3 veckor när jag legat med kramper, diareee och illamående. läste att någon skrivit att det kan uppkomma av för mycket kokosfett.
    men jag tycker inte att jag äter så mycket, sist jag fick ett "anfall" åt jag nog 3 msk till frukost. sedan mådde jag jättedåligt på eftermiddagen. mådde jättebra innan frukost.
    kan det krascha totalt ihop med alkohol också, är det någon som vet det? drack några glas vin dagen innan sist jag fick ont (OBS, jag var INTE bakis) utan en helt annan typ av dåligt mående. jag var inte heller magsjuk.
    Jag tar 1 msk på fm och 1 msk på em i kaffet. Ibland har min mage kört igång rejält på em men då har jag allt som oftast fått i mig lite eller nästan inga kolhydrater alls så jag har misstänkt att magen reagerar på det när kokosfettet dyker ner

Jag käkar bigaråer lite nu och då under dagarna. 1 blir gärna 10 typ 3 gånger om dagen. Fan, det är inte bra att ha godis på framsidan ...
  • helene306
    Tezzan1981 skrev 2011-07-06 21:38:04 följande:
    men jag nollar ju carbsen till frukost. är det alltså olämpligt att äta kokosfett helt utan kolhydrater till eller?

är det någon som vet en vedertagen lagom dagsdos?

Ok. Jag vet bara att min mage skulle inte mått bra om jag stoppade i mig 3 msk kokosfett på tom mage. Smör däremot kan jag dricka (i äggmjölk) 50-60 g utan problem men inte kokosfett.

Hur mycket kokosfett man klarar får man nog testa sig fram med. Ibland har jag tagit mer kokosfett (jag vet inte hur mycket jag tar faktiskt, jag gröper ut en klutt och slänger ner i kaffet) men då har jag spritt ut tillfällena under dagen. Jag har aldrig tagit stor mängd på en gång, så lär jag få bo på toa ett bra tag Får jag i mig för mycket blir jag illamående, får ont i magen och diarré.

• helene306
    Tezzan1981 skrev 2011-07-06 21:46:48 följande:
    tack för svar, ni andra får gärna skriva också hur ni upplever det.

det verkar ju helt klart som det är kokosfettet som ställt till det för mig. synd, för det är så gott och fungerar i övrigt bra. tycker äggmjölk med smör blir lite halväckligt.
    kanske om jag gör min mjölk på mer grädde och lite mindre kokosfett. men det är så bra att kunna minimera kolhydraterna bara. började med denna mjölken just pga att jag drack för mkt grädde.
    känns dock inte så kul att "testa sig fram" eftersom det kan innebära en dag till på toan om jag har otur
    Om du fördelar ut kokosfettet mer över dagen då eftersom du tycker det är bra? Tror du det kan funka?
    Beckaa skrev 2011-07-06 22:16:36 följande:
    idag har jag ätit
    frukost
    1 korv (90 gram, 260 kcal 6 samt 1 kolhydrat/100 gram)
    en bit halloumiost
    några champinjoner
    en klick bea

lunch
    spenatsoppa med ägg

middag
    omelett på ½ paket bacon, ½ korv (samma som frukosten) 2 ägg och några champinjoner

snacks (lite onödigt, hetsätartendens som kom fram)
    kanske 5 ostskivor doppade i beasås
    Min första tanke: Vart är fettet? Mer fett. Ta smör till korven, ha i smör i spenatsoppan och ha i smör i omeletten. Variera ostskivor med Bregott och inte bara doppa i beasås. Är du hungrig om dagarna?
  • helene306
    adams family skrev 2011-07-07 01:09:20 följande:
    Apropå kokosfett så en lite rolig anekdot..en av sonens assistenter som har magsår och varit sjukskriven ganska ofta för han har så förbannat ont har senaste dagarna provat kokosfett..en tsk morgon och kväll och gissa vad han har inte ont har kunnat äta normalt och för första gången på flera månader druckit kaffe en liten kopp med kokosfett i efter maten..Han är ganska överlycklig kan vi minst säga..

Kokosfett är mao ett litet mirakelmedel och det kanske är sant som det skrivs att det är bra för magsår..

Apropå mängd kokosfett som ngn frågade om så tar jag en rejäl tsk i varje kopp kaffe och gör jag ägglatte blir det lite mer i..inga som helst känningar av illamående eller ngt.

Sonen som har reflux får kokosfett i sina smothisar sedan nästan två månader tillbaks och har sedan dess inte haft mer än ett par uppstötningar och har desstuom gått upp nästan ett kilo på en månad vilket är ett mirakel för en kille som stått still i nästan två år och hans dietist har försökt trycka på oss föräldrar att han måste operera in knapp för att kunna sondmata honom framförallt nattetid. Ngt som vi tycker är helt förbannat jävla galet för en kille som äter som en häst. Dessutom har han svårbehandlad epilepsi och vår vardag brukar vara ganska begränsad då han har många anfall per vecka men nu sedan vi började emd kokosfett så har han enbart haft en kramp sedan 11 maj, vet iofs inte om vi kan tillskriva äran till nästan krampfri åt kokosfettet men vi tänker och vågar inte sluta med det..
    Så kokosfett är här hemma heligt inge mer kräk och sura uppstötningar, inge mer mediciner mot ovannämnda och framförallt om det minskar ep-kramper så är det fantastiskt. Vi ska efter sommaren om det håller i sig tom försöka backa på en av hans tre ep-mediciner om krampfriheten håller i sig.      
    Vad kul att läsa! Mest för er sons skull, jag hoppas ni kan minska ep-med och att kramperna minskar. Jädra knäpp dietist så bra att ni står på er! Om ite du hade varit medveten om kost så hade han kanske redan haft sondknapp? Jag tänker på alla föräldrar som blint litar på dietister och läkare och följer deras råd.
  • helene306
    Beckaa skrev 2011-07-07 16:49:50 följande:
    Är rädd att öka på fettet mer, min ämnesomsättning är helt paj pga hypotyreos. Jag var viktstabil på cirka 100 kcal per dag när jag åt blandkost. Jag är rädd att gå upp i vikt om jag lägger på mer fett eftersom det visat sig stört omöjligt att gå ner..  jag har läst att man ska köra kalorireducerad lchf om man inte lyckas gå ner med vanlig.. tänker jag fel?
    Har du testat med mer fett? Det kan ju vara så att din kropp går på sparlåga eftersom du gått på lågkaloridiet. För att få kroppen att gå ner krävs mer fett. Kalorireducerad kost kan en del få använda sig av de sista envisa kilona. Har du många kilon du vill ner?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**