Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Danne123 skrev 2011-12-23 14:21:01 följande:

Som väntat tyder många seriösa forskningsresultat på att LCHF inte är så bra. Verkar vara många som lever i förnekelse och hittar på helt verklighetsfrämmande argument för att fortsätta. Tex inlägget ovan mitt.

www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=...

Har för mig att forskaren i fråga är betald av ett bolag som lanserar ett bantningspreparat inom kort under 2012 så jäv föreligger (trots att det i artikeln inte nämndes ngt om det) , dessutom var väl hänvisade  studien gammal och gjord på möss som är gjorda för xenobiotikarik kost och inte en högfetts/animalisk.En mus är inte en människa och bara där blir det oerhört fel.
     Läste som hastigast men ska vidare läsa och se vilka studier som hänvisas till..Det roliga i aftonbladets artikel så pratar man om att man får alla de sjukdomar av LCHF som vi i verkligheten läker ut från..

Ngnstans under vägen blev naturlig mat farlig och jag förstår för min gud inte hur det kan ha blivit så men i takt med att mat är farligt så har cancer, metabolt syndrom och diverse andra sjukdomar som demens mm ökat lavinartat    

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Danne123 skrev 2011-12-23 23:41:47 följande:

Att LCHF skyddar mot cancer för att cancer lever på socker. Spännande att göra den kopplingen.

Förklara gärna hur detta fungerar i praktiken och på vilka typer av cancer. Skulle LCHF vara en alternativ behandlingsmetod till strålbehandling och cellgifter menar du?

Att cancerceller lever och kan föröka sig på glukos är inget nytt man kopplar de vanligaste cancerformerna till ett högt intag av våra morderna kostvanor men snabba raffinerade produkter. Har en framstående forskare, läkare och docent i sverige som tom rekomenderar LCHF för att skydda mot prostatacancer vilket han jsälv också äter för att förbli frisk.

Samtidigt vet man att vitmin d är en nyckel till skydd mot cancer och vi i norden har kronisk brist med undantag för sommaren då vi kan komma upp i nivåer förutsatt att vi exponerar oss för solen.

Miljöfaktorer är också en stark koppling till cancer och sammantaget kan mannog  konstatera att vår morderna livstil med alla faktorer gör att vi drabbas hårt av denna folksjukdom.

Mad lågkolhydratskost plockar man bort en av faktorerna och ofta kompletterar man med höga doser med vitmin d under vinterhalvåret och vi som äter bland annat LCHF anser att detta är bra för vår hälsa baserat på morderna studier..      
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Danne123 skrev 2011-12-23 23:41:47 följande:

Att LCHF skyddar mot cancer för att cancer lever på socker. Spännande att göra den kopplingen.

Förklara gärna hur detta fungerar i praktiken och på vilka typer av cancer. Skulle LCHF vara en alternativ behandlingsmetod till strålbehandling och cellgifter menar du?

jan hammarsten intervjuas ang prostatacancer...

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=233&artikel=4748074 
  • mamman i skogen

God Jul alla här i tråden...hoppas ni får en riktigt bra en.

• mamman i skogen
    Danne123 skrev 2011-12-24 09:55:11 följande:

Fast det där är långt ifrån vad som har hävdats här. Om det enbart var cancerceller vid prostatacancer som LCHF skulle skydda mot betyder det att det bara är dessa cancerceller som lever av kolhydrater?  Borde inte  samtliga cancerformer kunna förhindras med LCHF isådant fall? Det finns alltså inget som helst bevis över att kunna göra en sådan koppling utan det är andra orsakssamband.

Att olika typer av föda ger livsstilssjukdomar är inget nytt. Som visats ovan tyder det på att LCHF ger andra typer av cancerformer. Helt i sin ordning.

Det finns inga som helst hinder att få i sig rätt mängd D-vitamin med vanlig kosthållning heller.

Hursomhelst drar ni slutsatser som saknar logik.

Tror vi avslutar diskussionen där för den leder nog inte ngn stans så vill du fortsätta så gör gärna det i en annan tråd . Vi har helt olika syn på mat och hälsa jag är övertygad om att vi ska äta det vi ursprungligt är designade för LCHF fungerar utmärkt för oss nordbor som har en genetisk anpassning till mjölk. Naturlig mat utan tillsatser gör en inte sjuk den läker kroppen sen behöver detta inte vara LCHF utan kan vara tex paleo eller ngn annan form av naturlig mat. Och ja det är fler av de vanligaste cancerformerna som kopplas precis som prostatacancer till insulin och högt blodsocker. Huruvida man kan få i sig tillräckligt med vitamin d av en vanlig kost hoppas jag verkligen att du får det annars tipsar jag dig om att göra ett 25-oh-d test kostar en del men är väl värt pengarna och det visar tydligt om du ligger under optimalt område.
    Dvitminbrist är en smygande åkomma där effekten från bristen visar sig många långa år senare. För att ta ngt exempel på hur mycket du måste äta för att få i dig 2000e dvitmin som är en miniminivå för att inte riskera att hamna i bristområdet på en dag så är det ungefär 13 liter lättmjölk med tillsatt vitamin d, ett kilo margarin eller minst 350 gram  fisk per dag. Så vi är som sagt oöverens om diverse av dina påståenden men jag tänker inte försöka övertyga dig om ngt utan har du intresset av att vidga dina vyer så är det ditt beslut.  

• mamman i skogen
    Loreena skrev 2011-12-26 21:03:22 följande:
    Nu smygstartar jag en liberal LCHF. Jag är gravid och vill absolut inte gå ner i vikt. Jag vill bara må bra, slippa konstant hunger, svullnad och magproblem. Hur många kolisar/dag tror ni är lagom när man är gravid? Någon här som ätit LCHF som gravid? Jag tänkte äta lite mer mjölkprodukter, rotfrukter, bär, nötter och frukt än annars med LCHF, men inget vitt bröd, pasta etc.
    En liberal lågkolhydratskost ligger mellan 50-100g/dag en liberal LCHF ligger mellan 30-50g/dag ca.På en liberal LCHF har du utrymme för ungefär halva tallriken med grönsaker du kan äta lite rotfrukter tom potatis emellanåt och du kan äta en frukt eller bär.  Testa dig fram vad du mår bra av jag tror de snabba kolhydraterna är det viktigaste att utesluta framförallt gluten och socker.

Jag tillhör de som inte tror att LCHF är farligt för gravida och vi behöver defentivt inte ösa på med kolhydrater man ska äta som man mår bra av så mår barnet bra. Däremot ser jag ingen anledning att lägga sig på en strikt LCHF om man inte har ngt medicinskt som tex en diabetes bakom..  
  • mamman i skogen
    Teschty skrev 2011-12-28 18:40:49 följande:
    TACK så mycket, känns verkligen inspirerande när man väl har bestämt sig
    (hoppas bara jag lyckas hålla det)
    Jag har aldrig gått på diet innan, eller 2 dagar med pulver sen höll jag på att svimma ;) )
    Detta känns mer som en sund livsstil som man kan anpassa sig till. 
    Välkommen, diet är en kosthållning, LCHF har en klar metabol fördel mot andra dieter, den fungerar strålande för sockerberoende, man blir mätt och får en jämn blodsockerkurva många som försöker med pulver, viktväktarna mm får bra reultat men sedan håller det inte och man går upp och lägger ärna på sig lite extra för att sedan börja om igen och det blir svårare för varje gång.
    Med LCHF är det en ändring av kosten där man aldrig behöver stå emot hunger då kroppen får äta sig mätt man plockar helt enkelt bort det som blir till socker i kroppen  och gör oss hungriga vilket är en nyckel till att lyckas för ingen klarar av at ett helt liv stå emot hunger och sug. Med LCHF  behöver du inte göra detta.

Säger som fler läs på och sätt dig in i mekanismen bakom LCHF det hjälper dig att lyckas och de hjälper dig at stå emot påtryckninar från andra som stirrar ner på din tallrik och undrar varför i hela friden du inte har ngn potatis i din lunchlåda och din biff drunknar i fet sås;-D

Själv är jag inne på mitt tredje år med LCHF och har ätit mig frisk precis som många andra allt går på rutin jag är viktstabil har utrymme för att ngn gång ibland unna mig ngt jag verkligen vill ha men lågkolhydratskost kommer jag aldrig att sluta med då jag anser att det är vårt naturliga sätt att äta, Urfarfar på stenåldern hade inte tillgång till dygnet runt öppet med sockerfyllda produkter på hyllorna och han fick då nöja sig med den mat som vi människor är anpassade till, protein en hög fettprocent och kolhydrater i form av det naturen gav. Två miljoner år av anpassning till denna kost har vi människor försökt ändra på några få år och det har inte gått ngt vidare vi har blivit sjuka och feta.LCHF är en imitation av vår stenålderskost men med tillåtelse till att sätta pricken över i genom att använda feta mjölkprodukter för d esom tål det.. 

Lycka till och ge det minst ett par månader för kroppen kan bli oerhört förvirrad och vägra släppa taget kring kilona men hälsofördelarna kommer så fort man tagit sig igenom omsällningsfasen (som för vissa kan vara oerhört jobbig särskillt om man är sockerberoende)        
  • mamman i skogen
    Danne123 skrev 2011-12-28 23:09:27 följande:

Vidga mina vyer? Jag lyssnar framförallt till vetenskapen och inte till kost"doktorn" och andra tokar. Ni kommer med så mycket sanningar som jag inte vet var ni fått ifrån. Du skriver mat som vi ursprungligen är designade för? Vi har utvecklats en hel del med evolutionen och så även vår kost. Jag tror iofs inte att baconomelett med vispgrädde och tomat är något som våra släktingar åt för tusentals år sedan.

Felet du och många med dig gör är att tro att alla som inte ser alla de fördelar du ser med lchf automatiskt tycker i sig 1 kg socker och lika mycket tillsatser varje dag. Livsmedelsverkets råd är utmärkta och har dessutom stöd i forskning.

Jag får lite sekt-vibbar av denna rörelse. Lite som att säga till en troende att Gud inte finns. Men jag ska låta er fortsätta med vad ni nu håller på med. Lycka till

Jag lyssnar också till vetenskapen, och tycker inte att bacon till middag lunch och frukost är ngt man bör äta inte heller grädde i enorma mängder. 
    Evolutionshistoria är oerhört intressant och paleo likaså där man verkligen försöker äta som vi är designade för.

Livsmedelsverket har många bra råd likaså många fullstädigt galna råd. Du får kalla det sekt eller vad du vill jag kallar mig själv tänkande människa som kritiskt granskar det råd vi får och samtidigt lyssnar på min kropp.

Och ja jag tror att vi snart kommer att se en förändring där mättat naturligt fett inte längre är farligt utan det vita sockret och den processade maten får skulden.

Vad snällt att du låter oss fortsätta med det vi håller på med som är naturlig mat med så få tillsatser som möjligt vi äter oss friska och mätta och minskar risken för sjukdomar som cancer, metabolt syndrom allergier, astma värkproblematik, ibs. Samtidigt tråkigt att du inte ser att många människor ca en halv miljon i sverige bara får enorma hälsofördelar och äter sig friska men jag antar att du är upprktigt orolig för att vi inte följer livsmedelsverkets rekomendationer om light och margariner som gör oss sjuka. Du kanske skulle våga lyssna lite på båda sidor och se fördelarna och inte blint lita på den "ena sidan"

Önskar dig lycka till och hoppas att du får hålla dig frisk på livsmedelsverkets kostråd.             
  • mamman i skogen
    Mandel skrev 2011-12-29 08:16:30 följande:
    Vilken forskning?
    Den där man uteslutit deltagande länder för att de resultaten inte motsvarade hypotesen? Den där man i efter hand har erkänt att man inte tog med alla resultat för att det inte passade studien?

Vilken tomte har rätt?

För mig handlar LCHF inte bara om att käka smör dagarna i ända precis som vanlig kost inte handlar om att äta 1kg socker om dagen.
    LCHF är oftast inte mer fett än vad en "normal" person får i sig på en vecka inkl. fika brödet, McD besöket, pizzan, chipspåsen, chokladbiten och den vanliga maten.
    LCHF är att äta naturligt utan en massa kemiska E-nr. Alla E-nr är inte kemiska utan en del naturliga har bara fått E-nr för att underlätta innehållsförteckningen, men kolla vad mycket olika E det finns i så mycket mat!
    Förtjockningsmedel, mononatriumglutamat, stabiliseringsmedel, aromämnen, smakförstärkare osv. Är det bra att stoppa i sig?
    Finns många livsstilar som handlar om att äta oprocessad mat med så få tillsatser som möjligt.

Och galningar finns det inom alla "dieter". Hade en väninna som körde vv och åt glass istället för mjölk...
    Ja  Keys studie är ett av vår morderna historias största forskningskatastrofer....Han brydde sig mer om att visa sin tes än att ha rätt så därför fskade han bort de länder som inte passade i hans mall och simsalabim var naturligt fett farligt...mycket ekonomoska intressen i detta oerhört intressant och skrämmande...

Tyvärr tror folk att LCHF är enorma mängder smör och protein vilket inte är fallet...men man kan inte ens försöka att förklara för de som redan från start har bestämt sig att det är så. LCHF är en folkrörelse numer som baserar sig på mordern forskning och ifrågasättande. Det blir större och större för varje år med lågkolhydratskost och det är inte ngn fluga utan det är här för att stanna oavsett om det är LCHF eller paleo så finns det inget hokus pokus bakom att människor blir friska och normalviktiga av detta det börjar däremot bli ordentligt svårt att bortförklara att det inte längre handlar om anekdotiska bevis utan mängder av människor som återfår hälsa av naturlig mat utan processerade produkter som oljor, margariner och tillsatser....

Tror fler av föresrpåkarna har rätt om att det är ett paradigmskifte på gång men det kommer ta ytterligare några år innan det hårdnackade motstådet börjar ge vika.

Jag välkomnar verkligen fler studier på ren lågkolhydratskost och LCHF. Samtidigt så händer det ju ngt inom landstinget fler och fler läkare förstår detta och det har gått från att det är farligt till jag kan inte rekomendera detta men fortsätt som du gör..Dessutom är ju landstinget numer skyldiga att informera om LCHF som ett alternativ till diabetiker och det är stort sen gör de ju inte alltid detta pga bristande kunskap.

LCHF är inget nytt påfund heller detta har man behandlat diabetiker med sedan länge innan insulinet kom in i bilden och Herr banting själv är väl vår första LCHF förespråkare och han levde och verkade under 1800 och åt sig frisk         
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**