Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Anansi skrev 2012-01-17 09:54:26 följande:
    Tack! Intressant om Omega, jag måste skaffa det. Men det är så mycket diskussion om de olika preparaten så jag blir matt. Vilka sorter är bra? Jag har inte orkat sätta mig i det (också).

Jag är fascinerad att det kan gå så fort att få tillbaka värken. En dag med lite vetemjöl och så kommer det onda tillbaka 1-2 dagar efter. Sen tar det minst 2-3 dagar med lchf-kost för att få bort den.

Det känns hoppfullt att läsa att du fixar att äta ganska liberalt, det kanske jag också kan göra sen då. Och om jag ska fuska framöver kan jag välja lite bättre vad jag ska äta.  

Ja värken kommer snabbt tillbaks om man fuskar med sin "trigger".

Om du ska välja omega så välj en som inte innehåller omega 6 vilket tyvärr några gör. Enbart omega 3 EPA och DHA det är ofta ngn form av antioxidant i också för att oljan inte ska härksna. Kolla på burken hur många gram varje kapsel är på ibland tycker man att man hittat en billig men då är kapslarna bara på ett halvt gram. Själv kör jag oftast pikasol den är på ett gram och jag äter 3 kapslar per dag. 
    Vill man läsa på om detta kan man googla på eikosanoider det "system" där 3 och 6 samsas och jobbar åt olika håll för att kortfattat förklara det 3 antinflammatoriskt 6 inflammatoriskt osv båda är livsnödvändiga för oss men de ska samspela i balans med varandra. 

Ja jag är ju inne på år tre med LCHF med ett litet snedsteg då jag fick omstarta vilket jag aldrgi kommer göra om. För mig funkar LCHF liberalt tom ngn rotfruk går ner och frukt med med jämna mellanrum, jag har lärt mig vad som triggar mig och jag är inte "sockerkänslig" men skulle jag äta en tallrik pasta blir jag ett hungrigt grelinmonster som bara vill ha mer mer mer...eller för den delen bröd som rent ut sagt gör mig sjuk och trots detta skulle jag om jag började med detta igen kunna döda bordsgrannen som tar den sista brödbiten ur korgen så för allas trevnad håller jag mig från det vita mjölet men kan utan problem ta en saltlakrits ur dotterns lördagsgodispåse..
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Red Velvet skrev 2012-01-17 23:50:01 följande:

Tar ni magnesiumtilskott eller får ni i er nog mycket? Har försökt söka men magnesium finns inte i så mycket va?

Jag tar magnesium emellan åt efterssom jag äter ett ordentligt tillskott av vitmin d.
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    rednose skrev 2012-01-17 17:49:16 följande:
    ÄT FÖR GUDS SKULL INTE PANGASIUS MAL!!!

hd.se/diskutera/2009/11/19/aet-inte-pangasius.../

Finns ingen annan fisk som är lika förgiftad av miljögifter!!! 

Nej den hoppar vi över. Dessutom så blir jag som i grunden är kock skitförbannad när lunchrestauranger säljer sjutunga för 80 kronor men det är ju pangasiusfile de serverar.

Riktig sjötunga får du inte för de priserna då får du en sand och dygående mal.. 
  • mamman i skogen
    latlisa skrev 2012-01-17 22:22:50 följande:
    jag är så trött på att dricka vatten, är det ok att dricka funlight eller lightläsk?

Jag vet att det inte är bra men vad dricker ni andra? 

Vatten funkar utomordentligt.

Fun light använder vi att döda myror och mördarsniglar med;-D

• mamman i skogen
    levelivia skrev 2012-01-17 15:30:22 följande:
    Hej på er. Har följt tråden ett tag och har fått massor av tips och råd här. Jag började med LCHF i början av november och körde strikt i sju veckor. Mådde jättebra nästan med en gång och tappade 9kg under tiden vilket var bra eftersom jag har många gravidkilon kvar. Bestämde mig för ett uppehåll över jul och nyår vilket totalt blev 3 veckor pga. många familjekalas mm. Besökte dessutom mina föräldrar en vecka och i deras hem finns nästan enbart lightprodukter och bröd så jag kände att det var enklare att helt enkelt äta deras mat än att hålla på att motivera min kost hela tiden. Jag berättade heller inte om min nya kost för jag vill se under lite längre tid hur allt fungerar.

Har nu börjat om igen med LCHF och mår åter igen jättebra, inget sötsug alls och har börjat komma igång med viktminskning igen. Men idag känns det lite motigt, för jag var på vårdcentralen i ett helt annat ärende och berättade då i förbifarten om min kostomläggning. Jag blev i princip idiotförklarad av doktorn där (en yngre doktor), samtidigt som hon upplyste mig om alla faror som skulle drabba mig inkl. höga blodfetter och hjärtsjukdomar. Mer än 6månader fick jag verkligen inte hålla på! Ny forskning sa hon. Fastän jag läst på massor om LCHF och verkligen känner att det fungerar för mig så känner jag att jag inte orkar gå in i diskussioner om detta med både sjukvården, släkt och vänner. Så jag undrar, hur hanterar ni andra detta? Får ni många kommentarer och hur gör ni med dem? Jag kommer att fortsätta med LCHF men blev lite tagen på sängen av doktorns reaktion eftersom ju så många äter så här nuförtiden...

Vilket tråkigt bemötande. Tyvärr är det väl så inom sjukvården.

Det viktigaste är att du känner dig trygg och påläst.
  • mamman i skogen

Gomoron tjejer.

Tänker be er om en tjänst som tar två klick 

Gå in och rösta på inerventions. En helt revolutionerande metod som min son använt sedan den kom. Han har en grav cp skada med stora ortopediska problem många operationer och otaliga mediciner. Tack vare inerventions elektrodress blev han på fem minuter mer hjälpt än vad fem år av mordern medicin har gjort och han har sedan start kunna leva utan smärta och han har återfått normal rörlighet i alla sina leder.

Elektrodressen kommer hjälpa miljoner med neurologiskt skadade i världen och grabbarna som utvecklar den behöver allt ekonomiskt stöd de kan få så rösta gärna, ert deltagande kan innebära mycket för de många funktionshindrade som lider i det tysta.

Tack på förhand
    http://framtidslyftet.se/2012/01/inerventions-ab/

• mamman i skogen
    Live in the moment now skrev 2012-01-18 08:34:29 följande:
    Lagt min röst på inervention :) hoppas dom vinner, låter kanon!

Tack snälla de håller på att gå igenom en lång process för att få detta godkänt som ett hjälpmedel detta kommer spara miljarder kronor av våra skattepengar då en stor del av de vårdkrävande patienterna inte kommer behöva upprepade operationer och insatser.
    Tyvärr är det precis som med LCHF vården vill inte erkänna denna metod då den är ny och enligt dem inte beprövad. Sammalagt har jag kontakt med ungefär 300 personer som börjat med denna dress och i stort sett alla har fått bra eller mycket bra hjälp i sitt dagliga liv oerhört många som går från rullstolsburen tilll att kunna börja gå, Men som sagt landstinget är en trög maskin precis som vårat livsmedelsverk..
  • mamman i skogen

Tack vad snälla ni är och förlåt att jag kapade tråden med detta...

• mamman i skogen
    Anke skrev 2012-01-18 22:21:13 följande:
    Åh jag är frustresrad! Vad är er erfarenhet av platåer? Har gått ner 8 kg sen 24 okt. Första målvikten var 63 och 7.e jan vägde jag in mig på 62,9. Hurra. Men sen dess har vikten bara studsat upp o ner. I morse låg jag på 63.4, och dessutom dar har det studsat upp o ner upp till 64 också och ner. Vadan detta? Av har inte gjort nåt annorlunda än innan :-/ Tror jag har ägglossning nu, kan det påverkaså mycket? Så länge? Vad kan av göra för att boosta igång? Mer duktig Med kokosfett?

Jag samlar vatten som en kamel;-D runt mens så det påverkar absolut.. Jag är viktstsbil men pendlar två kilo upp och ner vilket jag ser som helt naturligt..Just efter mens så släpper överskottsvätskan och jag springer på toa oftare och kilona rasar av mig.

Mer fett, mer grönsaker mindre mjölkprodukter mindre nötter man får prova sig fram. Generellt brukar mjölkprodukterna vara den stora boven för många undantaget smör och grädde (försök att inte gå över två dl per dag).

Är man en bit in i sin LCHF kan de flesta som fått igång en ordentligt förbränning öka grönsaksintaget och mn kan ofta äta så pass mycket som halva tallriken av godkända grönsaker tom en potatis eller annan rotfrukt innan man ska träna tex. 

För att veta om ngt stoppar upp kan man köra två veckor med att utesluta mjölk och öka lite på annat fett funkar det hittade du rätt annars så får man försöka med nästa livsmedel man misstänker tex nötter äter man mycket kan man kanske minska ner det osv. Det är så olika vad människor behöver ändra på men börja med det uppenbara.  Och ibland är det räning som ska läggas till särskillt när man kommer ner mot mer "normala" vikter då börjar det gå trögt. Idealvikt och drömvikt är två skilda saker.

Jag ahr tex varit viktstabil länge men har sista veckorna minskat grädden i kaffet och dricker bara det på morgonen annars blir det en ordentligt klick kokosfett i och igår ställde jag mig på vågen vilket jag sällan gör och jag har utan att ändra ngt annat tappat nästan ett kilo och vågen visar under 57 kilo för första gången på 8 år.      
  • mamman i skogen

I expressen imorgon kommer det en hundrasidors bilaga om LCHF...bara att köpa mao;-D

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**