Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

kokos skrev 2012-01-10 13:48:01 följande:

Ännu en fråga.... Är det okej att äta inlagd sill? Alltså den i glas burk??

Inläggningen innehåller ju en del socker..skulle tippa på mellan 10 och 20 gram kolisar per hundra gram om du äter sill. Där får man avväga om detta är ok eller om man är så känslig att man inte fixar det...Kolla på burken hur mycket kolhydrater det är..
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Teskedsmamman skrev 2012-01-10 22:50:31 följande:
    Nu tänker jag bli så där dryg och tråkigt igen....  håll koll på proteinerna när/om ni käkar fläsksvålar... för mycket proteiner skapar kolhydratliknande uppgång i vikt (om man står i viktminskningsfasen) 

Ja det är mycket protein i i förhållande till fett men som ett snacks är det helt ok..klart du får vara dryg och tråkig;-D Få tänker på att protein ger en blodsockerhöjning när man överäter man får vara så där lagom svensk och tråkig och äta lagom.

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Kasihi skrev 2012-01-10 23:01:33 följande:
    Min mamma på 66år hade från början en övervikt på 40kg och fruktansvärt mkt värk i kroppen. Har fibromyalgi. Hon började med LCHF för en och en halv månad sen och har minskat 12kg i vikt och har kunnat ställa undan rullatorn som hon var tvungen att skaffa för 1år sedan. Hon använder den nu enbart när hon ska handla. Hon har blivit av med nästan all värk i kroppen och orkar så mkt mer. Det är helt otroligt att se! Jag var tidigare orolig för min mamma som hade svårt att ta sig upp ur soffan för egen maskin. Nu går det i ett nafs. Min bror som har hjälpt henne mkt genom åren iom hennes värk säger "din knasiga fettdiet har givit mamma ett nytt liv". Det är helt fantastiskt

Underbart att höra..

Tror många med värk skulle bli hjälpta av att äta LCHF eller lågkolhydratskost. Att utesluta gluten är en strålande början.. 
  • mamman i skogen
    organa skrev 2012-01-11 02:18:19 följande:
    Jag är i valet och kvalet och skulle gärna ha lite input. Jag slutade äta LCHF för att jag tappade  vikt då jag tappade matlusten, har nu ätit upp mig till vikten jag låg på innan som jag är nöjd med (med hjälp av massor av kolhydrater). Det har inneburit att jag igen fått hemska problem med svullen mage, mår illa, tycker mig ha mer migrän osv. Men vad ska man göra? Det är nästan som att kolhydraterna slår på hungern och fett av. Ofta kan jag äta mat jag tycker är hemskt god men skulle jag sluta när jag är "nöjd" skulle det vara efter väldigt lite (sen kan jag fortsätta ändå efter bara för att det är gott, men uppenbarligen blir det för lite slutändan). Jag har aldrig varit väldigt underviktig eller så men jag trivs bra med min vikt och blir för tunn när jag går ner, alltid varit viktstabil innan på annan kost och var det även under sommaren och början av hösten på LCHF. LCHF ska ju vara viktnormaliserande? Nu har det istället blivit att det är två vågskålar, ena med det som får mig att må bra fysiskt och andra med att slippa tänka på vad jag äter. Hur skulle ni ha gjort?

Helt korrekt kolhydratr stimulerar hungern. Har du varit för strikt i din LCHF?
    Är man frisk och nått målvikt kan man vara liberal och äta gott och ganska mycket kolhydrater av bra kvalitet. Frukt och bär är en strålande källa, fruktos är det mest fettinlagrande och ska man minska i vikt är det ngt man kan och bör utesluta men för oss som är viktstabila och friska så kan man med gott samvete äta och njuta, det innehåller en del vitaminer och lösliga fibrer som våra magar klarar av. 
    Är du viktstabil och frisk kan du ju även se hur bra du tål vissa kolhydrater glutenfria att föredra då gluten faktiskt inte är bra för de flesta av oss. Unna dig lite mer rotsaker kanske tom potatis med jämna mellanrum eller små mängder av andra livsmedel. Amarant quinnoa, bovete ris etc i små doser om man är aktiv och tränar kan ju fungera.  
  • mamman i skogen
    Teskedsmamman skrev 2012-01-11 11:06:31 följande:
    Håll ut! Du har bara gått en vecka, jag fick ingen mättnadskänsla förrän efter nästan 1 månad....

Håller med övergångsbesvär, botas bäst med att äta tillåten mat ta ett par ostskivor extra lite extra fett. DEt tar tid att ställa om. Några få människor kommer aldrig att lära sig känna mättnad och då får man efter omställningsperioden gå in och fundera på hur man ska tackla detta.

Just nu skriker din hjärna efter ersättning för det du berövat den.. 
  • mamman i skogen
    rednose skrev 2012-01-11 18:38:55 följande:
    är det på SAMTIDIGT? Vafan är det frågan om?!?!?! Konspiration från mjöl och brödindustrin MÅNNE?! 

Ja det är fanken konspiration. Håller på att läser och läser nu och det är så skrämmande vad som ligger bakom mycket livsmedelsindustrin och läkemedelsindustrin håller oss under sina vingar och det är de som styr. 

Ska börja med forskningsfusket så snart jag hinner http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172412216 

Har precis läst ut vitt begär av Gunilla Sahlin i slutet av boken så skriver hon om våra kostråd i europa och vem det är som styr.
    Etthundratjugiosexmiljoner kronor kostar det eu att ta fram nya kostråd för oss europeer detta updrag har getts tillnätverket eurreca. Det sistnämnda startades av ILSI som är grundat av cocacola, general foods, heinz och kraft är det någon mer än jag som ser ngt ett problem med kommande kostråd? WHO har sett ett problem och begränsat sitt samarbete. Kostråden klubbas igenom i EU:s egen livsmedelsmyndighet där hälften av ledamöterna har uppdrag för ILSI och liknande organisationer..Ngn mer än jag som tycker att det är ett par ugglor i mossen när cocacola ska ge oss kostråd????    

I sin bok forskningsfusket så skriver Ralf om vem det är som styr WHO och detta ska bli oerhört intressant att läsa mer om.

Rent historiskt så är det också en oerhört intressant historia om hur livsmedelsindustin går hand i hand med politiken och hur våra kostråd växt fram pga forskningsfusk och fettskräck. Hur hippierörelsen med deras solidaritet och maten ska räcka till alla om vi äter vegetariskt sådde ett frö som spannmålsindustrin inte var sena att haka på.        
  • mamman i skogen
    Loreena skrev 2012-01-12 23:07:09 följande:
    Vad säger ni andra om det här med långtidseffekterna av LCHF, och bristen på studier på det? Det används ju ofta som ett argument emot LCHF. Känner ni er trygga med att äta LCHF på lång sikt? (Vi känner ju redan långtidseffekterna av tallriksmodellen och de är ju långtifrån positiva)

Jag är oerhört trygg i att äta LCHF. Det finns inga studier på vad SLV:s kostråd leder till heller.

Däremot tror jag att många efter att de nått sin målvikt får omvärdera sin LCHF, ska man verkligen ösa på med massor med mjölkprodukter, dricka flera dl grädde per dag? Man kanske får se detta som en guldkant på tillvaron att man faktiskt kan äta feta gräddsåser men inte flera gånger per dag utan istället satsa på bra kvalitet och naturlig mat.

Jag tror inte att mjölkprodukter i en liten utstärckning är farliga för oss och de är strålande att använda i mat men det blir lätt mycket av den varan för många då varje måltid baseras på "mjölk" Kanske ska vi också vara försiktiga med mängden charkvaror som vi stoppar i oss.

För mig är det så uppenbart att  naturlig mat är bra för de flesta och att vi på så sätt minskar risken för välfärdssjukdomar, vi måste titta på vår genetiska anpassning och försöka äta vår artriktiga föda och där ryms inte raffinerat socker och spannmål mer än i minimala kvantiteter. Däremot så finns det gott om plats för naturligt fett som naturen har förpackat det ägg kött fisk av bra kvalitet och efterssom vi i dagens läge inte äter märg hjärna inälvsmat etc från djuren behöver vi då fylla på med fett av bra kvalitet och måttligt med kolhydrater samt minska vår exponering för tillsatser och lära oss att varva ner och sluta stressa. Vi är gjorda för en relativt lat tillvaro men idag jagar alla ngt men få vet vad och till vilken nytta.      
  • mamman i skogen
    Niffan skrev 2012-01-14 20:56:45 följande:
    Har själv börjat med LCHF i måndags....

undrar lite när jag läser om vad folk äter till frukost....

En del verkar ta en kopp kaffe med fett...och inget mera förrän till lunch!

Det kan väl inte vara bra/nyttigt för kroppen att inte äta någonting.....eller tänker jag fel?

Man ska äta när man är hungrig.Jag är inne på mitt tredje år med LCHF och jag äter frukost de gånger jag 'r hungrig på morgonen annars blir det en kopp kaffe och sedan äter jag senare när jag blir hungrig.

Att man måste äta frukost är en myt för kolhydratsätare;-D Om man fyller på med mat som gör en hungrig kommer man vakna med ett blodsocker som behöver höjas och då måste man självklart fylla på med mat ganska omedelbart på morgonen. Vi som äter LCHF får en normal hunger och blodosockret sjunker sällan och äter enbart när vi känner oss hungriga och detta för många är kanske inte förrän lunch. Så ät när du är hungrig inte annars.

Det kan ta lite planering i början då man kanske inte är hungrig på morgonen utan behöver vänta ett par timmar, då kan man ju packa med sig två kokta ägg till jobbet och få i sig när man känner sig redo tex..    
  • mamman i skogen
    Ellaria skrev 2012-01-16 17:01:19 följande:
    Stress kan det vara, har haft lite kärleksproblem som gjort mig rätt deppig och jävlig de senaste dagarna. Jag har bara ätit sen nyår men gick ändå ner 3 kg första veckan. Hade det stått still hade det väl varit okej, jag har ju ändå muskeltränat lite men jag hade väl hoppats på iallafall ett halvkilo ner. Bara en grej till som gjorde mig deppig.
    Stress och sömnbrist brukar vara den stora boven om man äter LCHF och inte går ner (förutsatt att man inte varit en jojobantare då kan det ta tid)

Den fysiologiska effekten av att vi stressar är att binjurarna jobbar på med att utsöndra bland annat kortisol och detta ger trots en lågkolhydratskost en blodsockerhöjning en överlevnadsfunktion blodsockret ska höjas så vi blir alerta. Att konstant vara i långvarig stress är oerhört slitsamt för kroppen och tillslut är binjurarna "utmattade". Alla som går in i väggen blir utbrända är väl ett strålande exempel på detta.

Sömn och tid för återhämtning behövs, vi lever i ett samhälle där vi ofta har ett påslag av stress som vi inte riktigt vet varifrån den kommer vi är ständigt på jakt efter ngt men vi vet inte riktigt vad. En powernap på soffan, yoga, menatl träning för att återhämta oss avslappningsövningar finns många knep att ta till för att få den där välbehövliga pausen varje dag och nollställa oss själva.

Jag har inte trott att jag varit i behov av detta och tyckt att det är lite småflummigt att pausa med ett avslappningsband men tji så jag bedrog mig. Har sedan ett par månader skapat mig ett mentalt litet rum som jag använder på bussen, på kvällen eller när jag känner att nu behöver jag pausa. 5minuter så har jag "rebootat" hjärnan och känner mig fräsh igen och på kvällarna så somnar jag på stört när jag lägger huvudet på kudden och bara tänker mig till min plats. 

Är man intresserad av avslappning och mental träning så kan man titta här.. http://www.buenavida.se/          
  • mamman i skogen
    Anansi skrev 2012-01-15 22:59:53 följande:
    Någon kunnig som har en teori? När jag äter vanlig mat får jag ont i kroppen (mest i musklerna runt bäckenet och benen) och känner mig allmänt tung och trött rent fysiskt. När kroppen är inställd på LCHF slipper jag smärtan och jag känner mig stark och mycket mer uthållig. Min undran är om det är gluten som påverkar mig, eller om det är kolhydrater överlag? Jag funderar nämligen lite på den mer liberala typen av LCHF, dvs den som riktar sig till normalviktiga och friska personer och innehåller lite rotsaker och råris mm. Min förhoppning är ju att jag kan äta så om ett antal kilo.
    Skriver under på detta. Jag har levt med kronisk värk i för många år framförallt i armar hand och fotleder men även en bråkig rygg. Detta försvann efter bara några veckor med LCHF.

En kombination av flera faktorer där gluten är en starkt bidragande orsak bla annat kan tarmen bli genomsläpplig efter långvarigt "bruk" då släpper tarmväggens mikrovilly igenom osmält mat och detta driver på inflammationer i kroppen vilket säkerligen för många visar sig som just värk. 

Omega 3/6 balansen är en annan viktig aspekt på värkproblematiken. Vi ska sträva efter att få en så bra balans som möjligt men äter vi tex enligt tallriksmodellen är detta omöjligt att uppnå då tillför en stor del omega6 rika livsmedel däribland spannmål som dessutom innehåller xenobiotika. Lägger man sedan till växtoljor som förespråkas så får man ännu en ordentlig dos med omega 6.

Omega 3 med epa och dha får vi genom att äta djur som gräsbetat eller fisk som ätit sin naturliga föda problemet i dag är att odlad fisk och köttdjur båda får äta spannmål som en betydande del av kosten och då har vi ännu en av våra födokällor som innehåller för mycket omega 6.

Vi behöver både omega 3 och 6 i vår kost men fördelningen ska i stort sett vara lika eller så nära varandra som möjligt helst inte över 1:4 men i sverige ligger vi oerhört dåligt till bara amerikanerna klår oss och medeltalet på vår fördelning är 1:15 och många som har en dålig kost ligger på ännu högre. Omega 6 är inflammatorisk och omega 3 är antiinflammatorisk därav behöver vi balans.

Tittar man på växtoljor så har vi ett strålande exempel på en inflammationsdrivande olja och det är solrosolja den har en fördelning på 1:115 så OLW:s chips som de skryter om att det är naturlig solrosolja i är perfekta för de som verkligen vill skaffa sig värk och allergier. En liten rolig anekdot om solrosolja är också att man inom transplantationskirurgin använder extrakt från detta för att det så effektivt slår ut kroppens imunförsvar och då minskar risken för att kroppen stöter bort det donerade organet.

Jag äter också LCHF för hälsan ligger ngnstans mellan normal till liberal och mår fantastiskt av detta men gluten är för mig med värkhistorik helt utesluten och de fett jag väljer ska vara kallpressad oliv eller rapsolja, smör och kokosfett. Detta gör att jag sedan länge är helt fri rån min tidigare kroniska värk som gjorde att jag fick gå på värktabletter för att klara mig. 
    Jag unnar mig ngn gång ibland att äta surdegsbröd vilket funkar för mig, vid surdegsbakning så oskadliggör man giftet i spannmålet däremot blir min mage lite upprörd av detta                     
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**