Carolinalovetobias skrev 2011-12-13 11:37:08 följande:
va skönt å veta att man inte e helt ensam iaf.. ja får väll ge vitaminer ett försök men har egentligen inte råd just nu :S
Ont i axlarna å de har ja haft i flera år.. blir aldrig bra.. får aldrig bukt med dem..kan inte ens bära ryggsäck för då gör de skitont å de strålar de upp till huvudet.. kan ja ha gått med magnesiumbrist länge?
Det kan vara en orsak andra orsaker som är svåra att sätta fingret på är infmammationer, candidaöverväxt eller helt enkel att man har felställningar.
Vår morderna kost är infmammationspådrivande, tex gluten kan leda till läckande tarm och osmält mat tar sig genom tarmväggen och ut i blodet och orsakar inflammationer, tex visar viss forskning på att det hjärt och kärlsjukdomar kan ha sin grogrund av just inflammation i kärlen och att man påstått att koleserolet orsakar det är för att man hittat kolesterol som är en "reparationsmassa" i förträngda kärl, kronisk värk är en svårdiagnosticerad åkomma oh de allra flesta läker ut från sin värk iom lågkolhydratskost om de beror på att man utesluter gluten, omega6 rika livsmedel och får en bättre balans mellan omega 3 och 6 vet man egentligen inte men det är ganska logiskt att det borde vara så och det kommer ny forskning hela tiden däremot så är i stort sett all forskning sponsarad av ngt läkemedelsföretag eller av livsmedelsindustrin vilket är ett problem. Inte fanken vill becell att man ska äta smör utan de vill sälja margarin som är oerhört rikt på omega 6.
Magnesium är ngt som hjälper många då det får muskler att slappna av.
Jag har helt läkt ut från kronisk värk men kan ibland känna av symptom om jag slarvat med maten...ngn gång ibland blir det fusk i form av några chips eller kanske några för många finncrisp då kan jag känna att symptomen med ilande värk i fingrar och handleder kommer smygande tillbaks.
Själv tror jag på båda ovannämnda teorier om gluten och omega 3/6 balans för det är helt onaturligt att producera mat som vi gör och naturens naturliga system där vi får vår näring är satt ur spel och vi har skapat ett system där allt vi äter har en stor övervägande del omega 6 genom att tex mata alla våra boskap och odlade fiskar med övervägande spanmål och soja som i sin tur är helt onaturligt för dem att äta och därför så är vår enda källa till omega 3 fettsyrorna epa och dha utplånade det enda ställe där vi fortfarande naturligt kan balansera upp detta är genom viltfångad fisk och gräsbetat kött.
För den som är intresserad av att läsa mer om hur detta fungerar i kroppen så kan man googla på eikosanoider det "system" som ska ha balans mellan omega 3 som är antiinflammatoriskt och omega 6 som är inflammationsdrivande.