Sigrid skrev 2012-01-03 11:24:22 följande:
Jag är lite nyfiken på vilka positiva och negativa erfarenheter ni har av LCHF? Och hur länge har ni ätit LCHF? Äter ni för att gå ner i vikt eller av annan anledning?
Jag kan börja.
Jag har ätit LCHF i 5 månader. Äter inte för att gå ner i vikt utan för att må bra och för att jag tror att det är den här kosten som våra kroppar är gjorda för.
POSITIVT FÖR MIG MED LCHF
* Jag har slutat småäta (gör det ibland men betydligt mer sällan än tidigare och småäter jag idag så är det LCHF-vänliga saker jag stoppar i mig).
* Jag håller mig mätt längre.
* Jag äter godare mat än tidigare.
* Sen tycker jag att det otroligt spännande med nya recept som jag troligtvis inte skulle ha testat om jag inte ätit LCHF.
* Min rosacea (röda utslag i ansiktet) har blivit mycket bättre - så lycklig!
NEGATIVT FÖR MIG MED LCHF
* Vadkramper på nätterna - Jag blir galen... Jag äter magnesium men det går inte över. Läste en kommentar tidigare om att kolla saltintaget samt mjölkprodukter.
* Sover väldigt dåligt... men jag är osäker på om det har med LCHF att göra, för det har hänt en del andra saker under samma tid som jag ätit LCHF så jag tror att det har mer med det att göra. Men vadkramperna kan i och för sig hålla mig vaken också.
* Får lite spydiga kommentarer ibland från folk som tycker LCHF är hokus pokus men eftersom jag är så säker på mitt kostval så tar jag inte illa upp.
Visst blir jag tokig på vadkramperna men det positiva överväger.
Kom igen! Berätta hur det är för er?
Inne på tredje året.
Possitivt.
Fri från migrän
Fri från pollenallergi
Fri från en orolig mage
Tappat 17 kilo gjorde det ganska snabbt och är viktstabil
Bättre hy
Aldrig hungrig äter mig mätt och belåten och kan småle åt andras blodsockerfall
Aldrig sjuk möjligtvis en liten snuva där jag nyser ett par gånger och sedan är det bra
Mer energi och har blivit starkare fysiskt samt piggare
Har läkt ut på ett par få veckor från vad sjukvården har klassat som kronisk värk som jag förmodligen fick acceptera och leva med. Efter ungefär 15 år av begränsningar och otaliga kurer med värktabletter har jag inte sedan jag började med LCHF haft behov av en enda tablett mer än vid självförvållad huvudvärk efter för mycket vin
Negativt.
.
Lite dyrare matkonto pga att jag väljer att köpa ekologiskt och bra varor
Det är jobbigt att alltid behöva försvara mitt val av mat, ingen hade ifrågasatt om jag hade ätit pizza och pasta men nu ska det genast berättas hur farligt det är med fett och vilket miljösamvete jag som äter LCHF borde ha eftersom kor pruttar så förjäkligt;-D
Intressant Sigrid att du blivit bättre i din rosacea min bror har detta och har nu uteslutit gluten äter ordentligt tillskott av omega3 och vitamin d3 och har även han blivit bättre trots att han inte äter LCHF utan bara i stort sett glutenfritt..