Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

linelullan skrev 2011-12-30 08:34:44 följande:
    Jag är väldigt glad över att diskussionen om lchf är bra eller dåligt kom upp. Känner att jag blivit så påverkad av min omgivning att jag funderade på att ge upp lchf. Jag har varit väldigt rädd för att det inte är bra att äta så i längden. Jag har inte haft så stor koll på vad forskning och läkare säger om lchf. Har hört båda delarna. Om det blir ju inte bättre av att vissa vänner och familj inte tror på lchf och ger mig det stöd jag behöver.
    Jag har läst allt jag kommit över i forskning artiklar mm sedan jag började med LCHF. I höstas tog jag det slutgiltiga steget och utbildade mig till kostrådgivare via mf gruppen och då föll de sista bitarna på plats för mig finns inga tvivel att LCHF är ett bra läkande sätt att äta som är oerhört naturligt för oss.

Man kan diskutera mjölkens vara eller icke vara inom LCHF men vi nordbor har en genetisk anpassning till mjölkprodukter som inte finns inom alla etniska grupper men är man nordbo kan man oftast med gott samvete äta feta mjölkprodukter. Sen kan man ha synpunkter på hur pastöriseringen påverkar dessa.

Jag säger inte att LCHF är lösningen på allt men jag tror att lågkolhydratskost är en bra start och man kan nog konstatera att det funkar för de flesta. Sen finns det motståndare som hänvisar till naturfolk som äter stor andel frukt och mycket kolhydrater i sin kost och har utomordentlig hälsa vilket jag också tror att vi skulle ha haft men vi har tyvärr ätit sönder våra kroppar med mat som iall välmening serverats oss. Hade vi ätit mat som vi är anpassade för och hållt oss från hårt processade matvaror hade vi aldrig kommit till den punkten i våra liv när vi blivit sjuka och överviktiga och hade då inte behövt ta till LCHF.

Motståndet brukar hänvisa till att det inte finns ngn långsiktig forskning på LCHF och det är förvisso sant vi får luta oss tillbaks på bland annat resultaten vi ser hos de som äter och blir friska samt titta på vår evolution. Sen är ett oerhört bra motargment att det finns inga som helst långtidsstudier på livsmedelsverkets kostrekomendationer heller. Deras råd baserar sig på osäker forskning.

Kost är en het potatis och LCHF är det ca en halv miljon svenskar som äter idag och fler och fler börja så det är en folkrörelse som vill ha naturlig mat utan tillsatser vilket upprör många. 

Pengar politik och personlig prestige ligger bakom mycket motstånd säger vår kloka lärare och jag är benägen att hålla med honom. Det finns ingen som tjänar på att vi blir friska och äter så gott som vi är designade för att göra.         

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen

Denna är klart sevärd för er som funderar på studier, tidningarnas artiklar om hur farligt det är med LCHF hur fett ger cancer hur fett gör oss feta och hur kolesterol är livsfarligt..

oerhört underhållande föreläsning  http://www.kostdoktorn.se/vetenskap-for-smarta-personer/   

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Martina 76 skrev 2011-12-30 09:09:47 följande:
    Så länge man mår bra, går ner i vikt, har hur mycket ork som helst, perfekta värden så kan det ju inte vara dåligt!!! Kroppen borde väl signalera om något är fel?! Min känsla är att min kropp mår hur bra som helst av LCHF. Nu tar jag även nästa steg - att i stort sett utesluta mjölkprodukter. Jag mår så bra att jag inte vill sluta med LCHF.
    Samma här jag mår helt enkelt förbannat bra med LCHF. Har minskat mina mjölkprodukter och dricker numer sällan kaffe med grädde i vilket varit min last. Grädde blir en lyx och används i gratänger och såser likaså smetana är fantastiskt gott och det blir kalla såser av detta men den lyxen behåller jag.
  • mamman i skogen
    FasterK skrev 2011-12-30 15:25:39 följande:
    Kollade den - och den var både intressant och KUL!

Ja han är hysteriskt rolig följer hans blogg i perioder finns mer föreläsningar där med..
    ">

denna är i flera delar men varje del är på 15 minuter drygt så man hinner med den över en kopp kaffe...  Älskar hur han konstaterar att ät inte mat som gör stop i dina avlopp för de komer garanterat att ge dig stopp i kranskärlen med och ge dig en hjärtatack... Eller slutsatsen att inte injecera baconflott i dina kranskärl utan äta det istället ;-D

Mycket allvar bakom all humor och oerhört bra förklaringar på insulinets påverkan och varför vi ska ha ett jämt blodosocker...   
  • mamman i skogen
    LinneaEleonora skrev 2011-12-30 17:22:23 följande:
    Har ni läst om LCHQ? 
    media.bonnierforlagen.se/bladderex/?isbn=9789...

Japp tycker det är en bra variant för friska människor vi som har sjukdom kraftig övervikt eller beroende i bagaget behöver dra det ännu längre.

Sen tycker jag inte skillnaden är stor mellan en liberal LCHF och pauluns "LCHQ" Paulun är mer fettskrämd än vi lchf:are och enligt mig spretar han åt alla håll och kanter gi, iso, LCHQ han täcker liksom in så mycket som möjligt och är en affärsman så det är väl inte så konstigt att han vill vara bred.  
  • mamman i skogen

Har idag köpt och sträckläst "Vitt begär" av Gunilla Sahlin. Även fast jag inte klassar mig som sockerberoende har det blinkat många igenkännande "kalle anka" lampor ovanför mitt huvud under de kapitel jag hunnit med. En bok som jag tror de flesta skulle kunna känna igen sig i och få många aha upplevelser..

Man behöver inte ha godis och socker som drog för att vara sockerberoende, det går lika bra med pasta, mjölk, smörgåsar. Mjöl är inget annat än vitt socker. "två och en halv dl pasta är 10 tsk socker" det är ingen som skulle äta tio msk socker till middag.

Läsvärt helt klart en inblick i en sockermissbrukares vardag och hur det är en livslång kamp att vara nykter.       

• mamman i skogen
    Anansi skrev 2011-12-31 00:45:37 följande:

Tja, omelett är klart bättre än kokta ägg men inte lika smidigt. Men det får nog bli det ändå. Det är värst i början, men när jag ställt om mig blir det lättare med maten.

Testa kanske ägglatte om du är en kaffedrickare. Man blir ordentligt mätt och med ett litet tiltugg som ett frökex med ngt gott på så står man sig till lunch.
  • mamman i skogen
    tjejhalmstad skrev 2012-01-01 08:29:58 följande:
    Hur mycket sallad eller blomkål tex får man äta till lunch och middag tex, till en kyckling gryta. och hur mycket sås får man ta? Nån har skrivit en matsked. Svårt att veta hur mycket man får ta.

Hur har det blivit om ni syndat en dag tex, på kalas, går man upp i vikt då?  
    Strikt LCHF under tio gram kolhydrater lämnar utrymme för lite dekoration i form av grönsaker

Normal LCHF upp till 30 gram kolhydrater ger mer utrymme för grönsaker och möjligtvis lite bär eller frukt ngn gång ibland

Liberal LCHF upp till 50 g kolhydrater då äter du ganska fritt av tilllåtna grönsaker och har utrymme för bär/frukt lite oftare.

Lågkolhydratskost ungefär 100g kolhydrater

Fetter i en strikt till normal LCHF är ungefär 75E% en stor del mao men det beror på vad du väljer för protein väljer du kött med mycket fett så behöver du inte lägga till lika mycket sås/smör.

Jag äter en normal till liberal och en msk smör till maten eller en skopa sås till svårt att säga i dl hur ycet fettet ska hålla dig mätt och det är fettet som bränner fett. Blir du hungrig äter du för lite och blir du mätt är det förmodligen tillräckligt.

Vill du kolla hur mycket du får i dig på en dag är tex matdagboken en bra sida skriv in allt du äter så räknar den ut E% åt dig.   

Man kan försöka hålla sig till 5E% kolhydrater 15-20E% protein och 75-80E% fett när man börjar sen får man justera så att det passar en själv.                      
  • mamman i skogen

Halmstadstjejen när du syndar så stoppar du upp viktnedgången. Det man går upp är oftast vatten som man binder i kroppen som försvinner på ett par dagar. Däremot får du en uppstoppad viktnedgång och det tar ett tag att komma igång igen. Du triggar sötsug så försök undvika att fuska och kör på i en månad utan snedsteg iallfall.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**