Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Carolinalovetobias skrev 2012-01-02 09:59:37 följande:
    vad e de för stickor? :P

Ketosstickor man kan köpa dem på apoteket. Det visar om man har mycket ketoner i urinen detta indikerar på att kroppen är inställd på fettdrift.

En nackdel med detta är att det är oftast bara i början man får bra utslag har man ätit LCHF en längre period så ger det inte lika bara resultat trots att man fortfarande är i ketos.

Ketos går man in i när man ligger under ungefär 30g kolhydrater per dag. Då har du en ren fettförbränning och ingen glukosförbränning alls utom den som naturligt finns då du omvandlar mjölksyra till glukos men det är marginellt. Mao i ketos så äter kroppen upp sitt eget kroppsfett det smälter bort så att säga.    
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Martina 76 skrev 2012-01-02 08:03:36 följande:
    Pinkade på en sticka i morse och fick mörkast tänkbara färg - full ketos och en jäkla förbränning i kroppen mao. Känns som en mycket bra start på det nya året. Idag har jag dessutom fixat barnvakt en timme för att komma iväg och spinna så det blir lite träning också.

Nästa vecka blir det en 7-dagars Kasein-kur - räknar med att gå ner ett par kg bara på den. 
    Berätta hur det går med kasienkuren. Funderar ibland på att vara mjölkfri en period ;-D
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Seniorita skrev 2012-01-02 12:31:28 följande:
    Hänger gärna på här om det går bra.
    Har nu bestämt mig för att försöka gå ner i vikt, kommer nog bli en pers men jag SKA lyckas. Har inte ätit chips, druckit läsk osv på 2 månader (åt/drack inte mycket innan heller) Men går ändå inte ner något, snarare upp!

Har bestämt mig för LCHF då jag hört mycket bra om den, hur är det att vara laktosintollerant? Ställer det till mycket, tänkte att någon kanske hade erfarenhet!

Ingen som har lust att posta deras "mat-schema"?

Mvh

Många som börjar med LCHF blir av med sin laktosintolerans. Gluten skadar våra tarmar och när vi äter LCHF eller utesluter gluten läker tarmen och vi klarar mjölkprodukter igen.  

Om man fortfarande inte klarar laktos så finns det otroligt bra laktosfria produkter men ha lite uppsikt över vad de stoppat i istället. undvik produkter med många e nummer. Smetana från valio är en klar favorit här hemma istället för CF. Syrade produkter brukar ju också gå bättre än ren mjölk.

• mamman i skogen
    Seniorita skrev 2012-01-02 18:06:15 följande:
    Tack för tipset! Hittade en sida där en tjej gjort egen: lindabireseveriksson.blogg.se/category/bearna...

Och det verkade inte så svårt :)

Men hur är det med frysta grönsaker på påse då?

Frysta grönsaker är helt ok det är ett bra sätt att bevara en färskvara. Jag har alltid broccoli, sparris spenat och lite annat smått och gott i grönsaksväg i frysen.

Håller med föregående talare att köp inte bea på påse utan välj i så fall de fördiga såserna på burk alternativt gör din egen. Lallersteds är helt ok.    
  • mamman i skogen
    mammatilljames skrev 2012-01-02 21:42:21 följande:

Kan man utesluta alla mjölkprodukter? Turkisk/grekisk yoghurt, ost av alla slag, grädde, och smör? Då blir det väl svårt att få mycket fett?

Ja du kan defentivit utesluta alla mjölkprodukter. Smör och grädde brukar de flesta klara av attanvända men gör man inte det kan man byta ut smöret mot ghee (lätt att göra sitt eget). Kokosfett är ett strålande sätt att få i sig fett det är också det tåligaste fettet som inte oxiderar ens vid stekning om man inte kommer upp i för höga temperaturer, lägg i en tesked kokosfett i kaffet eller i the.

Oljor ska man vara försiktig med ska man välja en bra olja så är det kallpressad oliv eller rapsolja. Rapsoljan har den bästa fördelningen omega3/6. Alla "matoljor" som inte är kallpressade kan du räkna bort. Är man intresserad av "allergikvot" så finns det bra läsning på kostdoktorn om detta.

I LCHF är omega 3/6 kvoten ganska centralt vi ska ha en så bra fördelning som möjligt gärna lika fördelning av detta vilket iofs är nästintill omöjligt att uppnå. Omega 3 är antiinflamatoriskt och omega 6 är inflammationsdrivande. I vår morderna kost får vi alldeles för höga doser omega 6 och driver på det sättet på våra problem med inflammation, astma allergi värkproblem mm. Genom att inte välja processat dåligt fett och vegetabiliska oljor får vi en bra hjälp på traven mot en bättre fördelning.

• mamman i skogen
    tjejhalmstad skrev 2012-01-02 16:13:35 följande:

Jag började idag med. Fick nu i eftermiddags en huvudvärk som inte är att leka med, undrar om de har nått med det jag ätit idag. Har även varit hungrig 3 timmar efter middagen, åt lite nötter som mellanmål men det hjälpte inte alls så va tvungen att ta en macka och keso nu innan middagen ikväll.

Har hittills ätit

Frukost  3 st mackor(blev som 1.5 fralla i storlek tillsammans) med ost och paprika (lite nötter till då jag ej blev mätt)  

Lunch  Kycklinggryta på grädde med blomkålsris och grönsallad

Mellanmål lite nötter efter 40 min knappt tog jag en liten macka med ost och 1dl keso ca.

Har jag ätit för lite av nått eftersom jag blev hungrig så snabbt och fått en sån huvudvärk? Dumt att äta mackor 2 ggr? Äter tyvärr inte ägg annars hade sånt varit en bra frukost ju.    

Är det LCHFbröd?

Huvudvärken kan du nog anta att den kommer från att din kropp vill ha kolhydrater, du har berövat den ngt som den är van vid och som inte alltid är så nyttigt för alla särskillt inte i form av socker och snabba kolisar som pasta bröd mm. Ta en alvedon och håll ut omställningsfasen kan vara allt från ett par dagar till flera veckor om du har otur. Ju mer socker du haft i din kost desto jobbigare blir det kan man anta.

Man behöver inte äta ägg även fast det är ett superlivsmedel ;-D allt du behöver i en praktiskt förpackning. 

Många tycker omställningen är jobbig och man blir trött och är sugen, att äta sig mätt på rikig mat hjäper. Du kanske ska testa att äta ngt mer matigt och skippa nötter och minska ner ditt brödintag.        
  • mamman i skogen
    tjejhalmstad skrev 2012-01-03 07:33:04 följande:

Ja det är lchf bröd som jag bakat själv. Då ska jag lägga till mer kyckling tex. eller mer fett i maten?
    Framförallt ät när du är hungrig i början under omställningsperioden kan man känna sig hungrig eller sugen då kroppen vill ha socker det brukar ta ngn vecka innan det lägger sig så fyll på med tillåtna saker protein mättar både på kort och lång sikt och fett mättar på lång.
  • mamman i skogen
    Sigrid skrev 2012-01-03 11:24:22 följande:

Jag är lite nyfiken på vilka positiva och negativa erfarenheter ni har av LCHF? Och hur länge har ni ätit LCHF? Äter ni för att gå ner i vikt eller av annan anledning?

Jag kan börja.

Jag har ätit LCHF i 5 månader. Äter inte för att gå ner i vikt utan för att må bra och för att jag tror att det är den här kosten som våra kroppar är gjorda för.

POSITIVT FÖR MIG MED LCHF
    * Jag har slutat småäta (gör det ibland men betydligt mer sällan än tidigare och småäter jag idag så är det LCHF-vänliga saker jag stoppar i mig).
    * Jag håller mig mätt längre.
    * Jag äter godare mat än tidigare.
    * Sen tycker jag att det otroligt spännande med nya recept som jag troligtvis inte skulle ha testat om jag inte ätit LCHF.
    * Min rosacea (röda utslag i ansiktet) har blivit mycket bättre - så lycklig!

NEGATIVT FÖR MIG MED LCHF
    * Vadkramper på nätterna - Jag blir galen... Jag äter magnesium men det går inte över. Läste en kommentar tidigare om att kolla saltintaget samt mjölkprodukter.
    * Sover väldigt dåligt... men jag är osäker på om det har med LCHF att göra, för det har hänt en del andra saker under samma tid som jag ätit LCHF så jag tror att det har mer med det att göra. Men vadkramperna kan i och för sig hålla mig vaken också.
    * Får lite spydiga kommentarer ibland från folk som tycker LCHF är hokus pokus men eftersom jag är så säker på mitt kostval så tar jag inte illa upp.

Visst blir jag tokig på vadkramperna men det positiva  överväger.

Kom igen! Berätta hur det är för er?

Inne på tredje året.

Possitivt.

Fri från migrän

Fri från pollenallergi

Fri från en orolig mage

Tappat 17 kilo gjorde det ganska snabbt och är viktstabil

Bättre hy  

Aldrig hungrig äter mig mätt och belåten och kan småle åt andras blodsockerfall

Aldrig sjuk möjligtvis en liten snuva där jag nyser ett par gånger och sedan är det bra

Mer energi och har blivit starkare fysiskt samt piggare

Har läkt ut på ett par få veckor från vad sjukvården har klassat som kronisk värk som jag förmodligen fick acceptera och leva med. Efter ungefär 15 år av begränsningar och otaliga kurer med värktabletter har jag inte sedan jag började med LCHF haft behov av en enda tablett mer än vid självförvållad huvudvärk efter för mycket vin

Negativt. 
    .

Lite dyrare matkonto pga att jag väljer att köpa ekologiskt och bra varor

Det är jobbigt att alltid behöva försvara mitt val av mat, ingen hade ifrågasatt om jag hade ätit pizza och pasta men nu ska det genast berättas hur farligt det är med fett och vilket miljösamvete jag som äter LCHF borde ha eftersom kor pruttar så förjäkligt;-D 

Intressant Sigrid att du blivit bättre i din rosacea min bror har detta och har nu uteslutit gluten äter ordentligt tillskott av omega3 och vitamin d3 och har även han blivit bättre trots att han inte äter LCHF utan bara i stort sett glutenfritt..                      
  • mamman i skogen

Vad kul att det är liv och rörelse i tråden igen..kan det månne ha med nyårs"löften" att göra ;-D

Välkomna alla nya passar jag på att säga. Ett tips som fler kommit med i tråden är att läsa på och inte tappa modet.

Många har svårt för omgivningens reaktioner och de tror att LCHF är en livsfarlig kost. Jag tror alla står och velar och funderar i början och får man inget resultat på ngn veck tror man att det inte fungerar eller man mår så pass dåligt av omställningsfasen att man inte tror att det är nyttigt för en och när man sedan återigen äter en tallrik pasta eller äter en smörgås så mår man toppen igen. En liten tanke på vägen är att man mår dåligt av att sluta röka med men likförbannat går det över och man kommer göra en hälsovinst, skulle man under ett rökstopp ta en cig så kommer du må strålande igen men likförbanat är det farligt att röka.

Ang fettet som de flesta motsätter sig så håller jag fullt ut med termos ingen reagerar på en normalkostares fettintag av transfetter, härdade fetter, omestrade fetter etc blandkostaren ligger oftast på ett lika högt fettintag som vi gör med det är förklätt och av dålig kvalitet och de lägger dessutom till mat som vi undviker framförallt gluten och andra livsmedel som är rika på saker som vi människor inte tål ngt vidare.  

Mat är känsloladdat vi måste äta för att överleva men det är oerhört svårt att gå in i en affär och inte bli påverkad av mördande reklam, frestad av alla varor som är fullproppade med socker och dessutom svårt att stå emot suget om man är känslig. Jag är fullt ut medveten om mina svagheter vad jag har svårt att stå emot. Har aldrig varit sockerberoende men har varit en smörgåsnissa som älskat mackor god pasta etc.Har med kunskap och erfarenhet lärt mig att jag kan ta snedsteg en lördagsgodisbit, eller lite glutenfritt som potatis, ris mm gör mig ingenting det går obemärkt förbi men gluten är för mig ett gift och en trigger för mer sug så det håller jag mig ifrån.   

Läs på, håll ut ge LCHF minst ett par månader ät varierat minska gärna på mjölkprodukterna, hitta argument mot alla förståsigpåare som vet att du kommer få en hjärtinfarkt av naturlig mat. Ofta har vi ätit sönder våra kroppar, jojobantat och det tar tid att läka kroppen, en "trasig" sköldkörtel är det många som har och då kan du följa konstens alla regler och vara hur strikt som helst och trots att du får alla hälsofördelar från LCHF så släpper inte kroppen ett enda gram.

Vi som ärhär i tråden har en klar fördel mot tex smala personer som tror att de är hälsosamma;-D Vi har ett fungerande varningssytem därför har vi tagit tag i vår vikt och hälsa. Vårt varningssystem har gett oss många extrakilon runt magen rumpa mm så vi har förstått att ngt inte är som det ska. Smal är inte lika med välmående och lika många smala hälsosamma människor får stroke och hjärtinfarkter som oss "tjockisar" men som sagt de saknade ett fungerande varningssystem så de visste aldrig att ngt var fel på dem.               

• mamman i skogen
    linelullan skrev 2012-01-04 21:13:48 följande:
    Är det någon mer som har ett sötsug som liknar sockerberoende?

Nej tack och lov har jag inget sådant. Har du själv det?

Bitten johansson blogar och skriver om beroende det är oerhört intressant och ger många tankar om sitt eget förhållningssätt till mat. Hon har även skrivit "sockerbomben" som är läsvärd

Du har öven Gunilla Sahlin som nyss kom ut med en bra bok dör hon berättar om sin egen väg från svårt sockerberoende till att få kontroll. Har precis läst den och det kanske inte är den mest välskrivna boken jag har läst men den var bra ändå och hon utlämnar verkligen sig själv och ger en bild av hur livet som sockerbroende kan vara. Klart läsvärd och hennes blogg med samma namn som boken är också värd att följa. "vitt begär" heter boken.

http://www.bittensaddiction.com/ 
    http://www.kostdoktorn.se/vitt-begar-%E2%80%93-ny-bok-om-sockerberoende/ 

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**