Inlägg från: Hon den där |Visa alla inlägg
  • Hon den där

**Den stora feta LCHF-tråden**

Vad skönt att höra att det fanns några fler som blev konstiga i magen i början av lchf

En sak jag inte fattar, jag trodde inte man skulle behöva tänka på att räkna kalorier när man åt enligt lchf?

Idag har jag provat att göra glass på en skvätt grädde, mild vaniljyoghurt och jordgubbar, jag mixa allt och nu är det i frysen. Jag vet att det blir en aningen mer kolhydrater men jag ville inte behöva slänga en oöppnad stor yoghurt .     

• Hon den där
    Ninis skrev 2012-04-26 08:01:50 följande:
    Vaniljyoghurt innehåller 8,5 g kh/100 g och sen är det socker i den oxå. Alltså inte lchf-vänlig. Använd rysk yoghurt i stället.
    jag vet, jag läste det på förpackningen, men sockret ingår i dom 8,5g kolhydrater så jag tycker inte det är jättefarligt eftersom folk brukar sätta gränsen vid 5 g kolhydrater/ 100g . Och jag gjorde mest gassen pga att jag inte har lust att slänga mat i onödan . Kommer inte köpa hem mer mat som inte är lchf vänligt
  • Hon den där
    Martina 76 skrev 2012-04-26 08:26:40 följande:
    Klart man behöver tänka på kalorier även som LCHFare. Man kan ju inte äta obegränsat. Men så länge man håller vikten och mår bra så finns det ju ingen anledning att börja räkna.
    Fast det är inte så klart, när man läser och hör överallt att lchfare inte behöver räkna kalorier. Det verkar ju vara nästan ett motto bland vissa som äter lchf att dom minsan inte räknar kalorier.

Jag fattar också att man kan inte vräka i sig hur mycket som helst, men jag trodde inte det var lika viktigt efter som folk verkar äta hur mycket fett som helst och då kommer man ju snabbt upp i mycket kalorier.  
  • Hon den där

Jag kom att tänka på en sak som jag inte kopplade ihop med lchf men det kanske har med det att göra, inatt vakna jag flera gånger av att jag var jättesvettig och kände mig nästan febrig. Jag brukar aldrig svettas på det sättet och jag hade till och med fönstret öppet så det var svalt och skönt i vårat sovrum. kan det ha med kostomläggningen att göra?

• Hon den där
    Ismael skrev 2012-04-26 08:38:33 följande:
    Nu börjar mitt nya liv!

Körde igång i förrgår men först till middagen så innan dess slank det ner kolhydrater, igår var första "riktiga" dagen.

Jag slåss med mitt sockerberoende men har gett mig tusan på att ge detta en chans.

Vill inte ersätta med lchf-snask utan vill ur mitt beroende innan jag unnar mig ngt helgsnask.

Alla förbjudna produkter är "inlåsta" i en igentejpad kökslåda och lchf-vänliga produkter inköpta och vi har gjort matplanering för hela veckan.

Jag har försökt läsa runt på nätet men några frågetecken hänger ännu i luften.

Jag har en tvåmånaders bebis. Är det illa att lägga om kosten nu när jag ammar? Får bebisen i sig kolhydrater även om jag försöker äta minimalt av dem?

Nästa fråga gäller fettintaget. Ibland läser jag att man ska fläska på intaget för att öka mättnadskänslan. Ibland tolkar jag det mer som att äta som vanligt, utesluta kh och gällande fettet inte egentligen häva i sig utan snarare laga som vanligt men använda den fetaste produkten.

Jag gjorde en liten omelett till frukost, hade lite grädde i smeten. Igår kokt ägg, blandade i majo, till biffar sås m creme fraiche o feta och i kasslergratängen creme f med ost iblandad. Är det för mkt onödigt fett?

Jag menar jag har ju inget problem med att äta omelett eller ägg utan grädde o majo eller creme f utan feta eller annan ost men tolkar det som om jag ska fokusera för att få i mig fettet.

Är lite rädd att jag tänker fel och att vi äter onödigt fett och kommer gå upp istället?

Jag har 4,5 kg kvar till inskrivningsvikten och mitt delmål är att få bort dem till 1/6. (sedan jag började m lchf har redan 0,6 kg tappats) Dock har jag under dessa dagar minskat portionerna rejält o stått ut med att vara lite småhungrig tex vid läggdags igår, har försökt dricka mkt vatten istället. Så om jag minskat ner intaget så mkt med min ordinarie kost hade jag säkert också börjat gå ner. Men äter vanligtvis alldeles för mkt bröd o socker så där behöver jag verkligen tänka om även om jag inte skulle gå på strikt lchf.

Inatt kände jag mig varm, klibbig, yr och det liksom kröp i kroppen. Antar att det var kroppens sug efter kh som gav sig tillkänna.

Efter de första kilona skulle jag vilja kämpa bort 10 till. Min man hänger också på och vill väl tappa ca 5 kg.

Ngn som kan hjälpa mig med frågorna om lchf vid amning och fettintag?
    Bra inlägg, jag kommer säkert också lära mig massor av svaren du säkert får av dom som kan lchf
  • Hon den där
    Ismael skrev 2012-04-26 11:36:15 följande:
    Men när du skriver Stijerna att du hade i kokosfett för att du inte fått i dig tillräckligt med fett via maten det är det jag inte förstår...

Ska man då fläska på i matlagningen för att få i sig tillräckligt? Eller är det just fett från mejeriprodukter man inte ska överdriva? Är nämligen precis just det jag gör och är lite rädd att jag gör fel.
    Jag undrar samma.
  • Hon den där

Jag undrar om det är fel att äta majskolvar? Jag tänkte grilla dom i ugnen med massor av smör och salt

• Hon den där
    stjierna skrev 2012-04-26 19:35:18 följande:
    majs är jättesött (innehåller 22 KH/100 gr), så det är inte det bästa du kan äta ;)

minimajs däremot, innehåller bara 4.7 KH/100 gr! (inte lika gott kanske ;)) 
    På packet står det att det innehåller 15 kolhydrater/100g fast det är väl inte så mycket bättre det

Kan man äta det om man nån dag äter massor av det som inte innehåller kolhydrater? Så att det liksom väger upp mot majsen?

Jag som är så sugen på majskolvar med massor av smör     
  • Hon den där

Nu har jag köpt icas stevia. Jag vill jättegärna ha tips på vad jag kan göra med det Vilka sötsaker passar det i?

• Hon den där

Nån som har provat lindt 85% milda mörka choklad? Vet ni hur många kolhydrater det är i?

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**