Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

astro skrev 2011-12-29 09:52:48 följande:
    Brillat-Savarin levde ännu lite tidigare. Även om han mig veterligen själv var blandkostare så hänvisade han flera gånger till att människor var precis som grisar; göder dem feta gör man med bröd och rotfrukter.

Den som ville bli smal skulle istället hålla sig till kött, fisk, fett - ja, ni kan listan. 
    My80 skrev 2011-12-29 07:54:59 följande:

Hej på er, överlevt julens mat och har inte gått upp något.
    Jag har dock inte heller gått ner något :(
    Vad gör jag för fel.
    Ätit LCHF nu i 1 månad men vågen står stilla har 22 kilo att gå ner.
    Tips om hur er mat dag ser ut skulle verkligen behövas.

Ha en kanondag alla

För det första är en månad ingen lång tid, särskilt inte om detta är första gången du äter LCHF och ännu mindre om du dessutom bantat förr.

Det är också lättare att ge dig en kommentar om jag vet hur du äter. Inboxa mig gärna om du inte vill dra en meny här. 

Ahhh så sant...vi har ju tom vildsvin i sverige som börjar drabbas av metabolt syndrom pga att man matar dem med våra rester....Nu ska vi inte jämföra gris och människa men tom våra laxar som vi föder upp drabbas ju av matabola sjukdomar. Somliga går så långt att de kallar laxen för en flytande grönsak då den matas med en stor del vegetabilier som spannmål och soya...Detta gör ju att laxen även tappar sin fina förpackning av omega 3 som är så viktigt att balansera upp med...Tiden är ur led eller vad säger man vi äter flytande grönsaker och matar våra kor med kraftfoder gjort på soya...jag vet inte men enligtmig äter kor gräs och lax betar defentivit inte på vetefält...

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Mandel skrev 2011-12-29 09:51:46 följande:
    Håller helt med. Folk trycker glatt i sig en påse chips på minst 200g varav 64-68g är fett utan att blinka, men att ta ett ägg med en tsk majonäs på är vidrigt.
    Att ta en klick kryddsmör på sin grillade köttbit en sommarkväll är helt naturligt så länge man inte äter LCHF, men äter man enligt LCHF är det vidrigt fett med en klick kryddsmör.
    En dammsugare (punchrulle) innehåller 29g fett/100g  och det äter folk glatt en eller två när de fikar med kompisarna på stan osv.

Jag äter inte pizza, McD, chips, choklad, kakor osv. så jag får inte i mig allt det "vardags" fett som folk äter utan att ens reflektera över det.
    Jag förstår faktiskt inte varför de kallar det fettdieten för jag är ganska övertygad om att om man jämförde den totala fettkonsumtionen mellan vanliga människor och LCHF ätare så tror jag skillnaden är marginell.
    Skillnaderna består nog mer i hur man får i sig fettet. Rent eller dolt i processade livsmedel och snacks.
    Men där kan jag säkert ha fel då jag bara studerat min egen omgivning och dragit slutsatsen därifrån.

Vad är fettet i choklad kakor mm det är processerat och det billigaste som finns på marknaden har man tur så är det den förträffliga solrosoljan som har skyhöga inflammatoriska nivåer av omega 6 så chips är som astma och allergi på påse våra eikosanoider gråter blod av detta och driver på varenda infmalatorisk process som är möjlig...och i kakorna så hittar man vegetabiliskt fett av okänd sort om man har tur och har man dragit "vinstlotten" är det härdat fett eller transfetter som vår kropp överhuvudtaget inte vet vad den ska göra med då dessa fettkedjor är helt främmande för den...

Nehej nog om detta nu ska jag ta mig min omega 3 coqtail...och äta frukost bestående av avocado och rökt gravad vilfångad  rengbåge en klick smetana och hackad lök till detta blir pricken över i...en oerhört onyttig frukost jag borde kanske äta några sockrade frukostflingor och slänga på en nyttig fullkornsmacka proppad med sötning med ngn chark och becel på och ta lättmjölk till det hela....då skulle jag iofs vara redo att döda av hunger vid lunch men fullkorn och light är så nyttigt.....
    Ursäkta ironin men jag tror inte att alla äter detta till frukost men en stor del av svenskarna gör nog så och sedan undrar de vart sockersuget och den trasiga magen kommer ifrån....allt medans livsmedelsverket hejar på med rekomendationer om light,fullkorn och margarin...allt i linje med beprpövad vetenskap....eller hur var det nu det finns inte en enda studie som kan bevisa att deras rekomendaioner fungerar långsiktigt..just det så var det ju....

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    rednose skrev 2011-12-29 10:00:28 följande:
    Men du, det verkar faktiskt vara ganska olika beroede på vem man frågar, eller har jag fel?
    Jag har i denna tråden tex fått veta flera ggr att för att bli mätt ska jag äta mer fett. Ibland ska jag tex ta en skiva ost med en hyvlad skiva smör på som mellis om jag känner att jag behöver lite energi?

Grönsaker ska jag se som "krydda".
    Jag förstår helt ärligt inte riktigt hur jag ska äta.
    Jag vet ju att för att vara "strikt" och för att gå ned i vikt, ska jag hålla mig under ca 20 g kolhydrater om dagen.

Jag äter till frukost oftast äggröra på 3 ägg med kanske 3-4 msk grädde i och ca 40g smör. Till det en kopp kaffe med ett par msk grädde i. Detta står jag mig på från ca kl 7 till 14. Då äter jag antingen samma sak igen eller nån omelett med lite philadelphia och bacon i plus lite paprika.
    till middag brukar vi göra typ tacopaj (med philadelphiabotten) eller kycklinggryta med jordnötssmör som smaksättare, creme fraiche och grädde och till det en sallad med fetaost, kapris och oliver.

Är jag för liberal? Jag räknar inte alls längre och går ju då inte heller ner. Har 3 kilo jag vill bli av med men vad ska jag ändra?
    Jag har förstått det som att jag ska äta kött och fett. Är det då fel? 
    Strikt LCHF under 10 gram kolhydrater då äter du egentligen bara några blad som dekoration undviker mjölkprodukter med undantag för grädde och smör

Nomral LCHF upp till 30 gram då kan du äta ordentligt med tillåtna grönsaker och ngn frukt eller bär

Liberal LCHF upp till 50 gram kolhydrater detta ger betydligt mer utrymme för frukt och grönt 

Lågkolhydratskost upp till 100g kolhydrater utrymme för mycket i detta men man utesluter snabba kolhydrater med undantag för ngn rotfrukt och frukt och bär

Fettet mättar helt klart ;-D                
  • mamman i skogen

Rednose din kropp kanske tycker du är färdig ;-D Sista kilona brukar krävas stenhård diciplin och träning för...

Jag är nöjd och kan iofs tappa ett ellet tre tillmen vill inte tillbringa dagarna på gymet hålla stenkoll på allt utan är näjd tränar lagom äter ganska liberalt upp till 50 gram det mår jag bäst av just nu.  

• mamman i skogen
    rednose skrev 2011-12-29 10:31:16 följande:
    Men va?
    Strikt LCHF har ju enligt väldigt många i denna tråden hela tiden varit under 20g???

Var är alla förresten? Inte många namn man känner igen längre????

LCHF magasinet kom med dessa riktlinjer för att minska förvirringen så äter man strikt är det under tio gram och det gör ofta de som har en hel del att tappa. Men de flesta brukar säga att under 20 gram är strikt.

Men som sagt kanske är så att de sista kilona måste omsättas med hjälp av träning...äter du LCHF så förbränner du ju fett du går på ren fettförbränning så det är fullt möjligt däremot så är det svårt att träna högintensivt på en strikt LCHF utan många får äta liberalt och träningsanpassat men du har fortfarande med LCHF en stor del av din träning som går på ren fettmotor. kolhydraterna är till för den extra energin som krävs vid explosiv träning.

Du kan äta träningsanpassat och äta strikt men lägga till en dos kolhydrater inför varje träningspass om du vill träna högintensivt och fylla på med lite protein och en liten dos kolhydrater efter träning för att maximera återhämtning och muskeluppbyggnad. Du behöver itne bli hungrigare bara för att du går på strikt med 10 gram kolisar efterssom din kropp är inställd på ren fettdrift..tänk i kalorier så är det ju så att man hamnar på kaoloriunderskott om man tränar men samtidigt så bränner du av kalorier från fettmassan som kompenserar detta. Lite mer hunger och signaler att fylla på får du men du har samtidigt förbrännt och din förbränning ökar och håller i sig dygnet efter träning en possitiv fysiologisk effekt av regelbunden träning är ju att de ger en bättre förbränning.      

• mamman i skogen
    rednose skrev 2011-12-29 10:51:25 följande:
    Ok.
    Kan inte du tänka på meningsbyggnad lite mer? Det är skitsvårt att få sammanhang i mycket av det du skrivet och eftersom du ju vet vad du pratar om så blir det ännu mer frustrerande att tolka. :)

Jag tränar som ni vet mycket och har alltid gjort. ;)

Självklart;-D Jag är snabbskrivare ständigt på språng så det blir ganska hafsig...
  • mamman i skogen

Strikt LCHF under tio gram kolhydrater per dag.

Träningsdagar kan du lägga till kolhydrater måltiden innan ditt träningspass en msk ris, lite potatis etc så länge det är glutenfritt brukar det gå bra.

Efter träning för att maximera effekten av träningen så lägger du till lite protein gärna inom en timme efter träning. Ett kokt ägg är strålande eller en proteinshake om man vill. Om du träna ganska tätt inpå behöver du fylla på med lite kolhydrater med då du har dränerat muskelglykogenet och din kropp behöver återhämtning. Undvik frukt som innehåller fruktos som ska gå via levern först, ett glas mjölk kan vara lagom om din mage fixar det. Om du inte ska träna dagen efter så kan du skippa kolhydraterna. Muskeln har ett öppet "fönster" efter tex styrketräning och det är då man kan maximera muskeluppbyggandet genom att tillföra proteinet.

När du äter LCHF går du på ren fettdrift och vid träning är detta fördelaktigt. Kolhydrater bränner kolhydrater och fett bränner fett.Vi blir uthålligare och klarar oss länge på fettdrift men så fort vi kliver över till anaerob högintensiv träning behöver kroppen tillskott av snabb energi. Då är fettdriften en dålig lönsamhet kan man enkelt säga även fast den alltid ligger i bakgrunden så föredrar kroppen snabbt tilskott av energi för att klara av den expolsiva träningen.

Så mao strikt träningsanpassad LCHF kan vara fördelaktigt om man tränar mycket detta innebär inte att alla behöver det men de allra flesta skulle jag tippa på. Anaerob träning ger bäst efterförbränning och kräver mer kolhydrater för att man ska orka. Träning stressar kroppen så max tre träningspass i veckan brukar man rekomendera om man inte är elitidrottsman/kvinna.     

Jag tillhör de som behöver extra tillskott av kolisar inför en träning och även behöver snabb återhämtning efter, då mår jag som bäst och jag tror att det dämpar hungern att fylla på med ngt litet efter träningen. Folk brukar kolla på mig när jag äter kokt äggpå gymet  men de är ju så sabla praktiska att ta med sig...

Vill du läsa om ngn som har stenkoll på träning så gå in på http://www.jonasbergqvist.se/         

• mamman i skogen
    The Kittycats skrev 2011-12-29 19:33:09 följande:
    Du är inte ensam om att ha ont. Häromkvällen låg jag och klagade för att jag hade så ont i händer och fötter, och att jag inte har haft så här ont sedan jag var gravid (karpaltunnelsyndrom). Men inte förrän nu när du skrev att du också hade ont så kopplade jag....Foten i munnen
    Det är ju såklart pga all skit jag har stoppat i mig som jag har ont. Så nu är det bara att sluta gnälla, acceptera konsekvenserna av det jag valde att äta till julen, och framför allt ta nya tag.

Även jag har trots minimalt med fusk haft ont i kroppen. Har innan LCHF levt med kronisk värk i framförallt handleder och armar jag var 19 förstagången jag uppsökte läkare för detta sedan har jag blivit bollad runt i vården men man har konstaterat ingenting och mer eller mindre sagt att jag får nog leva med värken. Otaliga diklofenakk kurer senare så började jag för mer än två år sedan med LCHF och vad händer;-D Ett par veckor senare var jag värkfri och har sedan dess inte ätit en tablett mer än när jag själv med rödvin vållat mig huvudvärk.
    Så dryga 15 år av värk kan jag nu med kunskap i bagaget härleda till kroniska inflammationer orsakad av min egen kost ala tallriksmodellen för jag har varit en duktig medborgare och ätit varierat dock utan lightprodukter dessa har aldrig kommit innanför mina dörrar.

Jag kan nog härleda inflammationerna  till dåligt intag av omega 3, fredagschipsen, och gluten. Jag har inget sockerbehov och har aldrig haft sockersug men däremot har jag varit en "mjölmaja" som gått igång på nybakat.

Gluten kan även för oss icke intoleranta skada tarmens minsta veckade yta mikrovilly och skapa läkage (läckande tarm) då kommer osmält mat ut i blodet och det är en trolig inflammationsförklaring.

Intressant är också att titta på hur våra tarmar ser ut och jämföra det med andra djur. Vi har tex om man ställer en gorilla bredvid oss en oerhört kort tjocktarm medans gorillan har en lång. Detta indikerar på att vi är anpassade för ett litet intag av vegetabilier och vår huvudföda är protein och fett som bryts ner i tunntarmen. Tjocktarmen är som vår jäskammare och där kan vi processa en liten del fibrer och bryta ner till näring.  Hos gorillan så finns det en lång tjocktarm och de lever också på ganska hårdsmält mat. Vi är så lika men ändå så olika. Detta fenomen finns ganska bra dokumenterad forskning på om hur djurarter som är lika ända har anpassats olika beroende på vilken miljö de lever i och då är det tex tarm som är den största skillnaden. Björnar är ett bra exempel där en isbjörn och en brunbjörn är oerhört lika anatomiskt men äter helt olika föda därför har brunbjörnen en lång tjocktarn för att "jäsa" mat i medans isbjörnen som lever i ett fruset landskap har en kort tjocktarm. Så mao anatomiskt lika men med stora skillnader i matsmältningskanalen beroende på hur de varit tvugna utvecklas pga miljö och tillgång på mat. Intressant anekdot tycker jag och den ger en bra bild av hur vi under två miljoner år anpassats till vår naturliga kost och hur vi under de sista tiotusen åren har gjort ett nytt vägval genom att bli bofasta och odla vår mat.

I denna sista anpassning har vi inte landat ännu och det kommer ta många tiotusentals år innan våra tarmar till fullo klarar av en föda som baseras på spannmål. Frågan är väl om det vi försöker göra nu med industrimat ngn gång kommer att bli ngt vi anpassar oss till det har bara gått drygt hundra år av detta evolutionära steg och det har resulterat i att våran kost ändrats drastiskt och resulterat i sjukdomar och ohälsa. Detta är ett mått på att industrimat är så långt från var vi är anpassade till man bara kan komma.

Ett litet sidospår men jag tycker evolutionen är förbaskat intressant och vi kan lära oss mycket av hur våra förfäder åt.       
  • mamman i skogen
    Tillde skrev 2011-12-29 16:17:57 följande:
    Hej, får jag hoppa med här? På söndag börjar jag köra LCHF för första gången och jag kämpar för att komma in i det nya sättet att tänka. 15gravkilon ska bort och jag ska bli mitt starka friska jag igen! Gick ner 28kilo efter förra grav, använde då viktklubb. Gick upp präktiga 30 denna andra gång med så nu jäklar ska jag göra det en gång till sen ska jag aldrig bli tjock igen!! Tänkte testa LCHF för att jag inte vill gå hungrig och för att det verkar vara en njutningsfull "diet"/sätt att leva och ltt att kombinera med övriga familjens matvanor...

Hoppas kunna få massor med tips och råd i den här tråden!

Mathilda 

Välkommen!
  • mamman i skogen
    Martina 76 skrev 2011-12-29 13:44:20 följande:
    Jag tränat ofta högintensivt - upp mot 90% av max och känner faktiskt ingen skillnad i ork med en strikt LCHF-diet. Jag har hur mycket ork som helst och konditionen är på topp!

Härligt Själv fixar jag inte riktigt styrketräning på strikt LCHF men konditionsträning går hur bra som helst..
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**